تحریم نفتی به بهانه حملات موشکی ایرنا

تهران در اول اکتبر به تلافی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و یک ژنرال ایرانی در بیروت، رگبار موشک‌ها را به سوی اسرائیل شلیک کرد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌‌‌ای گفت: پس از حمله بی‌‌‌سابقه اول اکتبر ایران به اسرائیل، ایالات متحده به صراحت اعلام کرد که ما عواقب اقدامات را بر ایران تحمیل خواهیم کرد. برای این منظور، ما در حال برداشتن گام‌‌‌هایی برای مختل کردن جریان درآمدی هستیم که تهران از آن برای تامین مالی برنامه هسته‌‌‌ای و توسعه موشکی‌‌‌اش، حمایت از نیابتی‌ها و شرکای خود و تداوم درگیری در سراسر خاورمیانه استفاده می‌کند.»

اقدامات روز جمعه، صنایع نفت و پتروشیمی ایران را به فهرستی از بخش‌‌‌هایی اضافه می‌کند که واشنگتن می‌‌‌گوید تهران از آنها برای تامین مالی موشک‌‌‌های بالستیک و برنامه‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود استفاده می‌کند و امکان تحریم‌‌‌های بیشتر علیه آنها را فراهم می‌کند. این در حالی است که نفت و پتروشیمی ایران در حال حاضر تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند. به نظر می‌‌‌رسد که مجازات‌‌‌های اخیر با هدف تشدید محدودیت‌های صادراتی ایران و ارسال پیام حمایت از اسرائیل پس از حمله موشکی صورت گرفته است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا، تصمیمی را اتخاذ می‌کند که به اعمال تحریم‌‌‌ها علیه هر فردی که بخواهد در بخش نفت یا پتروشیمی اقتصاد ایران فعالیت کند، منجر خواهد شد.

وزارت امور خارجه روز جمعه شش نهاد و شش کشتی را تحریم کرد؛ در حالی که وزارت خزانه‌داری ۱۷ کشتی را هدف قرار داد. این کشتی‌ها از جمله در امارات متحده عربی، چین و پاناما ثبت شده‌اند.تحریم‌‌‌ها، دارایی‌‌‌های این نهادها را در ایالات متحده مسدود می‌کند و به طور کلی مشارکت آمریکایی‌‌‌ها در معاملات مالی با آنها را غیرقانونی می‌کند. این تحریم‌ها در شرایطی اعمال می‌شود که منطقه همچنان به پیش‌بینی پاسخ اسرائیل به حمله ایران، در میان ترس از تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهد. هفته گذشته، بایدن پیشنهاد کرد که اسرائیل باید از حمله به تاسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی ایران خودداری کند، اما اسرائیل در گذشته بارها هشدارهای عمومی بایدن را زیر پا گذاشته است. اسرائیلی‌ها به این نتیجه نرسیده‌اند که قرار است چه کاری انجام دهند.

بایدن هفته گذشته به خبرنگاران گفت که این موضوع در حال بحث است. اگر من جای آنها بودم، به جای حمله به میادین نفتی ایران به جایگزین دیگری فکر می‌کردم. روز پنج‌شنبه، سخنگوی کتائب حزب‌‌‌الله، یک گروه عراقی هم‌پیمان ایران، هشدار داد که اگر «جنگ انرژی» آغاز شود، «جهان» روزانه حدود ۱۲ میلیون بشکه نفت را از دست خواهد داد که حدود ۱۰‌درصد از تولید جهانی است. این سخنگو جزئیات بیشتری ارائه نکرد. حمله نظامی به بخش نفت ایران می‌تواند قیمت‌های جهانی را افزایش دهد و برای مصرف‌کنندگان آمریکایی گران تمام شود و همچنین به شانس‌‌‌های انتخاباتی کامالا هریس معاون رئیس‌‌‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها آسیب می‌‌‌زند. اوایل این هفته، هریس ایران را به عنوان «بزرگ‌ترین دشمن» ایالات‌متحده اعلام و برحمایت «تزلزل ناپذیر» خود از اسرائیل تاکید کرد.

بایدن روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد و بر حمایت «آهنین» خود از متحد آمریکا تاکید کرد. مقامات آمریکایی حمله موشکی ایران به اسرائیل را غیرقانونی توصیف کرده‌‌‌اند، این در حالی است که اسماعیل هنیه در خاک ایران در حمله‌‌‌ای که به طور گسترده اسرائیل مسوول آن شناخته شد، ترور شد. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از ترور اسماعیل هنیه در پاسخ به این سوال که آیا ایران «به عنوان یک دولت مستقل» حق دفاع از خود را دارد، این سوال را رد کرد و تهران را به اقدامات «بی‌ثبات کننده» در سراسر منطقه متهم کرد. امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، این هفته گفت که کشورش برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تجاوزی که منافع و امنیت حیاتی آن را هدف قرار دهد، کاملا آماده است.