توقف روند مسقط

عراقچی در ادامه و درباره «روند مسقط» تشریح کرد: «عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند.» وزیر خارجه ایران گفت که «این نقش‌‌‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است.» او در این زمینه ادامه داد: «در حال حاضر روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌‌‌ای برای این گفت‌‌‌وگوها نمی‌‌‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم یا اینکه روند کار چگونه باشد.»

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: «اینکه پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌‌‌ها و رایزنی‌‌‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌‌‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.» عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد: «همان‌طور که بارها گفته‌‌‌ایم ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملا آمادگی داریم. معتقدیم دیپلماسی باید کار کند و جلوی بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد.»

تاکید دو وزیر بر توقف تنش‌‌‌ها

همچنین اولین دیدار عراقچی در مسقط با همتای لبنانی خود سید بدر البوسعیدی بود. به گزارش «ایسنا» در این دیدار که صبح روز دوشنبه انجام شد، وزیران امور خارجه ایران و عمان در مورد آخرین تحولات منطقه از جمله ادامه جنگ در غزه و لبنان و همچنین تلاش فوری برای توقف جنایت‌‌‌های رژیم صهیونیستی در منطقه رایزنی و گفت‌‌‌وگو کردند. دو وزیر بر تشدید تماس‌‌‌ها با دیگر طرف‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی جهت حفاظت از ثبات و امنیت منطقه و جلوگیری از گسترش ناامنی و جنگ توافق کردند.

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار وزرای خارجه کشورمان و عمان را بسیار مفید توصیف کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که طرفین «بحث و گفت‌وگوی بسیار مفیدی در مورد موضوعات مورد علاقه یا نگرانی مشترک داشتند». بقایی ادامه داد: «طرفین در مورد وضعیت هشدارآمیز منطقه تبادل‌‌‌نظر کردند و خواستار توقف فوری نسل‌‌‌کشی و تجاوزات رژیم اسرائیل در غزه و لبنان شدند.» در ادامه نیز وزیر امور خارجه کشورمان با «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر دیوان سلطانی این کشور دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس و با اعلام این خبر، گفت که مقام‌‌‌های ارشد ایران و عمان درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌‌‌ای رایزنی کردند. عراقچی در سفرش به مسقط با «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌‌‌کننده دولت نجات ملی یمن، نیز دیدار و رایزنی کرد.

قدردانی عراقچی از چین

همچنین در خبرها آمده بود که وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی وانگ یی، همتای چینی خود در زمانی که وی در مسقط بود، بی‌‌‌عملی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل کارشکنی آمریکا را فاجعه‌‌‌بار توصیف و از نقش‌‌‌آفرینی چین برای کمک به حفظ صلح و امنیت منطقه‌‌‌ای قدردانی کرد. وزیر خارجه چین نیز با اشاره به روابط مهم و راهبردی پکن با ایران، بر ضرورت افزایش تلاش‌‌‌ها و ابتکارهای دیپلماتیک با طرف‌‌‌های مختلف منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی جهت جلوگیری از تشدید تنش و ناامنی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.