پشت صحنه قشون‌کشی آمریکا به منطقه

این ترورها در ۳۰ و ۳۱ ژوئیه تنها با چند ساعت اختلاف اتفاق افتاد و ایران اعلام کرده که اسرائیل مسوول ترور هنیه بوده است؛ اگرچه اسرائیل به‌طور رسمی مسوولیت آن را بر عهده نگرفته است. این استقرار در پی گفت‌وگوی تلفنی روز یکشنبه بین لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده و یوآو گالانت وزیر اسرائیلی در شرایطی که اسرائیل خود را برای حمله متقابل ایران آماده می‌کند، صورت گرفت. در بیانیه‌‌‌ای که پس از آن توسط پنتاگون منتشر شد، آستین «تعهد ایالات متحده برای برداشتن هر گام ممکن با هدف دفاع از اسرائیل را تکرار کرد و به تقویت موقعیت و توانایی‌‌‌های نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه با توجه به تشدید تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای اشاره کرد.»

خطرات چیست؟

ناظران نگران این هستند که هرگونه اقدام تلافی‌‌‌جویانه در قبال این دو ترور، چه از سوی ایران و چه از طرف متحدش حزب‌‌‌الله، می‌تواند جرقه جنگ منطقه‌‌‌ای گسترده‌‌‌تری را برانگیزد و به طور بالقوه ایالات متحده را در حمایت از متحد خود اسرائیل به این جنگ بکشاند. شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گزارش داد که استقرار این نیروی ضربتی در زمانی صورت می‌گیرد که منتقدان از دولت آمریکا می‌‌‌خواهند از نفوذ خود برای برقراری آتش‌‌‌بس استفاده کند. جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده نیز از تداوم جنگ علیه غزه انتقاد کرده و عملیات اسرائیل در غزه را در ماه فوریه «زیاده از حد» توصیف کرده و مکررا گفته است که «بیش از حد» غیرنظامیان کشته شده‌‌‌اند. با این حال، این‌گونه موضع‌‌‌گیری‌‌‌ها به تلاش قهرآمیزی برای ترغیب اسرائیل به توقف حمله خود به غزه، مانند ممنوعیت فروش تسلیحات یا سایر تحریم‌‌‌ها منجر نشده است. بسیاری از کشورها از جمله عربستان سعودی، ترکیه، اردن و تعدادی از کشورهای غربی از شهروندان خود خواسته‌‌‌اند که لبنان را ترک کنند، زیرا نگران هستند که این کشور در صورت عملیات مستقیم اسرائیل مورد حمله شدید قرار گیرد. همزمان، تعدادی از خطوط هوایی پروازهای خود به اسرائیل، اردن و لبنان را به حالت تعلیق درآورده‌‌‌اند.

آمریکا امیدوار است با استقرار نیروی دریایی در منطقه به چه چیزی دست یابد؟

به گفته گوردون گری، استاد دانشگاه و سفیر سابق آمریکا، «اعلام استقرار ناوگروه هواپیمابر، به جای تشدید اوضاع به منظور بازدارندگی در برابر ایران است.»بایدن در اکتبر سال گذشته دستور استقرار مشابهی در شرق مدیترانه را صادر کرد؛ زمانی که یکی از بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر جهان یواس‌‌‌اس جرالد آر. فورد، به منطقه رفت و کشتی‌‌‌ها و هواپیماهای جاسوسی بریتانیا به آن پیوستند. در آن زمان، مقامات آمریکایی این استقرار را به عنوان تلاشی برای بازدارندگی در برابر حزب‌‌‌الله و ایران بعد از جنگ اسرائیل در غزه، که در مراحل اولیه آن بود، توصیف کردند. در حال حاضر حدود ۴۰هزار فلسطینی در حملات اسرائیل جان باخته‌اند. عمر رحمان، یکی از اعضای شورای خاورمیانه در امور جهانی، گفت که او معتقد است «ایالات متحده به وضوح به ایران پیام می‌دهد که [این کشور] بخشی از هر نوع نبردی خواهد بود تا احتمالا ایران را از انتقام‌‌‌جویی قابل‌توجه علیه اسرائیل باز دارد.»

آمریکا کدام کشتی‌‌‌ها را مستقر کرده است؟

گروه ضربت به رهبری ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن و اسکادران جت‌‌‌های جنگنده F-۳۵C آن، از قبل به سمت منطقه حرکت می‌‌‌کردند؛ جایی که قرار بود جایگزین ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت شود. اکنون آستین به این ناوگروه دستور داده تا سرعت خود را افزایش دهد. علاوه بر این، یو اس اس جورجیا، یک زیردریایی هسته‌‌‌ای حامل موشک‌‌‌های هدایت‌شونده که قبلا در دریای مدیترانه حضور داشت، در این منطقه مستقر شده است.

آیا این یک تشدید است؟

اچ‌ای هلیر، پژوهشگر موسسه سلطنتی خدمات متحد (RUSI)  معتقد است که نمایش قدرت به منظور محدود کردن شانس تشدید تنش است، بدون اینکه ایالات متحده مجبور باشد با رفتار متحد خود اسرائیل و جنگ آن در غزه مقابله کند.  هلیر خاطرنشان کرد: «با این حال، محدود کردن احتمال تشدید تنش و در عین حال اتخاذ رویکردی غیرمنتظره نسبت به اقدامات اسرائیل، احتمالا چالش‌برانگیز خواهد بود؛ به‌ویژه در مواجهه با دولتی که خود را «فوق‌العاده بی‌پروا» نشان داده است.» او گفت: «عدم‌پاسخگویی، مصونیت را تضمین می‌کند و بنیامین نتانیاهو تقریبا هر خط قرمزی را که بایدن تعیین کرده، رد کرده است. نخست‌وزیر اسرائیل تا زمانی که فکر کند اقداماتش عواقب واقعی در پی نخواهد داشت، به این کار ادامه خواهد داد.»