۵ اولویت اقتصادی کشور چیست؟

فریدون همتی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: انتظار داریم دولت مشکلات کشور را به درستی بشناسد و زمانی که شناخت به درستی اولویت‌بندی کند. امروز معیشت مردم، اشتغال جوانان، فعال کردن بخش تولید و صادرات، تسهیل مسیر برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باید جزو اولویت‌های مهم کشور باشد. او ادامه داد: با مطالعه هر کشوری که مسیر توسعه را گذرانده به این نتیجه می‌رسیم که آنها بر بخش تولید و صادرات تمرکز و از طریق قوانین، ضوابط و مقررات مسیر این بخش را تسهیل کردند؛ به گونه‌ای که این موارد تبدیل به یک انگیزه و آورده مهم ملی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، صادرکنندگان و فعالان بخش اقتصادی شد.

بنابراین باید این مسیر در کشور ما نیز طی شود.این نماینده مجلس‌ تاکید کرد: در شرایط کنونی با مشکل بیکاری جوانان روبه‌رو هستیم که خانواده‌ها را نگران کرده است. جوانان باید نقش مهم و مفیدی در ساختن کشور داشته باشند؛ اما در حال حاضر در گوشه خانه‌ها منزوی شده‌اند. این قشر از مجلس و دولت انتظار دارند جهت‌گیری برنامه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود به گونه‌ای باشد که گشایش ایجاد کند. همچنین ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی کشور باید خوب مدیریت شوند که موجب ایجاد اشتغال، تولید و رونق صادرات و همچنین ایجاد انگیزه در کارآفرینان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شود؛ به نحوی که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ظرفیت بالقوه کشور را با سرمایه‌گذاری بالفعل کنند. زمانی که این زنجیره به درستی بچرخد و به درستی مدیریت شود و ضوابط و مقررات نیز زمینه‌ساز سرعت‌گیری این زنجیره باشد؛ کشور در مسیر تحولی قرار می‌گیرد. در این شرایط از حوزه گفتمان، سخن و سخنرانی به میدان عمل وارد می‌شویم.

برنامه کوتاه‌مدت دولت چه باشد؟

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی در کشور‌ خاطرنشان کرد: بنگاه‌های فراوانی در کشور داریم که در گام اول و در برنامه‌های کوتاه‌مدت دولت باید روی اینها تمرکز کند و از توانمندی‌هایی که دارد در این بخش استفاده کند. در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولید با ایجاد تورم برای سرمایه در گردش به‌شدت دچار مشکل هستند. برای مثال در حوزه انتخابیه‌ام ایلام، بخش کشاورزی گزارش کرده بیش از ۵۴۰ تا ۵۵۰ واحدی که باید در تولید باشند، به دلیل نبود سرمایه در گردش غیر‌فعال هستند. زمانی‌که این واحدها غیر‌فعال می‌شوند هم تولید کم می‌شود و هم اشتغال و رونق از بین می‌رود.

همتی ادامه داد: زمانی‌که مردم ببینند واحدهای تولید تعطیل شده، سرمایه‌گذاری جدید نمی‌کنند. بنابراین دولت باید در کوتاه‌مدت آمار دقیق و درستی از بخش‌های مختلف اقتصادی بگیرد و واحدهایی که ایجاد شدند و سرمایه کشور در آن مسیر رفته را فعال کنند. فعالان این بخش نیز باید بازار جدید پیدا کنند و در این راستا دولت و مجلس هم باید کمک و حمایت به عمل آورند. از سوی دیگر کمیسیون ویژه جهش تولید و اصل ۴۴ به عنوان کمیسیون پشتیبان بخش تولید باید بتواند در مسیر هموار کردن مسیر و پشتیبانی از این واحدها، مشوق‌هایی را برای این بخش مهم کشور در نظر بگیرد. واحدهای تولیدی باید ببینند که دیده می‌شوند تا ما به معنای واقعی شاهد جهش در میدان عمل برای بخش اقتصادی باشیم.

مهم‌ترین کاستی‌های دولت سیزدهم چه بود؟

او به مهم‌ترین کاستی‌های دولت سیزدهم که در دولت چهاردهم باید رفع شود، اشاره کرد و گفت: حرف، سخن و سخنرانی، قول و وعده در دولت سیزدهم که آرمانی و خوب بود و همه نیز آن را دوست داریم، زیاد بود، اما درصد کمی از این وعده‌ها در اجرا تبدیل به حل مساله شد. ما بیشتر حرف می‌زنیم و حرف‌هایمان خوب است، اما در مقام اجرا مردم چیزی لمس نمی‌کنند. برای مثال در دولت سیزدهم می‌گفتند ۶ هزار بنگاه اقتصادی راکد است و ما فعال کردیم. اما در حوزه انتخابیه‌ام به عنوان نماینده مردم این حرف را قبول ندارم. چون همه واحدها و گزارش‌ها را می‌بینم و بر این اساس احساس می‌کنم گزارش‌هایی که از شهرستان‌ها به تهران می‌دهند، دقیق نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما بر اساس گزارش‌ها و آمارهای غلط حرف می‌زنیم. اما زمانی‌که به میدان می‌رویم می‌بینیم که واحدهای مختلفی تعطیل شده‌اند که منابع زیادی هم نمی‌خواهند و اگر دولت حمایت کند خیلی زود این بنگاه‌ها راه می‌افتند. بنابراین معتقدم دولت آقای پزشکیان ابتدا باید واحدهای موجود اعم از واحدهای مقیاس کوچک، واحدهای مقیاس متوسط و واحدهای مقیاس بزرگی را که فعال نیستند، دوباره در مسیر فعالیت قرار گیرند. به نظر می‌رسد می‌توانیم منابع کمی را که داریم، برای فعال کردن این واحدها اختصاص دهیم و به موازات آن بر واحدهای جدیدی که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران راه‌اندازی می‌کنند، تمرکز کنیم.