ادامه جنگ فرمت‌های جدید DVD در بازار

گروه کامپیوتر- فصل تعطیلات و از راه‌رسیدن سال جدید بهانه‌ای مناسب برای تولیدکنندگان بود تا محصولات جدید خود را به بازار عرضه کنند. در این میان اما فرمت‌های جدید DVDplayerهای با وضوح تصویر بالا (high-dif) گویا نبرد رقابتی جدی‌تری را در بازار این محصولات به وجود آورده‌اند، تا آنجا که کنسول جدید شرکت سونی (PS۳) که مجهز به درایو Blu-ray نصب شده روی آن بود به دنبال تقاضای بیش از اندازه در بازار ایالات متحده با کمبود مواجه شد. این در حالی است که به طور کلی آمار و ارقام نشان از رشد قابل توجه فروش محصولات با وضوح تصویر بالا دارند.

آخرین گزارش گروه تحقیقاتی Digital Entertainment Group در این زمینه نشان می‌دهد فروش مدیاپلیرها و کنسول‌های بازی مجهز به یکی از درایوها Blu-ray یا HD-DVD در سال گذشته به بیشتر از ۷۵۰هزار دستگاه رسیده است.

براساس این گزارش در حالی که هزینه نهایی برای خرید خانگی DVD و VHS در سال قبل ۲/۲۴میلیارد دلار بوده، ۶/۱۶میلیارد دلار از این رقم به خرید DVD درایوهای جدید اختصاص داشته است.

این در شرایطی است که فروش فرمت‌های جدید DVD در سال ۲۰۰۶ با رشد ۶/۴درصدی در نهایت به ۹/۱۵میلیارد دلار رسیده است.

حجم صادرات این محصولات هم تا پایان سال ۲۰۰۶ به ۶/۱میلیارد دستگاه رسید.

در حالی که بازار فرمت‌های جدید DVD روز به روز داغ‌تر شده و به دنبال آن جنگ رقابتی میان دو رقیب اصلی این بازار یعنی Blu-ray شرکت Sony و HD-DVD شرکت Toshiba جدی‌تر می‌شود، این روزها زمزمه تولید دستگاهی مجهز به هر دو این محصولات در بازار شنیده می‌شود.

شرکت کره‌ای LG اعلام کرده است که تصمیم دارد یک دستگاه DVDplayer مجهز به هر دو Blu-ray و HD-DVD را تولید کند. این دستگاه که قابلیت پخش فرمت‌های دیگر را هم دارد با نام Total HD عرضه خواهد شد.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست برنده این جنگ کدام یکی از این محصولات هستند، Blu-ray که مورد توجه اغلب استودیوهای فیلم سازی قرار گرفته یا HD-DVD که با افزایش تقاضای کاربران سرتاسر دنیا فروشی برابر با محصول رقیب داشته است؟