وزیر کار و امور اجتماعی گفت: به جای جمع‌آوری نقدینگی موجود در کشور باید سرمایه‌ها را جهت داد و مدیریت کرد و نرخ سود تسهیلات باید به نحوی تعیین شود که انگیزه سرمایه‌گذاری مولد را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدمحمد جهرمی که در جمع اعضای خانه صنعت و معدن کشور سخن می‌گفت، افزود: تورم زمانی کاهش می‌یابد که تولید توسعه پیدا کند. پس باید کاری کرد که نقدینگی بیشتر به سمت تولید هدایت شود. وزیر کار و امور اجتماعی با تاکید بر کاهش نرخ سود تسهیلات برای رونق تولید افزود: ایده برابرشدن نرخ تورم و نرخ سود تسهیلات، موجب افزایش دوباره این دو می‌شود و بدین ترتیب نمی تواند راهگشای مناسب در کشور باشد. این درحالی است که دانش‌جعفری، وزیر اقتصاد و دارایی، و طهماسب مظاهری مسوولان کلیدی اقتصاد کشور چنین نظری ندارند. همچنین کارشناسان اقتصادی همواره بر رابطه مستقیم بین افزایش نقدینگی و افزایش تورم تاکید دارند.

جهرمی افزود: برای حل معضلات اقتصادی کشور به صورت ساختاری باید اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی از بین برود و هزینه‌های کشور از طریق ارزش افزوده کار و تولید بیشتر ثروت باید تامین شود. جهرمی تاکید کرد: تولید ثروت باید از طریق ارتقای بهره‌وری در کشور و همچنین توانمندسازی بخش‌خصوصی و واگذاری تصدی‌گری دولتی به آنها و افزایش درآمدهای مالیاتی دنبال شود.

وی با تاکید بر افزایش پایه مالیاتی در برخی بخش‌ها گفت: متاسفانه بسیاری از فعالیتهای رسمی و غیررسمی، مشمول مالیات نمی شوند. در حالی که باید برای افزایش درآمدهای مالیاتی در این زمینه برنامه‌ریزی کرد تا روند اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یابد و درآمدهای نفتی باید از طریق سرمایه‌گذاری ارزی و همچنین با دادن وام به کشورهایی که خریدار محصولات و خدمات ایرانی هستند برای حفظ و توسعه کار و اشتغال داخل و افزایش صادرات و ثروت صرف شود.

وی اشاره کرد: برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید تولید ناخالص داخلی افزایش یافته و اقتصاد کشور بزرگ‌تر شود. وزیر کار با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای طرح‌های عمرانی توسط دولت گفت: بخش‌خصوصی می‌تواند بسیاری از طرح‌ها را زودتر و با قیمت پایین‌تری اجرا کند.

جهرمی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون کار گفت: یکی از مشکلات کنونی قانون کار این است که در صورت توافق کارگر و کارفرما برای پایان همکاری، کارگر نمی‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند که در اصلاحات پیشنهادی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر تلاش می‌شود مقرری بیمه بیکاری برای حمایت از کارگران و بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شود. وی برقراری پوشش بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را یک عامل برای توسعه طرح‌ها عنوان کرد و گفت: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۷۴‌درصد از کارآفرینان بخاطر فقدان بیمه و نبود پوششی برای ریسک، حاضر به اجرای طرح‌های نو نیستند. در حالی که اگر نظام بیمه‌ای کشور همراهی کند، شاهد اجرای طرح‌های تولیدی بیشتری خواهیم بود.