وزیر کشور با اشاره به خروج ۳.۵میلیون زائر اربعین از مرزهای کشور گفت: تاکنون از این تعداد ۲میلیون نفر به کشور برگشته‌اند. وی در جریان این بازدید به میان زائران رفت و پای صحبت‌های زائرانی نشست که یا در حال عبور از مرز برای پیوستن به امواج میلیونی زائران امام حسین (ع) در عراق بودند یا از سفر اربعین به کشور بازمی‌گشتند. مومنی با اشاره به شرایط خوب مرز خسروی در استان کرمانشاه، به زوار اربعین پیشنهاد کرد از این مرز به کشور برگردند. به گزارش «ایرنا» وزیر کشور در جریان بازدید ازگذرگاه مهران نیز گفت: با اینکه ٤٨درصد کل تردد در بین مرزهای شش‌گانه کشور در مرز مهران انجام می‌شود، خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات اتخاذشده و زیرساخت‌های خوب، تردد در این مرز روان انجام می‌شود. وزیر کشور افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده با مقامات کشور عراق، در آن سوی مرز ایران، مشکلی نداریم و زوار با آسایش و آرامش می‌توانند سفر خود را مدیریت کنند.

 مومنی در ادامه در جلسه با مسوولان مرزی ایران و عراق در مرز منذریه (سمت عراقی مرز خسروی) با بررسی آخرین وضعیت تردد زائران برای شرکت در اربعین حسینی گفت: در این خصوص، همکاری مسوولان ایرانی و عراقی در عالی ترین سطوح جریان دارد. همچنین فرزانه صادق‌مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی در اولین سفر استانی خود برای بررسی وضعیت عبور و مرور زائران اربعین از پایانه مرزی چذابه بازدید کرد.

او عصر پنج‌شنبه در بازدید از پایانه مرزی چذابه در نشست با اعضای ستاد اربعین استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به اینکه موج بازگشت آغاز شده است، دستگاه‌های متولی و ستاد اربعین برای مدیریت و کنترل بازگشت زائران و رفع مشکلات احتمالی با جدیت پای کار باشند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: در بازدید از مرز مهران و چذابه نه تنها امنیت و آرامش کامل در تردد زائران را مشاهده کردیم، بلکه از سایر کشورها و استان‌ها نیز برای تردد به این مرزها مراجعه شده و این نشان‌دهنده مدیریت خوبی در برقراری نظم و امنیت زائران است. صادق مالواجرد گفت: بازگشت زائران در سه روز آینده با تعداد بالایی خواهد بود و همه دستگاه‌های متولی باید بیش از روزهای گذشته مراقب تردد زائران باشند. وزیر راه و شهرسازی همچنین در اولین سفر استانی خود برای بررسی وضعیت عبور و مرور زائران اربعین از پایانه مرزی چذابه بازدید کرد. درکنار وزرای دولت چهاردهم، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در جریان بازدید از پایانه شهید حاج قاسم سلیمانی مرز مهران، در جریان تردد زائران قرار گرفت و در بین زائران حسینی حضور یافت. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، سردار سلامی گفت: کل سپاه نیز درگیر موضوع اربعین است و امیدواریم که زائران عزیز که محب و عاشق اهل بیت (سلام‌الله علیهم) هستند، زیارت دلچسب و دلنشین و سفری ایمن و با سلامت داشته باشند و ما نیز تا آخرین نفر آنان را بدرقه خواهیم کرد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در زمینه تامین امنیت، تیپ ۱۱امیرالمومنین(ع) خدمات ارزشمندی را در تعامل با فرماندهی انتظامی استان ارائه کرده و فرماندهی سپاه استان نیز مسائل را بطور روزانه پیگیری می‌کند و کل سپاه استان را هم در این زمینه فعال کرده‌اند، گفت: کل سپاه پاسداران نیز در این راستا بسیج شده است تا زائران سفر آسان و روانی را داشته باشند. سردار احمدرضا رادان، ​فرمانده کل انتظامی کشور نیز در حاشیه بازدید از مواکب مرز شلمچه گفت: با تلاش همه دستگاه‌ها از قبیل وزارت راه، سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس و انتظامی همه چیز برای اینکه زائران به راحتی به کشور بازگردند، فراهم است. به گزارش «ایلنا» رادان اظهار کرد: همان‌گونه که آمار نشان می‌دهد از امروز روند بازگشت زائران بیشتر از رفت شده؛ اما همچنان بالغ بر یک‌میلیون و ۴۰۰هزار زائر در کربلا، مسیر کربلا یا در مسیر بازگشت به مرزهای هفتگانه هستند.  وی در قرارگاه اربعین حسینی فرماندهی انتظامی استان خوزستان هم گفت: تا بازگشت آخرین زائران همان تمهیداتی را که در ابتدا حساب می‌کردیم، باید با دقت اجرا کنیم.