وزیر سابق امورخارجه گفت: در تحولات جنگ غزه اشتباه راهبردی امروز اعراب در منطقه این است که می‌خواهند امنیت خود را از رژیم صهیونیستی خریداری کنند. محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران در همایش «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» که در راستای سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات برگزار شد با اشاره به جنگ اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه تصریح کرد: باید در شناخت و ادراک خود نسبت به تحولات منطقه و جهان بازنگری کنیم.

به گزارش اطلاعات آنلاین، وی افزود: امروز سه انگاره و تصور اشتباه نسبت به تحولات منطقه و جهان وجود دارد که باعث شده است منطقه خاورمیانه رنگ آرامش و صلح را نبیند. ظریف با اشاره به اینکه امنیت خریدنی نیست، خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس که از گذشته هنوز در ذهن آنها مانده این است که فکر می‌کنند امنیت خریدنی است و به همین دلیل نیز آنها در جنگ تحمیلی از صدام حمایت کردند، اما صدام نه تنها به آنها وفادار نبود بلکه به کویت و عربستان حمله کرد. وی تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی مخالفت عربستان و رژیم صهیونیستی با برجام نیز همین بود که می‌خواستند آمریکا حضور نظامی خود را در منطقه خاورمیانه حفظ کند.

 وزیر سابق امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه اعراب پس از صدام به دنبال این بودند که امنیت خود را از آمریکا خریداری کنند، گفت: واقعیت این است که آمریکا با توجه به نفوذ جهانی چین دیگر به دنبال گسترش حضور نظامی خود در خاورمیانه نیست و به نوعی به دنبال این است که این حضور را به رژیم اسرائیل برون‌سپاری کند و به همین جهت کشور‌های عربی این خیال خام را در سر می‌پرورانند که می‌توانند با عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها امنیت خودشان در منطقه خاورمیانه را از آنها بخرند در حالی‌که در طول تاریخ یکجا سراغ نداریم که اسرائیلی‌ها از کسی حمایت کرده باشند.

ظریف با اشاره به شکست دولت‌های عربی در جنگ ۶ روزه با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد:، اما صهیونیست‌ها و حامیان آنها ۷ ماه است که نتوانسته‌اند در برابر مقاومت مردم مقاوم و غیور غزه کاری از پیش ببرند و امروز به جایی رسیده‌اند که در فضای بین‌المللی دیگر کسی از نابودی حماس و جابه‌جایی مردم غزه به کشور دیگری صحبت نمی‌کند و نه تنها اسرائیل در افکار عمومی جهان محکوم است که ورق جنگ به نفع مقاومت مردم غزه در حال برگشت است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که ما می‌توانستیم بعد از جنگ غزه انجام دهیم این بود که به کشور‌های منطقه پیشنهاد منع تجاوز دهیم تا جلوی ایران‌هراسی را بگیریم؛ چرا که هدف اسرائیل در منطقه دامن زدن به ایران‌هراسی است از این‌رو ما باید نگاه‌مان به همسایه‌ها نگاه فرصت‌محور به جای نگاه تهدید‌محور باشد.

وزیر سابق امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه جهان امروز جهان پساقطبی است که دیگر در آن هیچ کشور حتی آمریکا هژمون و قدرقدرت محسوب نمی‌شود، گفت: اشتباه دیگر این است که ما فکر می‌کنیم اگر در موقعیت یا پیمانی حضور نداشته باشیم و آن را به رسمیت نشناسیم آن پیمان اجرایی نخواهد شد در حالی‌که در قضیه طالبان شاهد عدم حضور ایران بودیم، ولی دیگران در تحولات حضور یافتند و ما عملا حذف شدیم یا در قضیه اف‌ای‌تی‌اف که ما نپذیرفتیم فکر کردیم، چون ما حضور نداریم نمی‌توانند کاری کنند، اما برای بانکداری ما مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد و الان باید با ۱۰ برابر قیمت پول جابه‌جا کنیم.