برنامه میرحسین برای اداره کشور

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور در یک کنفرانس مطبوعاتی تشریح شد

برنامه میرحسین برای اداره کشور

از بخش خصوصی مولد حمایت می‌کنم

در صورت پیروزی گشت‌های ارشاد را جمع خواهم کرد

دنیای اقتصاد، امید ایران‌مهر: «حفظ آزادی فکر، بیان و مطبوعات از برنامه‌های من است»، «هنوز هم معتقد به راه‌اندازی تلویزیون‌های خصوصی هستم»، «در صورت پیروزی، گشت‌های ارشاد را جمع آوری می‌کنم»، « از بخش خصوصی مولد حمایت می‌کنم»، «ما باید فضای کسب و کار را بهتر کنیم»، «باید جلوی فساد مالی را بگیریم اما منظور این نیست که باید دنبال مافیای نفتی خیالی باشیم»، «وقتی ما در سه سال سه رییس بانک مرکزی عوض کنیم طبیعی است که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حاضر به مشارکت نیست»، «ثبات بخشی به سیاست‌های اقتصادی را دنبال می‌کنم» و...

این‌ها بخشی از اظهارات مهندس میرحسین موسوی آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران و کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است که بعدازظهر دیروز در جریان نخستین کنفرانس مطبوعاتی وی در محل سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات و با حضور بیش از ٢٠٠ نفر از خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان رسانه‌های داخلی و خارجی ایراد شد. میرحسین موسوی که به خاطر سیاست‌های اقتصادی دولتش در دوران جنگ به عنوان حامی سیاست‌های چپگرایانه و دولت محور در اقتصاد شناخته می‌شود، دیروز فاصله‌ قابل توجهی از تصویر پیشین خود داشت که در بخشی از سخنانش تاکید کرد تکرار سیاست‌های گذشته در دوران جدید «دور از عقلانیت» است.

وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره برنامه عملی دولت احتمالی‌اش برای امید بخشیدن به فعالیت‌های بخش خصوصی در کشور از لزوم بهبود فضای کسب و کار سخن گفت و افزود: ما باید فضای کسب و کار را بهتر کنیم؛ این کار اراده‌ای قوی می‌طلبد و برای آن نیازمند همکاری همه قوای کشور هستیم. ما باید جلوی فساد مالی را بگیریم، اما منظور این نیست که باید دنبال مافیای نفتی خیالی باشیم بلکه با روش‌های اجرایی و مصوبات می‌توان زمینه‌های جرم خیری را کم کرد و در نهایت اگر فاسدی پیدا شد با همکاری قوه قضاییه باید عمل کرد.

میرحسین موسوی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما این خواهد بود که ثبات را به سیاست‌های اقتصادی بازگردانیم. بخش خصوصی از شناور بودن سیاست‌ها می‌ترسد. کسی که زحمت کشیده و با خون دل سرمایه‌ای جذب کرده با وجود سیاست‌های شناور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشد وقتی ما در سه سال سه رییس بانک مرکزی عوض کنیم طبیعی است که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حاضر به مشارکت و فعالیت در فضای اقتصادی کشور نباشد و اگر هم بود برای منافع کوتاه مدت وارد عرصه می‌شود و به سرعت فعالیت خود را به پایان می‌برد. من حمایت از تولید‌کننده داخلی را نیز به عنوان یکی از برنامه‌ها دنبال خواهم کرد. در دوران جنگ هم این برنامه را دنبال می‌کردم. برای همه ما باید دردناک باشد که پسته کالیفرنیایی در آجیل ما باشد؛ امروز همه خبر دارند که صادرکنندگان خارجی مستقیم با کارخانه‌هایی که سالها رشد کردند تماس می‌گیرند که تولید را متوقف کرده و کالاهای آنها را به فروش برسانند.

دلایل موسوی برای کاندیداتوری

موسوی در ابتدای نشست مطبوعاتی گفت: مهمترین مساله‌ای که انگیزه بنده برای حضور بود، مساله قانون‌گریزی است. معتقدم اجرای قانون به شکل صوری آن برای حفظ کرامت انسانی و قدم اول برای اجرای هر برنامه‌ای و حراست از منافع ملی است.

