اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد واردات ایران تا سال ۱۳۹۰ افزایش ۱۲ میلیارد دلاری و مازاد تجاری کاهش ۲۶ میلیارد دلاری خواهد داشت. به گزارش «ایسنا»، آمار‌های منتشره در گزارش ماه دسامبر واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست حاکی از آن است که واردات ایران در سال جاری افزایش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری داشته و از ۴۱ میلیارد دلار در سال ۸۴ به ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد که این شاخص با تداوم روند صعودی در سال‌های ۸۶ و ۸۷ به ترتیب به ۴۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و ۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که به ترتیب دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد. در سال‌های ۸۸ و ۸۹ وارداتی معادل ۵۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور به ثبت خواهد رسید و این رقم در سال ۱۳۹۰ برابر با ۵۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد بود که نسبت به سال ۸۴ افزایش ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری و نسبت به سال ۸۱ افزایش ۶/۲ برابری داشته است.

در همین حال پیش‌بینی شده است که تراز تجاری ایران در سال جاری به ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برسد که نسبت به بیشترین میزان طی دهه کنونی که در سال گذشته به ثبت رسید (۱۹ میلیارد دلار) کاهش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نشان می‌دهد.

افزایش واردات به ۴۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و کاهش صادرات به ۶۱ میلیارد دلار در سال آینده منجر به آن خواهد شد که مازاد تجاری کاهش چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری داشته و به ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بالغ شود که این میزان با تداوم روند کاهشی خود در سال‌های ۸۷ و ۸۸ به هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

سال ۸۹ سالی خواهد بود که میزان واردات از صادرات پیشی گرفته که این امر کسری تجاری را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

ثبت رقم ۵۱ میلیار د و ۷۰۰ میلیون برای صادرات و ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات در این سال کسری تجاری سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری را برای کشور رقم خواهد زد.