تعطیلی شنبه‌ها بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به تصویب لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس، گفت: این لایحه چند وقت بود که در کمیسیون اجتماعی مطرح بود، اما روز سه‌شنبه ما ساعت کاری را تغییر و به ۴۰ ساعت کاهش دادیم تا اوقات فراغت مردم زیاد شود و مردم بتوانند به خانواده‌شان برسند. تعطیلات در کشورمان را با دنیا مقایسه کردیم و میانگین تعطیلات در کشورمان بسیار پایین‌تر از دنیا است. ما ۷۵روز تعطیل در سال داریم در حالی‌که میانگین تعطیلی در دنیا ۱۲۵ روز در سال است.

او با اشاره به تصویب روز شنبه  به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: نظر ما برگرفته از استدلال‌های علمی بود که از مشاوران اقتصادی‌مان در اتاق تعاون و اتاق بازرگانی گرفته بودیم. بنابراین توضیحاتمان را در صحن اعلام کردیم و صحن علنی نیز قبول کرد. مخالفان هم بحث مسائل اجتماعی و فرهنگی را مطرح می‌کردند، اما به هر حال صحن علنی تصمیم‌گیری کرد و تعطیلی جمعه و شنبه به عنوان دو روز تعطیلات آخر هفته رای آورد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: تعطیلی شنبه‌ها قطع و یقین در اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد و این حرف اقتصاددان‌های مجلس از جمله آقای شمس‌الدین حسینی و آقای پور‌ابراهیمی است.

اسماعیلی در خصوص اینکه افزایش تعطیلات آخر هفته از چه تاریخی اجرایی می‌شود، گفت: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری باید به شورای نگهبان برود و شورای نگهبان برای بررسی این لایحه ۱۰ روز فرصت دارد. اما با توجه به اینکه این لایحه مشکل شرعی و قانونی ندارد و دولت بار مالی ناشی از کاهش ساعت کاری را پذیرفت، به نظر می‌رسد زودتر از ۱۰ روز در شورای نگهبان به نتیجه برسد. بعد از تایید شورای نگهبان، آقای قالیباف برای اجرا به دولت ابلاغ می‌کند که آن هم ۱۰ روز زمان می‌برد. او افزود: بنابراین اگر مشکل خاصی در شورای نگهبان پیش نیاید تا یک ماه آینده لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته اجرایی می‌شود. او همچنین تاکید کرد: با توجه به مصوبه روز گذشته و در صورت تصویب نهایی آن مدارس نیز شنبه‌ها تعطیل خواهند بود چون معلمان نیز کارکنان دولت محسوب می‌شوند. تنها تصمیم‌گیری برای هیات علمی را برعهده خودشان گذاشتیم.

تعطیلی دو روزه به بخش خصوصی تسری پیدا می‌کند

همچنین حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه تعطیلی شنبه‌ها شامل چه کسانی می‌شود، گفت: این مصوبه شامل افرادی می‌شود که مشمول قانون خدمات کشوری و قانون کار هستند. اما نیروهای مسلح به اذن رهبری است و طبیعتا آنها مکاتبات خودشان را انجام می‌دهند و در صورت صلاحدید رهبری این گروه شنبه‌ها تعطیل خواهند شد.  او تصریح کرد: طبق تجربه می‌گویم که تعطیلی دو روز در هفته به بخش خصوصی هم تسری پیدا خواهد کرد. در کمیسیون اجتماعی ۳۶ نهاد اقتصادی کشور و همچنین اتاق تعاون و اتاق بازرگانی که سرجمع مراکز تجاری و اقتصادی کشور هستند حضور پیدا کردند و استدلال کردند و بر این اساس نمایندگان قانع شدند که تعطیلی شنبه به صلاح است و ارتباط تجاری با جهان برقرار می‌شود.

از سوی دیگر شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم نیز تحقق پیدا می‌کند. سخنگوی کمیسیون اجتماعی به اشاره به جو مجلس در خصوص تعطیلی جمعه‌ها و شنبه‌ها، اظهار کرد: نمایندگان قانع شده بودند که تعطیلی شنبه‌ها باید انجام شود، اما تعدادی از نمایندگان به انحای مختلف پیشنهادهایی ثبت کردند که هیچ کدام از این پیشنهادها به تصویب نرسید. گودرزی در خصوص زمان اجرای این لایحه، یادآور شد: شورای نگهبان برای بررسی ۱۰ روز زمان دارد که ۱۰روز هم می‌تواند تمدید کند، اما اگر ظرف ۱۰روز نتیجه را اعلام کند؛ این قانون از سوی رئیس مجلس و رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ می‌شود.

 چه کسانی مخالف تعطیلی شنبه‌ها بودند؟

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز اظهار کرد: همه پیشنهادهایی که در جریان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مطرح شد، رای نیاورد. چون نمایندگان نظرشان این بود که مصوبه کمیسیون کامل است و کفایت می‌کند. او با اشاره به حواشی تصویب شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: نگاه‌های متفاوتی وجود داشت و خدا را شکر که تعطیلی شنبه‌ها به تصویب رسید. اگر پنج‌شنبه تعطیل می‌شد، در عمل ۴ روز از اقتصاد دنیا عقب می‌افتادیم. البته عده‌ای که به صورت تخصصی در اقتصاد کار می‌کردند می‌گفتند این موضوع ارتباطی با اقتصاد ندارد. اما به نظر می‌رسد که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اقتصاد بی‌تاثیر نبود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونا ثابت شد که خیلی از شاخ و برگ‌های دولت زیادی است و می‌توان خیلی از کارها را به راحتی پیش برد. رشیدی‌کوچی در خصوص اینکه چه کسانی مخالف تعطیلی شنبه‌ها بودند، گفت: آن طیفی که خیلی تلاش می‌کردند تا شنبه تعطیل نشود، برخی از دوستان جبهه پایداری بودند و همچنین عزیزانی که نگاهشان به دولت خیلی نزدیک است. به نظر می‌رسید که نگاه دولت تعطیلی پنج‌شنبه بود.