وی با تاکید براینکه متاسفانه شرایطی پیش آمده است که قانون‌گریزی تبدیل به یک رویه شده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط همه باید نسبت به نظام احساس خطر کنند. وی با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز شاهد هستیم که ساختارهایی در سیستم تصمیم‌گیری در حال به هم خوردن است، ادامه داد: این مساله امکان تصمیم‌گیری عقلانی را در کشور از بین می‌برد.

مهندس موسوی با بیان اینکه مساله عدم شفافت اطلاعات و گردش اطلاعات در کشور یکی دیگر از مشکلات است، خاطرنشان کرد: ملت ما در مواجهه با آمارها و اطلاعات با شرایط متفاوتی مواجه است و امکان یافتن حقیقت را ندارد و این مساله باعث شده است که در شرایط مهم، امکان تصمیم‌گیری درست از ملت سلب شود. نامزد انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در بیان دیگر علل خود برای حضور در عرصه انتخابات گفت: مساله دیگر افراط و تفریط‌هایی بود که در کارها وجود داشت. افراط‌ها که هزینه گزافی برای ما به دنبال دارد و اگر مواظب نباشیم ما را به تفریط می‌کشاند. در جاهایی آن چنان غرب ستیزی در ما اوج می‌گیرد که برای جبران آن مجبور به فرستادن پیام‌های بی‌حاصل به این کشورها هستیم و هزینه‌های بیهوده را به ملت ما تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه نگرانی از برخوردها با سرمایه اجتماعی کشور، انگیزه دیگر برای حضور در عرصه بود، ادامه داد: سرمایه اجتماعی مهمترین سرمایه‌ای بود که براساس آن انقلاب پیروز شد ولی شرایطی به وجود آورده‌اند که با دادن صدقه مردم را تحقیر می‌کنند و در چنین شرایطی نمی‌توانیم امید داشته باشیم آزادگی و عزت نفس ملت ما برای همیشه باقی بماند. مهندس موسوی با بیان اینکه اگر لازم است باید به مردم کمک کنیم، تصریح کرد: این حق مردم است و نباید انتظار محبت ویژه از آن‌ها داشته باشیم. اگر قرار است برای مردم کاری بکنیم باید نهادینه شود، در غیر این صورت نتیجه این می‌شود که می‌بینیم.

نامزد انتخابات دهم ریاست‌جمهوری تاکید کرد: تصمیم دارم در صورت انتخاب، در اولین قدم آسیبی را که به دستگاه‌های تصمیم‌گیری رسیده است، جبران کنم و تصمیم دارم فضای آزادی برای گردش اطلاعات درست کنم چرا که هم حق مردم است و هم روشی مطمئن برای مقابله با فسادهاست. وی با بیان اینکه قصد دارم بر عزت و کرامت مردم در همه برنامه‌ها تاکید کنم، گفت: معتقدم باید بر عزت و کرامت مردم برای پیشبرد برنامه‌ها تکیه کرد. در طول این سال‌ها در این زمینه بسیار لغزان بوده‌ایم و بسیاری از ضایعات امروز در این رابطه است.

مهندس موسوی با تاکید بر اینکه سعی می‌کنم به آزادی‌های مصرح در قانون اساسی بپردازم، گفت: این مساله را برای بقای نظام لازم می‌دانم. حفظ آزادی فکر، بیان، مطبوعات و آزادی در نشر کتاب‌ها در چارچوب قانون از جمله برنامه‌های من است.

