کارزار دیپلماتیک عراقچی در منطقه وزیر خارجه ایران در جریان سفر منطقه‌ای خود از لبنان به سوریه رفت / AFP

تمجید اسد از پاسخ ایران

رئیس‌‌‌جمهور سوریه در دیدار وزیر خارجه گفت: «پاسخ ایران به تجاوزهای رژیم صهیونیستی، پاسخی محکم بود و درسی به این رژیم داد که محور مقاومت قادر به تحمیل بازدارندگی به دشمن است.» اسد در این دیدار بر اهمیت رابطه راهبردی بین سوریه و ایران تاکید کرد و این رابطه را برای مقابله با چالش‌‌‌ها و تهدیدهای منطقه‌‌‌ای به‌‌‌ویژه در برابر ادامه اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی و ارتکاب جنایات روزانه علیه غیرنظامیان در لبنان، فلسطین و سوریه حیاتی دانست. بشار اسد تاکید کرد: مقاومت در برابر هرگونه اشغال، تجاوز و کشتار جمعی یک حق مشروع است و مقاومت با توجه به استقبال مردم از آن و اعتقاد به آن قدرتمند است. اسد همچنین افزود: پاسخ ایران به تجاوزات و حملات مکرر رژیم صهیونیستی علیه ملت‌‌‌های منطقه و حاکمیت کشورهایشان، پاسخی محکم بود و درسی به این رژیم داد که محور مقاومت قادر به تحمیل بازدارندگی به دشمن است و می‌تواند نقشه‌‌‌هایش را خنثی کند و به لطف اراده و همبستگی حامیانش قوی و استوار باقی خواهد ماند.

او همچنین تاکید کرد: تنها راه‌حل موجود برای اسرائیل توقف کشتار و ریختن خون مردم بی‌گناه و بازگرداندن حقوق مشروع به صاحبان آنهاست. طبق بیانیه ریاست جمهوری سوریه، بشار اسد و عراقچی همچنین راه‌‌‌های توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی به لبنان و اهمیت حمایت و کمک به برادران لبنانی با توجه به آوارگی گسترده ناشی از تجاوزها را مورد بررسی قرار دادند. عراقچی نیز در این دیدار با تاکید بر اعتماد به قدرت مقاومت در لبنان و فلسطین برای ایستادگی در برابر ماشین تخریب و کشتار اسرائیل، بر لزوم هماهنگی با همه کشورهای حامی برای توقف این تجاوز تاکید کرد. 

اسماعیل بقایی، سخنگوی جدید وزارت خارجه در خصوص این دیدار در پیامی در شبکه ایکس نوشت: دیدار عراقچی وزیر امورخارجه با رییس جمهور بشار اسد بسیار مهم بود. پیوندهای مودت و روابط راهبردی بین ایران و سوریه مستحکم‌تر از همیشه است. چرا که دو کشور هدف و آرمان مشترک و شرافتمندانه‌ای را دنبال می‌کنند که همانا تلاش برای تحقق صلح و ثبات در منطقه و مقاومت بر ضد اشغالگری، جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی است. منطقه باید قدردان فداکاری های سوریه در مصاف با اشغالگری و تروریسم باشد.

دیدار عراقچی با نخست‌‌‌وزیر و وزیرخارجه سوریه

وزیر خارجه ایران پیش از دیدار با بشار اسد، با نخست‌‌‌وزیر سوریه و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. در این دیدار، طرفین با مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی، در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌ها و اجرایی کردن کامل توافق‌ها و تفاهم‌های منعقده فی‌مابین دو کشور تبادل نظر کردند. همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار وزیران خارجه ایران و سوریه در دمشق را بسیار مفید ارزیابی کرد. بقایی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: عراقچی، وزیر امورخارجه دیدار بسیار مفیدی با بسام الصباغ وزیر امور خارجه سوریه داشتند. دو وزیر در این دیدار راه‌‌‌های گسترش روابط دوجانبه را بررسی کردند. آنها همچنین در مورد آخرین تحولات منطقه مشورت کردند. طرفین بر ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر در سطح دوجانبه و چندجانبه برای بسیج حمایت و همبستگی بین‌المللی جهت توقف نسل‌‌‌کشی رژیم اشغالگر در غزه و تجاوزات آن به لبنان تاکید کردند.

ابتکارات برای آتش‌‌‌بس

عراقچی در جمع خبرنگاران و در تشریح اهداف سفر خود به سوریه از وجود ابتکاراتی برای آتش‌‌‌بس در غزه و لبنان خبر داد. وزیر امور خارجه روز شنبه و در بدو ورود به دمشق هدف از این سفر را ادامه رایزنی‌‌‌ها در مورد تحولات منطقه دانست و گفت: ما در بیروت رایزنی‌‌‌های خوبی با مقامات لبنان داشتیم و در همین چارچوب برای ادامه رایزنی‌‌‌ها سفر به دمشق انجام شد. وزیر خارجه با بیان اینکه «ما همواره با مقامات سوریه و لبنان در مورد تحولات منطقه رایزنی‌‌‌های نزدیکی داشته‌‌‌ایم»، ادامه داد: مهم‌ترین بحث در حال حاضر موضوع آتش‌‌‌بس در لبنان و غزه است؛ در این زمینه ابتکاراتی وجود دارد و رایزنی‌‌‌هایی صورت گرفته است. او روز جمعه و در بیروت درباره موضوع آتش‌‌‌بس گفته بود: درباره آتش‌‌‌بس با مسوولان لبنانی صحبت کردم و با دیگر کشورها نیز در تماس هستیم تا آتش‌‌‌بس برقرار شود.

ما از تلاش‌‌‌هایی که برای آتش‌‌‌بس صورت می‌گیرد حمایت می‌‌‌کنیم، به شرط اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا همزمان با آتش‌‌‌بس در غزه باشد. او با بیان اینکه «متاسفانه جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد»، گفت: همان‌طورکه از اول معتقد بودیم رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست و به جنایات خود ادامه می‌دهد. عراقچی همچنین تاکید کرد: «توقف این جنایت‌‌‌ها احتیاج به یک تلاش جمعی دارد و تلاش‌‌‌های ما در این زمینه ادامه دارد و در همین چارچوب با دوستان خود در دمشق رایزنی و گفت‌‌‌وگو خواهیم داشت.» وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود به روابط دوجانبه تهران و دمشق اشاره کرد و گفت: روابط خوبی بین ایران و سوریه در حوزه‌‌‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد.

ما در این سفر این روابط را بررسی می‌‌‌کنیم، تلاش خواهیم کرد که موانع را برطرف کنیم تا این روابط گسترش پیدا کند. وزیر خارجه روز جمعه نیز در بیروت تاکید کرد که حضور او در این کشور نشانه حمایت تهران از حزب‌‌‌الله است و حمله موشکی ایران به اسرائیل را «دفاع مشروع» خواند. او همچنین گفت که این حمله در پاسخ به اقدامات اسرائیل علیه ایران بوده است. عراقچی در مصاحبه‌‌‌ای با خبرنگاران گفت ایران در حال راه‌‌‌اندازی یک کارزار دیپلماتیک برای حمایت از لبنان است و درخواست برگزاری جلسه‌‌‌ای از «سازمان همکاری اسلامی» را داده است.

photo_2024-10-05_12-51-32 copy