تکمیل ظرفیت واحدهای سازنده تجهیزات صنعتی در کشور نیازمند تزریق چهار تا پنج‌میلیارد دلار اعتبار است. محمدرضا پویش من، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر ممانعت برخی بانک‌های خارجی از گشایش اعتبار برای طرح‌های نفتی ایران بر ساخت تجهیزات صنعتی اظهار کرد: این موضوع بر تامین برخی مواد اولیه مورد نیاز در ساخت تجهیزات که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد تاثیر سریع خواهد داشت که البته با وجود بخشی از این مواد در کشور امکان تامین نیاز سازندگان تجهیزات صنعتی وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: امکان تامین منابع مالی مورد نیاز برای برخی طرح‌های تولید تجهیزات صنعتی از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی خارجی یا بانک‌های خارجی به نحوی که شرکت‌های بزرگ نفتی در آن دخیل باشند وجود دارد که علاوه بر این تامین مالی از طریق حساب ذخیره ارزی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا بانک‌های داخلی دارای امنیت بیشتری هستند و به این ترتیب باید بیشتر در اجرای طرح‌هایی متمرکز شویم که مشکل تامین منابع مالی نداشته باشند. پویش من با اشاره به ظرفیت خالی در تولید تجهیزات صنعتی در کشور تصریح کرد: باید سعی در فعال کردن بخشی از ظرفیت‌های خالی از طریق منابع مالی داخلی داشته باشیم. وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف از جمله وزارت نفت در حال بررسی شیوه‌های مختلف برای تامین منابع مالی طرح‌های نفتی هستند، گفت: استفاده از حساب ذخیره ارزی و جذب منابع مالی از طریق فروش اوراق مشارکت از جمله روش‌های تامین مالی طرح‌ها در داخل کشور است که متناسب با نیاز هر طرح تعیین می‌شود.

به گفته پویش‌من، در حال حاضر حدود ۴۰درصد از ظرفیت ساخت تجهیزات صنعتی در کشور فعال است که برای فعال کردن ۶۰درصد باقیمانده حدود چهار تا پنج‌میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: با جذب سفارش ساخت تجهیزات صنعتی به میزان حدود پنج‌میلیارد دلار در سال به رشد چشمگیری در زمینه تولید تجهیزات صنعتی دست خواهیم یافت که البته حدود ۷۰درصد این رقم به طرح‌های نفتی اختصاص خواهد یافت.