مخاطب سخنان رهبری چه کسانی بودند؟

پس از بیانات رهبر انقلاب، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پیامی اعلام کرد که موفقیت رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید را موفقیت خود می‌دانیم. بر این اساس به نظر می‌رسد باب جدیدی از تعامل با دولت در مجلس شکل بگیرد؛ آن هم حالا که مجلس و دولت از نظر دیدگاه سیاسی با هم متفاوت هستند. پس‌لرزه‌های این تفاوت دیدگاه را پیش از این و پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم و بیم آن می‌رفت که این تنش‌ها بالا بگیرد. اما حالا و پس از تذکرات رهبر انقلاب شاهدیم که از مجلس نیز صدای همراهی با دولت شنیده می‌شود. با این حال باید در انتظار روابط دولت و مجلس پس از معرفی کابینه دولت بود.

فرمایش رهبری در نفی نقد نبود

احمد دنیا‌مالی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «مجلس نباید منشأ تشنج در افکار عمومی باشد» گفت: فرمایشات رهبری در مورد افرادی است که شأن تریبون مجلس را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند و در مجالس مختلف نیز رهبری این تذکرات را داشتند. فرمایش رهبری این نیست که در مجلس نقدی نشود، بلکه ایشان تاکید داشتند که مباحثی که مطرح می‌شود همه سیاه‌نمایی نباشد؛ بلکه امید‌آفرین باشد. این موضوع مورد توجه اکثریت نمایندگان است، اما ایشان در این حوزه نارضایتی دارند که امیدوارم در مجلس دوازدهم سعی شود تا فضا به گونه‌ای رقم زده شود که صحبت‌های نمایندگان امید‌آفرین باشد.

او ادامه داد: حتما در بخشی از موارد ممکن است که نقدی به عملکرد برخی از وزرا وارد باشد. اما نمایندگان باید این نقد را با نهایت احترام و ارج‌گذاری در مقابل کارهای مثبتی که در کشور انجام شده، مطرح کنند. در حوزه‌هایی مانند آب بحران داریم، اما نمی‌توان از اقدامات انجام شده در چند دهه گذشته چشم‌پوشی کرد. اینکه فردی زحمات گذشته را به دلیل تنش آبی که در حال حاضر داریم نادیده بگیرد، سیاه‌نمایی است. باید در خصوص مسائل مختلف به صورت کارشناسی حرف بزنیم. قد و قامت نمایندگان باید چارچوب استانداردی داشته باشد که این مورد مدنظر رهبری بود. این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین رهبری تاکید داشتند که برخوردتان سیاسی نباشد. وزیری که کارش خوب است فارغ از اینکه از لحاظ سیاسی در تفکرات آن نماینده جا بگیرد یا خیر، باید انصاف را رعایت و از او حمایت کند. البته عکس این موضوع هم صادق است؛ یعنی اگر یک مدیر یا وزیر با نمایندگان از لحاظ سیاسی هم‌طیف باشند، اما نمایندگان ببینند که کارش خوب نیست آن نماینده قسم خورده و باید وظایف خود را عمل کند.

دنیا‌مالی در خصوص بایدها و نبایدهای مجلس برای موفقیت رئیس‌جمهور‌ اظهار کرد: وظیفه عمومی مجلس حمایت از دولت است و قطعا مجلس دوازدهم این حمایت را با توجه به تاکید رهبر انقلاب انجام خواهد داد. ما در مجلس باید تعامل را با دولت قوی‌تر کنیم. در مقابل مجلس انتظار دارد وزرایی که به مجلس معرفی می‌شوند، شاخص‌های اصلی برای وزارت را دارا باشند. براین اساس وزرایی که به مجلس معرفی می‌شوند باید توانمند و پاکدست باشند و قطعا کابینه‌ای که معرفی می‌شود باید این شاخص‌ها را داشته باشد. آرزو می‌کنم تمامی وزرایی که برای کابینه معرفی می‌شوند رای بیاورند؛ البته شاید این مورد غیرممکن باشد. در دولت شهید رئیسی نیز همه اعضای کابینه در مرحله اول رای اعتماد نگرفتند.

حرکت همدلانه آغاز شده است

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمود‌آباد و عضو کمیسیون اجتماعی نیز گفت: حضور پزشکیان در مجلس با استقبال قالیباف همراه شد و این آغاز یک حرکت همدلانه‌ای بود. پس از آن در محضر رهبری حضور داشتیم که ایشان ۸ توصیه به  نمایندگان داشتند. او با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر اینکه مجلس نباید منشأ تشنج افکار عمومی باشد، اظهار کرد: این توصیه همیشه مطرح می‌شده، اما در زمان‌هایی که بین دولت و مجلس از نظر سیاسی نگاه مشترکی وجود نداشته باشد یا کمتر باشد ممکن است که مجادلات سیاسی و نزاع‌‌های جناحی باعث کندی کار و مانع پیشرفت کار شود و مجلس با دولت همدلی و همراهی نداشته باشد. بنابراین تذکر رهبر انقلاب تذکر بجایی است چون در حال حاضر زمان همراهی و همدلی است. انتخابات تمام شده است. رای قابل توجهی را هم آقای پزشکیان و هم رقیب ایشان ‌آوردند که باید مدنظر رئیس‌جمهور باشد. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس نباید مانع کار دولت شود، تصریح کرد: توجه به جبهه مخالف و طرف سیاسی که با ما نیستند هم از سوی رئیس‌جمهور و هم از سوی مجلس بسیار مهم است. مجلس نباید مانع کار دولتی شود که از نظر فکری با او هم‌نظر نیست. مجلس باید سعی کند همراهی و پشتیبانی کند و از وزرایی که دارای شاخص‌های کارآمدی، کاردانی و تدین هستند، حمایت کند. در دولت و مجلس همسو نیز اگر وزیری نا‌کارآمد باشد، مجلس رای نمی‌دهد و در مجلس یازدهم که دولت و مجلس همسو بودند دیدیم که به برخی از وزرا رای ندادند. فیاضی تاکید کرد: اظهارنظر، دادن رای یا ندادن رای با ایجاد تشنج، توهین، درگیری و تقابل متفاوت است و از نظر مردم مردود است. چراکه با تنش قوا به سمت اصطکاک می‌رود. در این شرایط قوای مختلف درگیر تنش‌ها می‌شوند و مسیر خدمت و توجه به مردم، مه‌آلود، کند و ناهموار می‌شود.

از سوی دیگر در این موقعیت دولت در مسیر حرکت خود به سمت جلو با هیاهو و تنش مواجه می‌شود که این هیاهو یک وقت از سوی احزاب و گروه‌های مختلف است که بحث دیگری است، اما نباید از سمت مجلس شاهد این تنش‌زایی‌ها باشیم.  او افزود: مجلس باید با تمام توان از دولت حمایت کند و هر جا نقد دارد، نقد شفاف، سازنده، آگاهانه و شجاعانه باشد و رهبر انقلاب هم این حق را نفی نکردند؛ بلکه بیشتر به تنش‌ها و مجادلات سویی که ممکن است در مجلس میان نمایندگان و وزرا و اعضای کابینه اتفاق بیفتد هشدار دادند که این اتفاق نیفتد. در این شرایط رئیس‌جمهور می‌تواند راحت‌تر به مسیر خدمتگزاری خود ادامه دهد و هدف‌هایی را که دارد و در انتخابات به مردم قول داده، دنبال کند. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص باید‌ها و نباید‌های مجلس برای موفقیت رئیس‌جمهور‌ اظهار کرد: مجلس وظیفه قانون‌گذاری درست، نظارت صحیح، به موقع و بهنگام و همچنین حمایت از دولت را دارد و حمایت از دولت در جریان خدمتگزاری است. رهبری فرمودند موفقیت دولت پیروزی همه ما است. اگر دولت ناموفق باشد مردم نمی‌گویند مجلس خوبی است که نگذاشت دولت موفق باشد. طبیعتا کارکرد دولت به نام همه نوشته می‌شود. معتقدم همه باید تلاش کنیم که دولت در کار خودش موفق باشد.

اگر دولت بتواند موفق شود این موفقیت برای همه نظام است. فیاضی ادامه داد: مجلس نباید به دنبال اختلاف، تنش و سیاست‌گذاری‌های نادرست که منجر به کاهش توان دولت شود، برود. هر چه ما به وحدت، همدلی و همگرایی توجه داریم عکس آن مفاهیم و گزاره‌هایی است که نباید به آن توجه کنیم.

او با بیان اینکه اکثریت مجلس تندرو نیستند، اظهار کرد: تندرو در هر دو جناح سیاسی وجود دارد. این افراد در اکثریت نیستند و حضورشان نمک کار است. اصل این است که اکثریت مجلس، اکثریت عاقلی هستند و مخالفت‌ها و حمایت‌هایشان با اصول و مبنا است و با منطق مخالفت و موافقت خواهند کرد. مگر آنکه بخواهند به اقلیت توجه کنند و این‌گونه سرگرم اقلیت می‌شوند. در این شرایط اقلیت باعث می‌شوند که اکثریت از حرکت بازبمانند. بنابراین اکثریت باید بدون توجه به اقلیت تندرو حرکت خود در مسیر عقلانیت را ادامه دهد.