ایران هم برای جنگ هم برای صلح آماده است نشست خبری فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق (راست) و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران (چپ) در بغداد

با کمی فاصله و پس از بازگشت به تهران، وزیر خارجه در سفر بعدی به قاهره، پایتخت مصر سفر می‌کند. عراقچی پس از آن، به امان، پایتخت اردن می‌رود تا در آنجا نیز در خصوص شرایط منطقه‌‌‌ای رایزنی کند. در پی افزایش حملات رژیم اسرائیل به لبنان و غزه و ترور تعدادی از مقامات ارشد مقاومت، سطح تنش در منطقه به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. رئیس دستگاه دیپلماسی نیز در حوزه سیاسی رایزنی‌‌‌ها در سطح منطقه‌‌‌ای را افزایش داده است. وزیر خارجه ایران در بدو ورود به پایتخت عراق درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای جنگ‌‌‌افروزی بیشتر در منطقه گفت: هیچ کس در منطقه خواهان تنش و درگیری نیست. ما هم خواهان جنگ و تنش نیستیم، اگرچه برای هر وضعیت و سناریویی آمادگی کامل داریم و این را بارها اعلام کرده‌‌‌ایم.

وزیر خارجه ایران که در جمع خبرنگاران صحبت می‌‌‌کرد، با بیان اینکه «هیچ کس جز رژیم صهیونیستی خواهان جنگ در منطقه نیست»، گفت: ما رایزنی‌‌‌های لازم را انجام خواهیم داد و آمادگی‌‌‌های لازم را داریم اما طبیعی است که هدف همه، جلوگیری از فاجعه‌‌‌ای است که می‌تواند در منطقه رخ دهد. ما با دوستان خود در عراق، ان‌‌‌شاءالله بحث‌‌‌هایی را در این خصوص خواهیم داشت. «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق روز یکشنبه و همزمان با ورود سید‌عباس عراقچی به بغداد، نوشت که روز یکشنبه میزبان همتای ایرانی خود بود تا درباره تقویت روابط دوجانبه و تحولات اخیر منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی رایزنی کند. وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌‌‌وزیر عراق در جریان تلاش‌‌‌های بغداد و تماس‌‌‌های دولت این کشور درباره بحران فعلی منطقه قرار گرفت. «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق گفت: «وزیر خارجه ایران به بغداد سفر کرده است تا دولت عراق را از آخرین جزئیات مذاکرات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی تهران طی دو هفته گذشته و همچنین روند وقایع احتمالی در مرحله آتی مطلع کند.

کنفرانس خبری دو وزیر

«سید‌عباس عراقچی» و «فواد حسین» وزیران امور خارجه ایران و عراق پس از رایزنی در بغداد، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. فواد حسین در ابتدای این نشست خبری به همتای ایرانی خود و هیات همراه خوشامد گفت. او با بیان اینکه «منطقه و دو کشور ایران و عراق با چالش‌‌‌های سرنوشت‌‌‌سازی مواجهند»، گفت: تجاوزگری اسرائیل علیه غزه و ملت فلسطین ادامه دارد و جنگ به لبنان کشیده است. وزیر خارجه عراق با اشاره به این موضوع که «حملات به بیروت و جنوب لبنان ادامه دارد»، تصریح کرد: این حملات سبب شد که ده‌‌‌ها‌هزار نفر به بیروت و شمال لبنان و از مرزها به سمت سوریه بروند و بسیاری از آنها به خاک عراق رسیدند. فواد حسین با تاکید بر اینکه «دولت و ملت عراق درهای کشور را برای استقبال از آوارگان لبنانی گشوده‌‌‌اند»، گفت: آنها میهمان ملت ما هستند و در این راستا، همبستگی گسترده‌‌‌ای با لبنان و مردم این کشور وجود دارد.

