تیم اقتصادی توافق کنند

فریدون همتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، با تاکید بر لزوم اهمیت هماهنگی تیم اقتصادی دولت اظهار کرد: هماهنگی تیم اقتصادی مهم است. از سوی دیگر معمولا هرکسی که وزیر هر وزارتخانه‌ای می‌شود، روحیه هم‌افزایی با بخش‌های دیگر ندارد و این موضوع بعد از انقلاب به عنوان آسیب جدی دولت‌ها مطرح بوده است. امیدواریم افرادی که برای بخش‌های اقتصادی دولت آقای پزشکیان معرفی شده‌اند از تجربه تلخ گذشته استفاده کنند. بخش‌های اقتصادی دولت باید با هم هماهنگ باشند در غیر این‌صورت اتفاق مثبتی روی نخواهد داد. او تاکید کرد: امیدواریم با سابقه‌ای که آقای اتابک، آقای همتی، آقای نوری و سایر افرادی که در بخش اقتصادی کار می‌کنند دارند، به این مهم دقت کنند که باید با یکدیگر هم‌افزایی و همکاری داشته باشند.

همچنین باید توافقاتی با هم داشته باشند که صلاح و مصلحت و منافع ملی در حوزه اقتصادی در آن وجود داشته باشد، در غیر این‌صورت اگر هر وزارتخانه‌ای کار خودش را بکند؛ این دوره نیز شاهد اضافه شدن تجربه‌های تلخ به تجربه‌های گذشته خواهیم بود.  نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌‌ تصریح کرد: امیدواریم ببینیم که تیم اقتصادی دولت عقلشان را در کنار علم و تجربه‌شان به کار می‌اندازند. اگر عقل، علم و تجربه را در کنار هم به کار بگیرند؛ هم‌افزایی ایجاد می‌شود و در این شرایط می‌توان امیدوار بود.

برخی از اعضای تیم اقتصادی کار سختی دارند

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به ارزیابی وزرای اقتصادی دولت پرداخت و اظهار کرد: به نظر می‌رسد وزرای پیشنهادی اقتصاد و جهاد خوب باشند، اما در مورد وزیر پیشنهادی صمت شناخت ندارم و وزیر پیشنهادی نیرو هم فرد ضعیفی است. علی‌آبادی در وزارت صمت عملکرد مثبتی نداشت و در وزارت نیرو کار به مراتب سخت‌تر است و با بحران آب و برق و ناترازی انرژی مواجه هستیم و بعید می‌دانم که بتواند اقدام مثبتی در این وزارتخانه انجام دهد. او خاطرنشان کرد: هر فردی که در لیست وزرای پیشنهادی قرار دارد؛ عمدتا هر کدام سهم جریانی هستند. اما وفاق ملی با لیستی که آقای پزشکیان به مجلس ارائه کرد، ایجاد نشد. 

این نماینده مجلس به نگاه مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی اشاره کرد و گفت: نگاه مجلس به برخی از وزرا مثبت است و نسبت به برخی از وزرا نگاه مثبتی ندارد. کابینه یکدست نیست که بتوان یک نسخه برای همه پیچید. برخی از افراد توانمند هستند و می‌توانند به خوبی وزارتخانه را اداره کنند و برخی نیز ضعیف هستند و توانمندی لازم را ندارند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد ۳ تا ۴ وزیر کارشان در مجلس سخت است. او ادامه داد: البته نمی‌گویم که رای اعتماد نمی‌گیرند، اما کارشان سخت است و بستگی دارد که چگونه با مجلس ارتباط بگیرند و کمیسیون تخصصی مجلس را قانع کنند. لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نمره متوسطی می‌گیرد. رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد روی یک نفر از وزرای پیشنهادی به دلیل مسائل سیاسی مخالفت‌هایی وجود دارد. اما در مورد ۳ وزیر دیگری که گفتم با چالش مواجه خواهند بود. با این حال به نظر می‌رسد ۲ نفر از وزرای پیشنهادی نمی‌توانند رای اعتماد بگیرند.

تنوع سلیقه دارند

مجید نصیرپور، عضو فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرد: در میان وزرای پیشنهادی تنوع سلیقه دیده می‌شود و دولت برای رفع مشکلات ناشی از تفاوت سلیقه‌ها و هم ایجاد یک همگرایی حداکثری مخصوصا در تیم اقتصادی باید شورا، کمیته یا کارگروه یا معاونت بالا‌دستی ایجاد کند که همگرایی و انسجام لازم در تصمیمات اقتصادی اتفاق بیفتد. در مرحله بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس و در اجرای ماموریت‌ها این همگرایی باید کاملا به چشم بخورد.  او ادامه داد: چون در حوزه بین‌المللی و اقتصاد کارهای مشترکی داریم که اگر اینها به صورت بالادستی اتفاق نیفتد، کار سخت می‌شود. همچنین در حوزه تولید و اشتغال، باید دستگاه‌های صنعتی با دستگاهی که مسوول تولید اشتغال است، همگرایی داشته باشند. عدم هماهنگی کار را سخت می‌کند، بنابراین آقای پزشکیان ناگزیر خواهند بود که کمیته بالادستی برای ایجاد هماهنگی‌ها تاسیس کند. به گفته این نماینده، تیم اقتصادی خیلی با هم همسو نیست که این موضوع می‌تواند مشکل ایجاد کند.

باید بررسی بیشتری شود

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید بر همراهی مجلس با دولت، گفت: دولت یکسری شاخص‌هایی را در معرفی کابینه داشته و ما نیز در مجلس یکسری شاخص‌هایی داریم. تعهد و وفاداری به نظام از یکسو و از سوی دیگر تجربه کاری، سطح تحصیلات و رزومه کاری افراد برای ما اهمیت دارد. برهمین اساس برخی از وزرای پیشنهادی رای می‌آورند و برخی نیز رای نمی‌آورند و رئیس‌جمهور فرد بهتری را معرفی خواهد کرد. او تصریح کرد: انتظار ما رضایت مردم است و آقای پزشکیان با این شعار روی کارآمد. برای ما مهم است که اعتماد عمومی و رضایت مردم با کارآیی جلب شود. یعنی افرادی که به عنوان وزیر رای اعتماد می‌گیرند، به دنبال گروه خود نروند، بلکه با شایسته‌سالاری افراد را انتخاب کنند. وزرا می‌توانند افراد موثر را انتخاب کنند. او اظهار کرد: همان‌طور که رهبری فرمودند فرهنگ مهم است، اما اقتصاد باید در اولویت قرار بگیرد. به نظرم اگر تیم اقتصادی به دنبال انتشار اوراق در بودجه باشد، خلق پول می‌شود و فایده‌ای ندارد. این شرایط باعث ایجاد وضعیت بدتر در معیشت مردم می‌شود. ما بررسی می‌کنیم اگر ترکیب تیم اقتصادی خوب بود، همراه دولت خواهیم بود. اما اگر برنامه‌ها و سابقه آنها با عملی شدن شعارها همخوانی نداشت، باید بررسی بیشتری شود.