بحران منطقه؛ محور مذاکرات قالیباف در ژنو

وقتی منطقه آتش گرفت دیگر صلح قابل احیا نخواهد بود و همه مخصوصا آمریکا و کشورهای حامی این دشمن بشریت ضرر خواهند کرد. وی تاکید کرد: اسرائیل آموزگار همه قاتلان تاریخ است.  رئیس مجلس یکشنبه صبح برای شرکت در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) وارد ژنو شد تا با شرکت در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی، دیدار و گفت‌وگوهایی در حاشیه اجلاس با روسای مجالس کشورهای جهان داشته باشد. او در حالی به ژنو سفر کرد که پیش از این در سفر یک روزه به بیروت رفت و دیداری با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان داشت. او که به همراه هیات پارلمانی برای حضور در یکصد و چهل و نهمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی به ژنو سفر کرده است، روز یکشنبه در نشست فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نشست اتحادیه مجالس کشورهای آسیایی (APA) سخنرانی کرد.

همچنین در حاشیه این اجلاس، دیدارهایی با روسای مجالس امارات و الجزایر و همچنین رئیس دوره‌ای IPU داشت. همچنین قالیباف روز گذشته با صاحبه غفاروا، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار با محسن المندلاوی، رئیس مجلس عراق ونعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه بخش دیگری از برنامه‌های سفر محمد‌‌باقر قالیباف به ژنو بود. قالیباف در گفت‌وگو با رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با تاکید بر لزوم رساندن اقلام مورد نیاز به مردم جنگ‌زده لبنان و فلسطین گفت: باید با دید انسانی به فلسطین کمک کنیم. از این‌رو همه ما باید تلاش کنیم تا کمک‌های مردمی از طریق هلال‌احمر یا سایر سازمان‌های بین‌المللی به لبنان ارسال شود.

رئیس مجلس به پیشنهاد ایران برای حل موضوع قفقاز و برگزاری مذاکرات ۳+۳ اشاره کرد و افزود: ما باید از طریق گفت‌وگوی بین کشورهای منطقه مسائل را حل کنیم و هرچه دخالت‌های خارجی و کشورهای خارج از منطقه در مسائل این‌چنینی افزایش یابد، برای حل چالش‌ها کمتر نتیجه خواهیم گرفت. وی افزود: ما نباید اجازه دهیم منطقه محل منازعه قدرت‌های بزرگ شود از این‌رو باید این موضوع را با قدرت پیش ببریم و اجازه ندهیم پای کشورهای خارجی از جمله آمریکا، اروپا و ناتو به منطقه باز شود. صاحبه غفاروا، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان هم در این دیدار بر ضرورت ادامه روابط پارلمانی و توسعه آن میان دو کشور تاکید کرد. همچنین قالیباف و نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه بر وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

دیدار غریب‌آبادی با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه نیز که برای شرکت در نشست اتحادیه بین‌المللی بین‌المجالس در ژنو حضور دارد، با میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه دراین گفت‌وگو تصریح کرد: شرایط مردم بی‌گناه بسیار اسفناک است و در حال حاضر باید همه در جهت برقراری آتش‌بس فوری و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه تلاش کنیم. معاون وزیر امور خارجه جنایت حمله به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در سوریه و به آتش کشیدن تجهیزات و انبار دارویی آن را جنایت جنگی خواند و گفت: رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی نیز پایبند نیست و لازم است کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این قبیل جنایات را به‌طور واضح و قاطع محکوم کند. رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار شرایط در غزه و لبنان را حائز توجه بین‌المللی خواند و ضمن تشریح تلاش‌های این کمیته در کمک‌رسانی به مردم، خواهان افزایش و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان و غزه شد.