«ماز پن» بهترین فیلم سینمای جهان در سال ۲۰۰۶

انجمن منتقدان فیلم آمریکا، فیلم اسپانیایی زبان «ماز پن» را به عنوان بهترین فیلم سینمای جهان طی سال ۲۰۰۶ معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بی‌بی‌سی، فیلم اسپانیایی «ماز پن» به کارگردانی «گویلرمو تل تورو»، کارگردان فیلم «پسر جهنمی»، از انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا به عنوان بهترین فیلم سینمای جهان در سال ۲۰۰۶ انتخاب شد. این انجمن همچنین «بریتون پل گرین‌گراس»، برای فیلم جنجال‌برانگیز «پرواز شماره ۹۳» به عنوان بهترین کارگردان سال و «دمی هلن میرن» و «فورست ویتاکر» را به ترتیب برای فیلم‌های «ملکه» و «آخرین پادشاه اسکاتلند» به عنوان بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد سال برگزید. عنوان بهترین بازیگر مرد و زن نقش مکمل برای دو فیلم «مردگان» و «شیطان پارادا می‌پوشد» به ترتیب به «مارک والبرگ» و «مریل استریپ» اختصاص یافت. هری‌ پاتر هفتم پیش از چاپ پرفروش شد

آخرین قسمت از سری داستان‌های هری پاتر پیش از آنکه به‌چاپ برسد، پرفروش‌ شد. تنها چند ساعت پس از آنکه خوانندگان امکان پیش‌خرید کتاب «هری پاتر و قدیسان مرگ‌بار» را پیدا کردند، این کتاب به یک‌باره تمامی ۱۰ کتاب اول فهرست پرفروش‌ترین‌های آمازون را پشت سرگذاشت و در صدر نشست.

نسخه بزرگسال این کتاب نیز که طرح جلد متفاوتی دارد، در رتبه دوم پرفروش‌ترین کتاب‌های این سایت جای گرفته است، تا جدیدترین اثر «جی.کی. رولینگ» در همان روز نخست اعلام نام کتاب، با استقبال خوانندگان و طرفداران هری پاتر مواجه شود.

به ‌گزارش روزنامه «دیلی رکورد»، اگرچه قیمت و تاریخ چاپ این کتاب هنوز اعلام نشده است، اما طرفداران هری پاتر ماه جولای را برای عرضه آن پیش‌بینی کرده‌اند.

لوک بسون از اسکار بازماند

با حذف «آرتور و نامرئی‌ها» اثر لوک بسون از فهرست ۱۶ فیلمی که برای قرارگرفتن در فهرست نهایی نامزدهای اسکار بهترین انیمیشن با هم رقابت دارند، شرایط برای دیگر فیلم‌های این بخش دشوارتر شد.

«آرتور و نامرئی‌ها» (در فرانسه با نام «آرتور و مینی‌موی‌ها») که تلفیقی از انیمیشن و تصاویر زنده است، در فهرست اولیه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که ۱۳ نوامبر منتشر شد، به عنوان یکی از ۱۶ فیلم واجد شرایط جای داشت، اما اعضای آکادمی اعتقاد دارند سکانس‌های انیمیشن فیلم برابر با قوانین موجود حداقل به اندازه ۷۵‌درصد مدت زمان فیلم نیست، به همین دلیل جدیدترین فیلم فیلمساز صاحب نام فرانسوی از این بخش حذف شد. در نتیجه تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش انیمیشن از ۱۶ فیلم به ۱۵ فیلم کاهش یافت. مطابق با قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، اگر حداقل ۱۶ فیلم برای این بخش واجد شرایط باشند در نهایت تا پنج فیلم می‌توانند نامزد شوند (آخرین بار این اتفاق در سال ۲۰۰۲ روی داد)، اما اگر تعداد فیلم‌ها کمتر از ۱۶ شود، این احتمال وجود دارد که آکادمی حداکثر سه فیلم را برای بخش اسکار بهترین فیلم انیمیشن انتخاب کند.