مهندس موسوی تاکید کرد: بنده در صورت انتخاب شدن از منابع کمیاب در جهت اهداف راهبردی استفاده خواهم کرد. می‌خواهم از کلام مقام معظم رهبری در مورد اصلاح الگوی مصرف استفاده کنم و معتقدم یکی از اصلاحات در این زمینه الگوی مصرف ما در قبال منابع کمیابی است که در اختیار دولت است.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس ادامه داد: پرداختن به سیاست خارجی فعال برای نیل به اهدافی که براساس منافع ملی تعریف شده است با پایبندی به اصول و با حرکتی که منجر به تنش‌زدایی در این ارتباط شود، باید مدنظر قرار گیرد. تهدیدهایی در این زمینه علیه ما شده است که هزینه زیادی را بابت آن پرداخت کرده‌ایم. باید تلاش کنیم اعتمادی را در سطح بین‌المللی نسبت به خود ایجاد کنیم که هم به نفع مصالح داخلی ما و هم به سطح بین‌المللی ما باشد. وی پس از بیان این سخنان پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در جلسه را آغاز کرد.

لزوم نگاه نو به بخش خصوصی

مهندس موسوی در پاسخ به خبرنگار روزنامه اطلاعات که از وی در خصوص سیاست‌های اقتصادی‌اش در دوران دفاع مقدس بویژه در زمینه سیاست کوپنی در عرصه اقتصادی سوال کرد گفت: یکی از افتخارات دوران خود را استفاده از کوپن می‌دانم که در آن دوره کسی از گرسنگی تلف نشد و مردم در آن دوران و در دفاع مقدس از حریم کشور خود به خوبی دفاع کردند. البته استفاده از سیاست کوپنی در شرایط جنگی اقتضا می‌کرد و مطمئنا همه کشورها که در شرایط ویژه به سر می‌برند سیاست‌های متناسب با شرایط موجود را اعمال خواهند کرد و این به کشور ما منحصر نیست. همه کشورهای در جنگ در صورتی موفق بودند که بر اقتصادشان نظارت داشته باشند و یکی از نمونه‌های آن کشور انگلستان (در زمان جنگ جهانی دوم) است. من بارها گفتم انگلیسی‌ها حتی ورود و خروج کالا‌ها را تحت کنترل داشتند. ژاپن قیمت ارز را در کشورش زمانی شناور کرد که ۲۰سال از جنگ گذشته بود.

وی افزود: بعد از اتمام جنگ با توجه به شرایط جدید امکان فعال شدن ۵ استانی که به دلیل جنگ از مدار تولید کنار رفته بودند، سیاست جدید باید در دستور کار قرار می‌گرفت که همین گونه هم شد زیرا سیاست اقتصادی به یک سری اصول و بنیادهایی بر می‌گردد اما تحت شرایط مختلف سیاست‌ها عوض می‌شود. در شرایط جدید قرار نیست سیاست‌های زمان جنگ دنبال شود و اینکه بخواهم سیاست کوپنی را در شرایط جدید هم ادامه دهم پاسخ منفی است؛ این کار را نخواهم کرد. نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه در اوایل انقلاب تعداد کسانی که کارشناس اقتصادی بودند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، تعداد این افراد در مقطع فعلی را بسیار زیاد دانست و در مورد راه‌حل‌های اقتصادی گفت: در برخی زمینه‌ها اجماع هست و در برخی زمینه‌ها اختلاف نظر وجود دارد. الان بیش از ۱۰۰۰ نفر دکترای اقتصاد داریم و با تکیه بر آنها برنامه‌های خوبی می‌توان داشت.

وی ادامه داد: اگر از من سوال می‌کنید در قدم اول چه کاری باید صورت بگیرد، می‌گویم در دولت آینده در قدم اول ایجاد ثبات مدیریتی در کشور باید ایجاد شود و نگاهی به همین بودجه‌ای که اخیرا تصویب شد بیندازد و تغییراتی را در آن ایجاد کند و در قدم‌های بعدی راه‌اندازی تولید و امید دادن به مردم، بخش خصوصی و نیروی کار را باید در دستور کار قرار داد. وی کنترل افزایش نقدینگی و ثبات ارزش پول کشور را از دیگر سیاست‌ها دانست و گفت: دشوارترین مشکل دولت تورم و بیکاری است و این‌ها جز با نگاه نو به بخش خصوصی و تولید حل نمی‌شود.

