نماز بر پیکر شهید هنیه

درپی ترور و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز پنج‌شنبه با حضور در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید وسیم ابوشعبان همراه شهید هنیه، اقامه نماز کردند. مراسم اقامه نماز با حضور جمع زیادی از قشرهای مختلف مردم و مسوولان کشوری و لشکری و خانواده شهید اسماعیل هنیه و جمعی از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی پس از اقامه نماز، با خانواده شهید اسماعیل هنیه و مسوولان مقاومت اسلامی فلسطین دیدار کردند و آنها را مورد تفقد قرار دادند.

بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد، محل اقامت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفت و در پی این حادثه او و یک نفر از محافظان وی به شهادت رسیدند. شهید هنیه از جمله شخصیت‌هایی بود که ازسوی مجلس برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری به ایران دعوت شده بود‌. در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران مقامات کشور با انتشار پیام‌های تسلیت جداگانه به این موضوع واکنش نشان دادند. دولت نیز سه روز در کشور عزای عمومی اعلام کرد. در همین راستا، روز پنج‌شنبه مراسم تشییع پیکر این دو شهید با حضور مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و روسای قوا و مقام‌های کشوری و لشکری و شرکت گسترده مردم، از مقابل دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تا چهار‌راه نواب برگزار شد و پیکر شهید هنیه و محافظ او روی دستان مردم تشییع شد.

در ابتدای این مراسم، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در سخنانی اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را اشتباهی استراتژیک توصیف و اعلام کرد که ایران در زمان و مکان مناسب به این اقدام واکنش نشان خواهد داد‌. رئیس مجلس به عنوان سخنران مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه «ما وظیفه داریم به ترور میهمان ایران؛ شهید اسماعیل هنیه پاسخ مناسب بدهیم» اظهار کرد: اسرائیل با این باور که هدف قرار دادن رهبران مقاومت بر روند حوادث تاثیر می‌گذارد مرتکب یک اشتباه استراتژیک می‌شود. به گزارش «ایسنا»، وی با تلخ شمردن حادثه شهادت شهید هنیه، گفت: همه بمباران‌هایی که در غزه علیه زنان و کودکان رخ می‌دهد، همه جنایت‌ها و ترورهای حاکمیتی و همه کشتارها از سر عجز، ناتوانی و عکس‌العملی به رزمندگان و جبهه مقاومت در میدان نبرد است و از آنجا که توان مقابله و مبارزه در میدان را ندارد، به این شکل عکس‌العمل نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم رژیم صهیونیستی در بیروت فرماندهان شجاع را مذبوحانه ترور می‌کند یا حادثه تلخ تهران را رقم می‌زند همه عکس‌العمل و درماندگی در میدان عمل است و حاکی از توان رزم این رژیم جنایتکار نیست. او خطای استراتژیکی می‌کند که تصور می‌کند با شهادت رزمندگان و عناصر مهم و تاثیرگذار می‌تواند تاثیری در روند اتفاقات بگذارد. وی با بیان اینکه امروز این فرصت را داریم که حتما نسبت به اجرای فرمان مقام معظم رهبری اقدام کنیم، اظهار کرد: وظیفه ما این است که در زمان و مکان مناسب، عکس‌العمل داشته باشیم. این برای ما بسیار تلخ است که ‌میهمان ما در خانه ما به شهادت برسد و ما را عزادار و داغدار خود کند. اینجاست که باید بگوییم کجاست شورای امنیت، کجاست شورای حقوق بشر و کجاست برخورد با این تجاوزها و رفتارهای دوگانه که در دنیا اتفاق می‌افتد.

قالیباف ادامه داد: امروز ما به رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنیم که به فرموده رهبرمان خون‌خواه شهید هنیه هستیم و می‌دانیم امروز تمام حق در برابر تمام باطل ایستاده است و می‌دانیم که هنیه بلندترین صدای مظلومیت فلسطین در جهان بوده و برای همیشه خواهد بود و با شهادت خود آن را ماندگار خواهد کرد. خلیل الحیه، مسوول روابط عربی اسلامی و نایب رئیس جنبش حماس از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او نیز طی سخنانی تصریح کرد که خون اسماعیل هنیه در راه وحدت مقاومت اثر خواهد داشت.

حضور معاون اول در مراسم خاک‌سپاری در دوحه

در همین حال پیکر شهید هنیه عصر پنج‌شنبه، برای خاک‌سپاری از تهران به دوحه منتقل شد. روز گذشته نیز محمد‌رضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای شرکت در مراسم تشییع و خاک‌سپاری شهید اسماعیل هنیه عازم قطر شد. او پیش از ترک تهران گفت: پیام این سفر، همبستگی مردم ما با مردم مظلوم فلسطین و آزادسازی قدس عزیز بوده است که این هم مطالبه مردم و هم راهبرد همه دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامی بوده است. وی ادامه داد: امیدواریم نهضت ایجاد شده در جریان مقاومت تا هدف عالی امت اسلامی که آزادسازی قدس است ادامه پیدا کند. دولت و مردم ما در این مسیر برای آزادسازی قدس هستند. عارف ظهر روز گذشته در مراسم تشییع شهید هنیه در دوحه شرکت کرد. براساس گزارش‌ها این مراسم با حضور گسترده هیات‌های رسمی و مردمی در مسجد محمد بن عبدالوهاب در دوحه برگزار شد‌. علاوه بر برگزاری مراسم تشییع در قطر، روز گذشته مردم استان‌های خراسان‌جنوبی، کرمانشاه و لرستان پس از اقامه نماز جمعه با حضور در راهپیمایی جمعه‌های خشم و انزجار بار دیگر تداوم جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم و همبستگی خود را با ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند.

نخستین بررسی‌ها از نحوه ترور شهید هنیه

در کنار برگزاری مراسم تشییع شهید هنیه در تهران، روز پنج‌شنبه خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی اعلام کرد که محل اقامت شهید هنیه مورد اصابت پرتابه‌ای قرار گرفته که بخش‌هایی از سقف و پنجره محل اقامت وی در طبقه چهارم ساختمانی در منطقه زعفرانیه تخریب شده و وی و یکی از محافظان ایشان به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند. فارس همچنین اعلام کرد که در بررسی‌ها آنچه قطعی شده است این اقدام تروریستی، با برنامه‌ریزی و توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.