تونل‏‏‌های سرّی در کوهستان‌های  یمن

 بلومبرگ به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده، ادعا کرده انصارالله یمن در حال افزایش قابلیت‌‌‌های نظامی و دفاعی خود برای ادامه حملات در دریای سرخ است. این منابع گفته‌‌‌اند اقدامات این گروه شامل تقویت مخفیگاه‌‌‌های کوهستانی در جهت پرتاب موشک به شیوه‌‌‌ای ایمن‌‌‌تر و موثرتر و آزمایش ابزارهای جنگیِ بدون سرنشین است که می‌توانند به شکل هوایی و در زیر آب مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین یکی از مشاوران دولت عربستان که نامش فاش نشده به بلومبرگ اعلام کرده این کشور نگران هرگونه اقدام حوثی‌‌‌ها برای آسیب رساندن به کابل اینترنت مستقر در بستر دریاست.به‌‌‌طور معمول حدود ۳۰‌درصد از ترافیک کشتی‌‌‌های کانتینری جهان از طریق دریای سرخ انجام می‌شود و در هر سال، کالاهایی به ارزش بیش از یک تریلیون دلار از این آبراه فوق‌‌‌العاده مهم عبور می‌‌‌کنند. با اقدامات حوثی‌‌‌ها در دریای سرخ از ماه نوامبر، آمریکا و انگلیس از اواسط ژانویه بر ضد حوثی‌‌‌ها حملات هوایی انجام می‌‌‌دهند و پنتاگون ادعا کرده که در نتیجه این حملات، قابلیت‌‌‌های نظامی این گروه ضعیف شده است. رشاد علیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری یمن مدعی شده حوثی‌‌‌ها به دنبال امتیاز گرفتن از غرب هستند و این موضوع به جنگ اسرائیل و حماس مربوط نمی‌‌‌‎شود؛ او گفته به رسمیت شناخته شدن انصارالله یکی از این موارد است.

بلومبرگ همچنین گفته حوثی‌‌‌ها برای بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه، در چند هفته گذشته مواضع خود را در سه منطقه کوهستانی تقویت کرده‌‌‌اند. این گروه سنگرها و تونل‌‌‌های بیشتری را در کوه‌‌‌های شمال غربی صنعا، واقع در مرز عربستان سعودی و مشرف به دریای سرخ و همچنین در اطراف قله‌‌‌های یمن حفر کرده‌‌‌ است. چهار منبع مطلع به بلومبرگ گفته‌‌‌اند که این مکان‌‌‌های دوردست و ناهموار برای مخفی‌‌‌کردن ذخایر موشکی مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند و مناطق کوهستانی با ارتفاع بیش از ٢‌هزار متر  امکان هدف‌‌‌گیری کشتی‌‌‌ها در نقاط دوردست‌‌‌تر از جمله خلیج عدن و دریای عرب را فراهم می‌کنند. همچنین عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی اعلام کرده که سلاح زیردریایی را وارد رویارویی در دریای سرخ کرده‌‌‌اند. به گزارش «ایسنا»، رهبر انصارالله یمن افزود: «این سلاحی است که دشمن را نگران می‌‌‌کند. عملیات ما علیه اهداف اسرائیل در سرزمین‌‌‌های اشغالی بالغ بر ۱۸۳ موشک و پهپاد بوده است. به‌رغم همه فریبکاری‌‌‌های آمریکایی‌‌‌ها و توانایی‌‌‌های بزرگ آنها، هنوز در حال به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ هستیم.»

‌به گفته عبدالملک بدرالدین الحوثی، آمریکایی‌‌‌ها نتوانستند موشک‌‌‌ها را رهگیری کنند و نتوانستند از اصابت آنها به کشتی‌‌‌ها جلوگیری کنند. وی تاکید کرد: «عملیات ما در دریای سرخ، دریای عرب، خلیج عدن و تنگه باب المندب ادامه دارد و آن را افزایش خواهیم داد.» این مقام یمنی اضافه کرد: «مجاهدان ما تجهیزات جاسوسی سایت برکت ریشا را با سلاح‌‌‌های مناسب هدف قرار دادند و مستقیما به آنها ضربه زدند. جبهه حزب الله لبنان، بسیار بزرگ، فعال و موثر است و خسارات عظیمی به دشمن وارد کرده است. رزمندگان عراقی به‌رغم حملات آمریکا به عملیات خود علیه دشمن صهیونیستی ادامه می‌دهند. تعداد کشتی‌‌‌های مورد هدف در دریاهای سرخ و عربی به ۴۸ کشتی رسید. در جبهه یمن، ما تمایل به تشدید عملیات داشتیم، در حالی که دشمن تمایل به تشدید بیشتر در نوار غزه داشت.»

وی همچنین گفت: «۱۳ عملیات در هفته گذشته انجام داده‌‌‌ایم که یکی از این عملیات‌‌‌ها، غرق کردن یک کشتی انگلیسی بود، دشمن قادر به جلوگیری از عملیات‌‌‌های دریایی ما نیست. آمریکا پس از آنکه ناوگانش در دریای سرخ و دریای عرب هدف واقع شد خود را در تنگنا دید. عملیات‌‌‌های دریایی ما باعث توقف ۴۰‌درصد از تجارت دریایی رژیم اسرائیل شده است.» اقدامات حوثی‌‌‌ها علیه کشتی‌‌‌های تجاری منجر به اختلال در  تجارت دریایی در دریای سرخ شده و با پاسخ نظامی آمریکا و برخی از متحدانش مواجه شده است.