هواشناسی از خشکسالی شدید خبر داد

وزیر جهاد کشاورزی: به فال نیک می‌گیریم

براساس اعلام سازمان هواشناسی، با گذشت هفت ماه از سال زراعی ۸۷ - ۸۶ بارش دریافت شده در سطح کشور اندکی بیش از ۵۰‌درصد میانگین بلند مدت است که از یک خشکسالی شدید خبر می‌دهد. یک خشکسالی شدید در راه است

وزیر کشاورزی: خشکسالی را باید به فال نیک گرفت

با گذشت هفت ماه از سال زراعی۸۷ - ۸۶ بارش دریافت شده در سطح کشور به اندکی بیش از ۵۰‌درصد میانگین بلند رسیده که شاخص یک خشکسالی شدید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه فصلی شماره ۵ اعلام کرد: در این دوره از نیمه جنوبی کشور مقدار بارش از ۳۰ تا ۵۰‌درصد بوده است و در نیمه شمالی کشور از ۵۰ تا ۸۰‌درصد نوسان داشته است، در حالی که تنها سیستان و بلوچستان ۱۷‌درصد بیش از میانگین بلند‌مدت بارش دریافت کرده است.

فصل پاییز بیشترین کمبود بارش سال زراعی را داشته است، در حالی که در ماه‌های دی و بهمن هوا بسیار سرد و مقدار بارش مناسب بوده است. در ماه اسفند و نیمه اول فروردین افزایش شدید دما همراه با وزش مداوم باد و کم بارشی، تاثیر تعیین‌کننده‌ای در تشدید تبخیر، ذوب شدن برف‌ها و برجسته شدن خشکسالی داشته است. پیش‌بینی دمای آب دریا در مناطق حاره‌ای نشان می‌دهد که با وجود کاهش شدت لانینا، دمای آب در مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام همچنان حدود یک درجه سانتیگراد کمتر از حد طبیعی باشد که نشانگر تداوم پدیده لانینای در حال تضعیف طی شش ماه آینده است. آینده نگری دمای آب شاخص حاکم شدن وضعیت نرمال در ماه‌های پاییز است. طی این دوره دمای آب اقیانوس هند در حدود طبیعی با تمایل به کمتر از حد طبیعی است.

همچنین مونسون شبه قاره هند از شدت بیشتری نسبت به معمول برخوردار خواهد بود؛ از این رو پیش‌بینی می‌شود که مناطق تحت‌تاثیر این پدیده از جمله جنوب شرق ایران از بارش بیشتری در اواخر بهار و تابستان بهره‌مند خواهند شد. براساس گزارش سازمان هواشناسی، با توجه به نشانگرهای مختلف در بزرگ مقیاس، پیش‌بینی‌ها به شرح ذیل است:

پیش‌بینی بارش

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بارش در استان‌های بوشهر، خوزستان، فارس، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان ۱۰‌درصد بالای حد معمول، در جنوب سیستان و بلوچستان ۱۵‌درصد بیشتر از حد معمول و در سایر استان‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد کمتر از حد معمول پیش‌بینی می‌شود.

در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بارش در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، بوشهر و فارس ۱۰ تا ۱۵‌درصد بیشتر از حد معمول، در استان‌های تهران، قم، قزوین و زنجان ۱۰‌درصد کمتر از حد معمول و در سایر استان‌ها در حد معمول خواهد بود.

پیش‌بینی دما

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، دمای هوا در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی در اندازه معمولی، در سیستان و بلوچستان ۱ درجه کمتر از دمای معمول و در سایر استان‌ها ۱ درجه بیشتر از حد معمول خواهد بود. در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، فارس و بوشهر در اندازه معمول، در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان وهرمزگان یک درجه کمتر از دمای معمول و در سایر استان‌ها یک درجه بیش از حد معمول باشد.

پیش‌بینی فشار هوا

فشار هوا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بر روی خاورمیانه، دریای سرخ، دریای عمان، شمال هندوستان و آسیای میانه کمتر از حد معمول و بر روی اقیانوس هند، آفریقا و دریای مدیترانه در حدود اندازه‌های معمول پیش‌بینی شده است. در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور فشار هوا بر روی ایران، آسیای میانه، شبه قاره هند و دریای عمان در حدود اندازه‌های معمول و بر روی اقیانوس هند، عربستان، شمال شرق آفریقا و دریای مدیترانه کمتر از میزان معمول خواهد بود.

ارزیابی وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور اجباری برای کشت نداریم و کشاورز خودش نوع کشت را انتخاب می‌کند، لذا با سیستم تشویقی و ترویجی می‌توانیم الگوی کشت را در کشور اجرا کنیم. به گزارش ایسنا، محمدرضا اسکندری گفت: شرایط خشکسالی را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که در این شرایط و با توجه به کمبود آب در برخی از کشت‌ها محدودیت قائل خواهیم شد. وی اظهار کرد: الگوی کشت بر اساس توانایی‌ها و ظرفیت‌های هر استان تعیین شده است و برای اجرای الگوی کشت یارانه‌ها را به این سمت هدایت خواهیم کرد.