مردی برای تمام فصول سیاست

نگاه سوم - به هیچ وجه نمی‌توان او را تمام شده فرض کرد. به هیچ وجه نمی‌توان او را ندیده گرفت. لازم نیست اهل سیاست باشی اگر یک فرد عادی هم باشی حداقل یکبار نام او را شنیده‌ای.

او را نمی‌توان فراموش کرد. حتی اگر با اندیشه‌هایش ناسازگار باشی یا زمانی که او دیگر از مسند قدرت فاصله گرفته باشد. او همیشه خبرساز است. شاید هیچ کس را نتوان مثل او پیدا کرد که در نیم قرن اخیر این قدر حاشیه و خبر درباره‌اش باشد.

او مردی برای تمام فصول است. تاریخ زنده و گویای پنجاه سال اخیر.

او فیدل کاسترو است. با لباسی نظامی و ریش‌های بلند و شبیه برخی از عکس‌های همرزمش چه‌گوارا با سیگار برگی بر لب.

او سمبل تمام چپ‌های دنیا اگر نباشد مردی است که مخالفانش هم برایش احترام قائلند.

او فیدل کاسترو است. اسطوره‌ زنده مقابله با آمریکا. مردی که بی‌محابا حرف می‌زند و هیجان می‌آفریند.

مردی که به گفته خودش تمام تلاشش از هنگام آغاز انقلاب علیه باتیستا تا پیروزی انقلاب در کشور و تا حالا تنها به فکر مردمش بوده است.

مردی که به گفته خود و هوادارانش دنیایی نوین را به کوبا آورده است. هر چند گفته‌های او از نظر مخالفانش همواره با تردید و انتقادهای شدید همراه بوده است اما او کسی است که قریب به پنجاه سال به نام کوبا و با نام انقلاب و برای نگهداری از آن حکومت کرده است.

درباره فیدل کاسترو تاکنون کتاب‌های بسیاری منتشر شده است. حتی درباره او فیلم‌هایی نیز ساخته شده. او همان قدر که به مطالعه و حشر و نشر با هنرمندان بزرگ به خصوص از نوع ضدآمریکایی‌اش علاقه دارد؛ به حرف زدن نیز علاقه دارد. او رکورددار سخنرانی در دنیا است. کسی نمی‌تواند همانند فیدل ساعت‌ها مدام حرف بزند و بتواند شنونده‌ها را پای صحبتش نگه دارد.

اما این بار شاید برای فیدل و دوستدارانش کمی تفاوت دارد. چرا که اخیرا جدیدترین کتابی که درباره او منتشر شده است دقیقا بعد از کناره‌گیری وی از قدرت است. قدرتی که همچنان در خانواده وی باقی مانده و این بار به دستان نزدیک‌ترین فرد بعد از خودش یعنی برادر و همرزم سال‌های دورش رائول رسیده است.این کتاب نیز همانند کتاب «تب تند آمریکای لاتین» پرمخاطب‌ و پرفروش‌ بوده است.

البته کتابی که آرتور دموسلاوسکی نوشته بود بیشتر مصاحبه‌هایی بود علیه فیدل، اما این بار «ایگناسیو رامونت» که پیش‌تر کتابی درباره فرمانده مارکوس، قهرمان اسطوره‌ای مکزیک را منتشر کرده بود، سراغ کسی رفته است که درباره همه چیز حرف می‌زند.

جدیدترین کتابی که از فیدل کاسترو منتشر شده ماحصل صد ساعت گفت‌وگوی او با رهبر افسانه‌ای کوبایی‌ها است. نام این کتاب «صد ساعت با فیدل» است. کتابی است مربوط به زندگی و خاطرات فیدل کاسترو. البته شاید صد ساعت صحبت کردن آن هم به صورت منقطع برای کاسترو کار دشواری نباشد اما شاید روایت کردن تاریخ جهان و کوبا و انقلاب در این ساعات کمی سخت به نظر بیاید. در این کتاب فیدل از همه چیز گفته است. از پیشگامان انقلاب، دوران کودکی‌اش، شکل‌گیری جنبش، ورود به سیاست، کوه‌های ماسترا، مراحل نخستین انقلاب، مرگ چه‌گوارا، حضور نظامیان کوبایی در آفریقا، سقوط شوروی و حوادث پس از آن. فیدل در این سلسله مصاحبه‌ها به راحتی به سوالات پاسخ داده است. چه مصاحبه‌کننده نیز در بسیاری ازموارد با او همراه است در این کتاب او فیدل را به چالش نکشیده است و تنها با طرح سوال‌هایی دقیق او را وادار به بیان ماجراها و آنچه بر او و یارانش رفته است، می‌کند.

«صد ساعت با فیدل» را نشر اختران به تازگی با ترجمه کیومرث پارسای چاپ و منتشر کرده است. این کتاب را نشر اختران با قیمت ۸۷۰۰تومان و در ۵۳۶ صفحه به بازار عرضه کرده است. در هر صورت علاقه‌مندان به فیدل و آمریکای لاتین می‌توانند اکنون جدیدترین کتابی را که از فیدل منتشر شده است را بخوانند چرا که فیدل کاسترو همیشه فیدل است حتی اگر دیگر پشت هیچ تریبون قرار نگیرد یا مقابل هیچ دوربینی نباشد. او مردی برای تمام فصول با آن ریش‌های بلند و لباس‌های سبز نظامی.