پیگیری آزادی تلویزیون‌های خصوصی

موسوی در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر درباره آزادی تلویزیون‌های خصوصی گفت: من در مجلس بازبینی قانون اساسی سال ۶۸ سخنگوی اجرایی آن مجلس بودم جزو مواردی که از پیشنهادات بنده بود و من از آن دفاع کردم آزادی کانال‌های تلویزیونی با مدیریت نظام بود و هنوز هم اعتقادم عوض نشده در آن جلسه یکی از دوستان گفت شما می‌خواهید همه چیز را دولتی کنید و این که باید دولتی باشد می‌خواهید خصوصی کنید و این موضوع رد شد. وی تاکید کرد: من هنوز بر ایده گذشته اصرار دارم با توجه به گسترش فضای رسانه‌ای جهان امروز حتی در عراق که کشور همسایه ماست این موضوع دیده شده و ما امکان حرکت در فضای رسانه‌ای نداریم مگر اینکه آزادی عمل داشته باشیم، ولی هر تغییری در این زمینه با توجه به قانون اساسی صورت خواهد گرفت و باید به قانون اساسی رجوع کنیم این قانون در اصل ۴۴ زاویه‌هایی را باز می‌کند. باید منتظر بازنگری‌هایی باشیم و من در این زمان‌ها از این ایده دفاع می‌کنم.

در انتظار قدم‌های بعدی اوباما

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی «الجزیره» درباره رابطه ایران و آمریکا و موضع گیری‌های اخیر باراک اوباما گفت: آنچه مشخص است لحن اوباما نسبت به بوش متفاوت است. ما منتظر هستیم و در حال مطالعه، تا ببینیم که این تغییر ادبیات چه تناسبی با بقیه اقدامات آمریکا دارد، اگر تفاوتی وجود داشته باشد، قطعا مذاکره خواهیم کرد. البته سخنان اخیر اوباما در پراگ بر سخنان نوروزی سایه انداخته و وی اتهاماتی را متوجه ایران کرده و ادامه این اتهامات می‌تواند بر ارتباط ایران و آمریکا سایه اندازد ما منتظریم ببینیم قدم‌های بعدی به کجا خواهد کشید.

وعده جمع‌آوری گشت‌های ارشاد

خبرنگار روزنامه اعتماد نفر بعدی بود که پرسید «اگر شما رییس‌جمهور شوید با طرح امنیت اجتماعی و طرح‌های مشابه چگونه برخورد می‌کنید و سوال دوم اینکه موضع شما درباره تحزب چیست، آیا به احزاب در کابینه سهم می‌دهید یا خود را فراحزبی می‌دانید؟» میرحسین موسوی گفت: پروژه امنیت اجتماعی اثرات سوء دارد و تامین‌کننده اهداف نظام ما نیست. همه طرح‌های اجتماعی باید با توجه به کرامت انسانی و تکیه بر مزیت‌های ما در اعتماد به جوانان و زنان تهیه شود، چرا که به صورت آمرانه و خشن هر نوع برخوردی که داشته باشیم آثار مثبتی نخواهد داشت. وی تاکید کرد: بخشی از این‌گونه برخوردها هم اساسا موضوعیت ندارد و با سوءنیت انجام می‌شود و این به حساب نظام گذاشته می‌شود. بنابراین من مطمئنا در صورت پیروزی این گشت‌ها را جمع خواهم کرد.

مخالف تغییرات کامیونی هستم

میرحسین در پاسخ به سوال دیگری گفت: اگر از سلیقه من درباره گزینش مدیران سوال شود، می‌گویم هر کسی که بتواند به کشور خدمت کند باید از او استفاده کرد. من مخالف تغییرات اساسی در نیروهای وزارت خانه‌ها و تغییرات کامیونی نیروها هستم. باید از مدیران با تجربه و قدیمی استفاده کرد و مدیران جدید را نیز جذب کرد. من در زمان جنگ این کار را می‌کردم. در دولت من در زمان جنگ ۹ نفر بودند که کاملا با مشی کلی دولت مخالف بودند و ما هم اطلاع داشتیم؛ اما با هم برای اعتلای کشور کار می‌کردیم و نتایج خوبی می‌گرفتیم در آینده هم این‌گونه خواهد بود.

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور