انتخابات مردم‌محور

احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر در مجلس با اشاره به انتشار اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: در میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از جریانات فکری متنوع حضور دارند و این لیست می‌تواند فضای رقابتی سالم ایجاد کند و محل تضارب آرا برای مردمی که علاقه‌مند هستند ایجاد کند. بر این اساس انتخابات پیش‌رو انتخابات مردم‌محوری خواهد شد. حتما هم آینده کشور با انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بهتری خواهد بود.

او درباره تاثیر نامزدهای تایید صلاحیت شده بر مشارکت اظهار کرد: ملاک تایید صلاحیت‌ها مشارکت نیست و ممکن است یک روزی ۲ هزار نفر در انتخابات کاندیدا شوند و قرار نیست که همه تایید صلاحیت شوند. ملاک باید صلاحیت و توجه به سلایق مختلف سیاسی باشد که در لیست نهایی شورای نگهبان این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. این دوره فرصت خوبی برای انتخاب است. این نماینده مجلس با اشاره به تایید صلاحیت پزشکیان به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو، اظهار کرد: این یک فرصت برای جریان اصلاحات است و در لیست خروجی شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان کاندیدا دارند و می‌توانند با رای به کاندیدای خودشان در انتخابات مشارکت داشته باشند.

پیش‌بینی افزایش مشارکت

همچنین جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس دوازدهم، گفت: بعضی از افرادی که حساب ویژه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری باز کرده بودند و از بعد ثبت‌نام‌ها تمام تلاششان را به کار می‌گرفتند که جمعیت‌هایی در حمایت از آنها حضور پیدا کنند و تجمع کنند، ممکن است که جو‌سازی‌هایی ایجاد کنند. او در خصوص میزان مشارکت، تاکید کرد: به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به نسبت دوره گذشته بیشتر باشد چون از فضای شهادت شهید رئیسی خیلی دور نشده‌ایم و این موضوع به افزایش میزان مشارکت کمک می‌کند. این نماینده مجلس با اشاره به نامزدهای تایید صلاحیت شده، تصریح کرد: پیش از این هم اعلام کرده بودم که قالیباف به نسبت سایر گزینه‌ها توانمندتر است. ایشان در مسائل و موضوعات اجرایی کارهای کلان انجام دادند و جرات و جسارت دارند. حضور قالیباف در مجلس کمک کرد که اشراف و تسلط قانونی نسبت به مسائل و موضوعات داشته باشند. قادری خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که بتواند تعاملات منطقه‌ای را برقرار کند و بتواند ظرفیت‌های داخلی را بسیج کند.

مشارکت بیش از ۵۰درصد

علی بابایی‌کارنامی، نماینده ساری نیز اظهار کرد: شورای نگهبان سازو‌کار مشخصی دارد و بر اساس آن نامزدها را تایید صلاحیت می‌کند. افرادی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت شدند صلاحیت کلی را برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری دارند. او ادامه داد: با توجه به مشخص شدن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات بیش از ۵۰درصد باشد. این نماینده مجلس همچنین در خصوص اینکه کدام کاندیدا شانس بیشتری برای انتخاب از سوی مردم را دارد، گفت: به نظر من فعلا و روی کاغذ آقای قالیباف بیشترین شانس را برای ریاست‌جمهوری دارد.

افزایش مشارکت از مسیر مناظره

همچنین رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان در مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، تمامی طیف‌ها در انتخابات حضور دارند. یکی از اصول مسیر نظام انقلاب اسلامی ولایت‌مداری است و بعد از آن مهم‌ترین موضوع توجه به اقتصاد و معیشت مردم است. حرف‌ها و قول‌هایی که نامزدها می‌دهند در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور باید اجرا کنند. او برخی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را توانمند دانست و تاکید کرد: دو نفر از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان را توانمند می‌دانم. البته قالیباف از تمام کاندیداها توانمند‌تر است.

افرادی که در مناصب مختلف و در مسوولیت‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران کار کردند و با زیر و بم کار، مشکلات جامعه، مشکلات مردم و مشکلات اقتصادی جامعه آشنا است. همچنین ایشان با مسائلی که از بیرون به ما وارد شده نیز آشنا هستند و این موضوع بسیار مهم است. این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از جذابیت‌های انتخابات، مناظره است. یکی دیگر از مواردی که جذابیت ایجاد می‌کند برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری است و می‌تواند در مشارکت مردم تاثیرگذار باشد. اما باید توجه داشت که برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری باید جنبه اجرایی داشته باشد و مردم از آن منتفع شوند. سنگدوینی، مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را حدود ۵۰تا ۵۵ درصد دانست.