او در ادامه گفت: دولت عراق درباره پیامدهای جنگ در منطقه هشدار داده بود و اعلام کردیم که تجاوزگری رژیم اسرائیل به لبنان سبب جنگ دیگری خواهد شد. تداوم جنگ در غزه و لبنان، امنیت و ثبات منطقه را با تهدید مواجه کرده است. فواد حسین همچنین گفت: خطر جنگ و توسعه آن در منطقه وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم اسرائیل تهدید و فضای جنگی در منطقه ایجاد شده است. رژیم اسرائیل تهدید می‌کند که پایگاه‌‌‌های مشخصی را در کشور همسایه ما هدف قرار دهد. وزیر خارجه عراق با بیان اینکه «تهدید علیه عراق نیز وجود دارد»، تصریح کرد: هدف از این تهدیدهای رژیم اسرائیل این است که عراق وارد عرصه جنگ شود. ما به طور کامل بهره‌‌‌گیری از فضای عراق برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه را رد می‌‌‌کنیم. او تاکید کرد که «تماس‌‌‌ها با دوستان عراق ادامه دارد تا شبح جنگ را از منطقه و عراق دور کنیم.»

برای جلوگیری از جنگ تلاش می‌‌‌کنیم

فواد حسین در بخش دیگری از اظهارات خود در کنفرانس خبری با عراقچی تاکید کرد: ادامه جنگ و توسعه دامنه آن به طرف جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فضای حریم هوایی عراق مورد پذیرش نیست و کاملا با آن مخالف هستیم. ما برای جلوگیری از جنگ تلاش می‌‌‌کنیم. وزیر خارجه عراق درباره شعله‌‌‌ورشدن آتش جنگ در منطقه هشدار داد: اگر خدای نکرده جنگ در منطقه صورت بگیرد و مانع آن نشویم، سبب هرج‌ومرج مسلحانه می‌شود و در نتیجه گروه‌‌‌های تروریستی مثل داعش فعالیت‌‌‌های تروریستی خود را آغاز می‌کنند. او در ادامه هشدار داد: وقوع جنگ بر کریدورهای منطقه‌‌‌ای و تنگه هرمز و بر موضوع صادرات انرژی اثر منفی می‌‌‌گذارد و بحران بزرگی در روند صدور انرژی و اقتصاد جهان ایجاد می‌کند؛ در همین ارتباط از کشورهای موثر می‌‌‌خواهم که برای جلوگیری از جنگ و آتش‌‌‌بس در غزه و لبنان تلاش و در زمینه همبستگی با لبنان و فلسطین عمل کنند. وزیر خارجه عراق گفت: اگر خدای نکرده جنگ در منطقه صورت بگیرد، فضای عراق باید خارج از جنگ باشد. وقوع جنگ باعث بی‌‌‌ثباتی در منطقه می‌شود و گروه‌‌‌های تروریستی مثل داعش فعالیت‌‌‌های تروریستی خود را آغاز می‌کنند.

171445626 copy

ایران برای جنگ و صلح آماده است

وزیر خارجه ایران نیز در این نشست خبری تصریح کرد که «وضعیت در منطقه در شرایط هشدار به سر می‌‌‌برد و ایران برای جنگ و صلح آماده است.» «سید‌عباس عراقچی» با اشاره به صحبت‌‌‌های همتای عراقی خود درباره خطر وقوع جنگ در منطقه گفت: همان طور که ایشان فرمودند، منطقه ما با چالش‌های خطرناکی روبه‌رو است و وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌‌‌برد. این دیپلمات عالی‌رتبه ایران گفت: احتمال بروز درگیری و بالا گرفتن تنش در منطقه بالا رفته و ریشه همه آنها در جنایت‌‌‌های رژیم صهیونیستی است، جنایت‌‌‌هایی که از غزه شروع شده به لبنان گسترش پیدا کرده و احتمال اینکه به سایر کشورهای منطقه سرایت کند، وجود دارد. باید با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله و به حملات این رژیم در غزه و لبنان پایان داده شود. وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: رایزنی‌‌‌های خوبی داشتیم؛ تبادل اطلاعات و نظرات انجام شد و از مواضع بسیار خوب مقامات عراق تشکر می‌‌‌کنم.

