فرناز فصیحی،  اریک اشمیت،  رونن برگمن و جولیان بارنز۱۶ فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند:  به گفته دو مقام غربی و یک استراتژیست نظامی،  اسرائیل در این هفته حملات مخفیانه‌ای را به دو خط لوله اصلی گاز طبیعی در داخل ایران انجام داد که گرمایش را در ایران مختل کرد. این حملات نشان‌‌‌دهنده تغییر قابل‌توجهی در جنگ سایه‌‌‌ای است که اسرائیل و ایران سال‌‌‌ها از طریق هوا،  زمین،  دریا و حملات سایبری به راه انداخته‌‌‌اند. اسرائیل مدت‌‌‌هاست که سایت‌‌‌های نظامی و هسته‌‌‌ای در داخل ایران را هدف قرار داده و دانشمندان و فرماندهان هسته‌‌‌ای ایرانی را چه در داخل و چه در خارج از کشور ترور کرده است. اسرائیل همچنین با حملات سایبری سرورهای وزارت نفت را از کار انداخته و منجر به هرج و مرج در پمپ بنزین‌‌‌ها در سراسر کشور شده است.

جواد اوجی وزیر نفت ایران روز جمعه در گفت‌‌‌وگو با رسانه‌‌‌های ایران گفت:  نقشه دشمن این بود که در فصل زمستان جریان گاز به چند شهر و استان اصلی کشورمان را مختل کند. اوجی که قبلا به این حملات خرابکارانه و تروریستی نیز اشاره کرده بود،  علنا اسرائیل را عامل این حملات دانست. او گفت که هدف از این حمله آسیب رساندن به زیرساخت‌های انرژی ایران و برانگیختن نارضایتی داخلی بوده است. دفتر بنیامین نتانیاهو،  نخست وزیر اسرائیل از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

نیویورک‌تایمز ادامه داد مقامات غربی و یک کارشناس ایرانی به این روزنامه گفتند حملات به خط لوله گاز ایران که توسط اسرائیل انجام شد،  مستلزم دانش عمیق زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیق است،  به‌ویژه اینکه دو خط لوله در چند مکان به طور همزمان مورد اصابت قرار گرفتند. یکی از مقامات غربی آن را حمله نمادین توصیف کرد که تعمیر آن برای ایران نسبتا آسان بود و آسیب نسبتا کمی به غیرنظامیان وارد کرد. این مقام به این روزنامه گفت که این حادثه،  هشدار جدی درباره آسیب‌هایی است که اسرائیل می‌تواند به دلیل گسترش درگیری در سراسر خاورمیانه و افزایش تنش بین ایران و دشمنانش،  به‌ویژه اسرائیل و ایالات متحده آمریکا،  وارد کند.

مقامات غربی ادعا کردند که اسرائیل همچنین روز پنج‌شنبه یک انفجار جداگانه در داخل یک کارخانه مواد شیمیایی در حومه تهران ایجاد کرد. اما مقامات محلی گفتند که انفجار کارخانه که روز پنج‌شنبه رخ داد،  ناشی از تصادف در مخزن سوخت کارخانه بود. ایران گفته است که خواهان جنگ مستقیم با آمریکا نیست و دست داشتن در حملات ۷ اکتبر علیه اسرائیل یا حملات مختلف علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی در منطقه از آن زمان تاکنون را رد کرده است. اما ایران از شبکه‌ای از متحدان منطقه‌ای که به طور فعال با اسرائیل و ایالات متحده در پیکار هستند،  از جمله حوثی‌ها در یمن،  حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه،  حمایت می‌کند. به ادعای نیویورک‌تایمز،  ایران همچنین حماس و دیگر مبارزان فلسطینی را مسلح و آموزش داده است.

درگیری‌ها و ضدحملات در سراسر منطقه در ماه‌های اخیر تشدید شده است. اسرائیل دو فرمانده ارشد ایرانی را در سوریه ترور کرد،  در حالی که ایالات متحده پایگاه‌های نظامی مرتبط با ایران و نیروهای نیابتی آن در عراق و سوریه را پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی مورد حمله قرار داده است. ایران همچنین در ماه ژانویه یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی تاریخ خود را متحمل شد،  زمانی که بمب‌‌‌گذاران انتحاری حدود ۱۰۰ نفر را در کرمان طی مراسم سالگرد شهید سردار قاسم سلیمانی که چهار سال پیش توسط ایالات متحده در عراق ترور شد،  شهید کردند. داعش مسوولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

این خرابکاری روز چهارشنبه چند نقطه در امتداد دو خط لوله اصلی گاز در استان‌های فارس و چهار محال  و بختیاری را هدف قرار داد. خطوط لوله،  گاز را از جنوب به شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان می‌رساند. یکی از خطوط لوله تا آستارا،  شهری در نزدیکی مرز شمالی ایران با جمهوری آذربایجان امتداد پیدا می‌کند. کارشناسان انرژی تخمین زدند که حملات به این خطوط لوله که هر کدام حدود ۱۲۰۰ کیلومتر یا ۸۰۰ مایل طول دارند و روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی را حمل می‌‌‌کنند،  حدود ۱۵ درصد از تولید روزانه گاز طبیعی ایران را مختل کرد. همایون فلکشاهی،  تحلیلگر ارشد انرژی در موسسه کپلر،  گفت:  «سطح تاثیر بسیار بالا بود،  زیرا این دو خط لوله مهم از جنوب به شمال هستند. ما هرگز چنین چیزی را در این مقیاس و گستره ندیده‌ایم.» روز جمعه،  وزیر نفت گفت که تیم‌های فنی این وزارتخانه به طور شبانه‌روزی برای ترمیم خسارت کار کرده‌اند و این اختلال به حداقل رسیده است و خدمات دوباره برقرار شده است. بنا به گزارش رسانه‌های ایران،  این انفجارها حوالی ساعت ۱ بامداد به وقت محلی رخ داد.

سعید عقلی،  یکی از مقامات شرکت ملی گاز ایران به رسانه‌‌‌های ایران گفت که مقامات بلافاصله با حضور وزیر نفت،  جلسه اضطراری تشکیل دادند. عقلی گفت که این خرابکاری برای از بین بردن حدود ۴۰ درصد از ظرفیت انتقال گاز کشور بوده است. چگونگی ضربه زدن به خطوط لوله - با هواپیماهای بدون سرنشین،  مواد منفجره متصل به لوله‌ها یا وسایل دیگر - هنوز مشخص نیست. به گفته تحلیلگران،  زیرساخت‌های انرژی ایران در گذشته هدف قرار گرفته است،  اما این حوادث از نظر دامنه و مقیاس بسیار کوچک‌تر بودند.

استراتژیست‌ها معتقدند که به دلیل پیچیدگی و گستردگی عملیات،  اسرائیل پشت این حمله بوده است. خطوط لوله اصلی در ایران که گاز را در فواصل وسیعی که شامل کوه‌‌‌ها،  بیابان‌‌‌ها و میادین روستایی می‌‌‌شود،  حمل می‌‌‌کنند،  توسط محافظان مورد گشت‌‌‌زنی قرار می‌گیرد. فلکشاهی،  تحلیلگر انرژی،  گفت:  ایران سومین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است که حدود ۴۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز طبیعی عمدتا زیرزمینی دارد. وی افزود:  خطوط لوله عمدتا برای مصرف داخلی است و به دلیل تحریم‌ها،  صادرات گاز ایران به حداقل و محدود به ترکیه و عراق بوده است. فلکشاهی گفت:  محافظت از این شبکه بسیار گسترده خطوط لوله بسیار دشوار است.