عراقچی تاکید کرد: ما دنبال جنگ نیستیم، خواهان جنگ نیستیم، خواهان صلح هستیم؛ البته برای جنگ آماده هستیم، برای صلح هم آماده هستیم. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه صحبت‌‌‌های خود با تاکید مجدد مبنی بر اینکه «ایران خواهان تنش و افزایش تنش نیست، اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد»، تصریح کرد: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم و از جنگ نمی‌‌‌ترسیم. به ارسال کمک‌‌‌های خود به آوارگان لبنانی ادامه می‌‌‌دهیم.

او به موضوع آوارگان لبنانی اشاره کرد و گفت: جامعه جهانی کمتر به این موضوع توجه کرده که به همان اندازه غزه، مردم در لبنان آواره شده‌‌‌اند؛ یعنی حدود 1.5 میلیون نفر. رژیم صهیونیستی با تهاجمات خود، امکان کمک‌‌‌رسانی به آوارگان لبنانی را بسته و به حداقل رسانده است و اجازه کمک‌‌‌رسانی نمی‌‌‌دهد. عراقچی با بیان اینکه «ما به ارسال کمک‌‌‌های خود به آوارگان لبنانی ادامه می‌‌‌دهیم»، افزود: از دولت عراق نیز به خاطر میزبانی از تعدادی از آوارگان و مجروحان لبنانی تشکر می‌‌‌کنیم.

سید‌عباس عراقچی در بخش دیگر صحبت‌‌‌های خود با تشکر از مواضع وزیر خارجه عراق گفت: خوشحال شدم که مواضع قاطع وزیر خارجه عراق را شنیدم که گفتند اجازه نمی‌‌‌دهند از فضای آن کشور علیه ایران و هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و این همان موضع دوستانه و برادرانه است که ما از دولت عراق انتظار داشتیم. او تاکید کرد: بار دیگر از مواضع دولت عراق، مردم عراق و مرجعیت عراق تشکر می‌‌‌کنیم و ما حتما به همکاری‌‌‌های خود با دولت عراق در زمینه‌‌‌های مختلف به‌خصوص حوزه دیپلماسی ادامه می‌‌‌دهیم. عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود با بیان اینکه ما با مقامات عراق همواره در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی رایزنی داشته‌‌‌ایم، تصریح کرد: چند هفته پیش رئیس‌جمهور پزشکیان به عراق سفر کردند و از چند استان عراق نیز بازدید کردند؛ سفر امروز من نیز به صورت مشخص در ارتباط با مسائل ویژه، خطرناک و حساسی است که اکنون در منطقه با آن روبه‌رو هستیم.

هیچ خط قرمزی نداریم

وزیر خارجه ایران پیش از سفر به عراق با انتشار پستی در شبکه ایکس به خبرها درباره ارسال سامانه‌‌‌های دفاع موشکی آمریکایی به سرزمین‌‌‌های اشغالی واکنش نشان داد و با اشاره به حمایت‌‌‌های آمریکا از جنگ‌‌‌افروزی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: «در دفاع از مردم و منافع‌‌‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.»

ایسنا به نقل از رسانه عبری «یدیعوت آحارانوت» روز شنبه گزارش داد که واشنگتن مایل است سامانه‌‌‌های پدافندی‌‌‌ «تاد» را به رژیم صهیونیستی ارسال کند تا از آن در برابر موشک‌‌‌های بالستیک شلیک‌‌‌شده از سوی ایران استفاده شود. سربازان آمریکایی نیز قرار است این سامانه‌‌‌ها را راه‌‌‌اندازی کنند. عراقچی در واکنش به این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آمریکا در حال ارسال بی‌‌‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است. این کشور اکنون جان نیروهای خود را با اعزام آنها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر قرار می‌دهد. او در پایان هشدار داد: در حالی که ما در روزهای اخیر تلاش‌‌‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌‌‌عیار در منطقه‌‌‌ کرده‌‌‌ایم، به‌‌‌وضوح می‌‌‌گویم که در دفاع از مردم و منافع‌‌‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت. عراقچی همچنین در مطلب خود، نموداری را منتشر کرده که در آن میزان کمک‌‌‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی به نمایش درآمده است. طبق این نمودار، آمریکا از سال ۱۹۵۹ تا ۲۰۲۴ حدود ۱۸ میلیارد دلار حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی داشته است.