اصولگرایان سه لیستی

همان‌طور که انتظار می‌رفت اصولگرایان با ۳ لیست در انتخابات شرکت خواهند کرد. روز گذشته مسوول کمیته انتخابات جبهه شریان، حمید رسایی با بیان اینکه اساسا شریان برای زدن زیر میز شورای ائتلاف تشکیل شده است، به‌طور صریح از ارائه لیست جدا از سوی این جریان و جریان تازه تاسیس امنا خبر داد. وی همچنین تصریح کرد: چون از نظر روش و منش انتخاباتی با شانا و تیم آقای قالیباف اختلاف داریم، دنبال ارائه لیست جدا هستیم. همزمان نظام‌الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی اُمناء نیز روز گذشته اعلام کرد فهرست ۳۰ نفره ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران دوشنبه هفته جاری نهایی خواهد شد.

پیش از این «دنیای‌ اقتصاد» خبر داده بود اختلافات میان سه گروه شورای ائتلاف، شورای وحدت و امنا (شریان و احزاب کوچک‌تر) در اردوگاه اصولگرایان آن‌چنان است که آنها قادر نیستند تا روز انتخابات به اجماع برسند و از همین رو به ارائه لیست‌های جداگانه انتخاباتی روی خواهند آورد. «دنیای اقتصاد» در گزارش «سرلیست‌های اصولگرایان» در تاریخ ۱۸بهمن خود تصریح کرده بود که برخی سخنان و تحولات در جریان اصولگرایی آنها را ‌روی تمرکز ‌روی لیست‌های حداقلی‌(سه لیست) و در تحلیلی دیگر‌ (چهار لیست) هدایت خواهد کرد. به این ترتیب تا اینجای کار به نظر می‌رسد که سرلیستی محمد‌باقر قالیباف در شورای ائتلاف در تهران و سرلیستی حمید رسایی نیز در ائتلاف امنا قطعی شده است. بزرگ‌ترین عامل اختلافی میان آنها موضوع سرلیستی در لیست‌های انتخاباتی است‌.

در واقع آنچه به ۳ لیسته شدن اصولگرایان کمک بیشتری کرده است عدم احساس آنها از داشتن رقیبی سرسخت و قوی برای رقابت است. حضور کم‌فروغ اصلاح‌طلبان که می‌توانستند رقیب جدی برای اصولگرایان باشند و منجر به کنار گذاشتن موسمی و اجباری اختلافات جریان اصولگرا در انتخابات ۱۱اسفند شوند، خیال بزرگان جریان اصولگرایی را راحت کرد و درنتیجه آنها را به رقابت با خود به جای تمرکز با رقیب سوق داد. این رقابت درون‌گروهی و درون جناحی تا آنجا پیش رفت که حتی جریان جدیدی به نام «امنا» از دل شریان سربرآورد و معادلات پیچیده آنها در عالم رقابت و سیاست را پیچیده‌تر کرد. براین اساس مطابق پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد» شریان به عنوان مهم‌ترین تشکل سیاسی که هم اکنون نمایندگان سطح بالایی در دولت دارد، طی روزهای گذشته مذاکرات خود را با احزاب کوچک‌تر آغاز کرد و با «مصاف» به رهبری رائفی‌پور و «عدالتخواهان» و احزاب کمتر شناخته شده اصولگرا، تشکلی با عنوان «امناء» را ایجاد کرد.

به این ترتیب ‌امناء با حضور نزدیک به ۲۰ حزب و تشکل سیاسی با نامی بلند بالا همراستا با نام شورای وحدت و شورای ائتلاف تلاش کرد با شعار «نفی پدرخواندگی» به رقابت با دیگر اصولگرایان بپردازد. روز گذشته نیز حمید رسایی، مسوول کمیته انتخابات جبهه شریان که تشکل متبوعش بانی تشکیل جریان امنا بوده است، در گفت‌وگو با «ایرنا» در مورد ائتلاف شریان با سایر گروه‌های سیاسی و راهبرد این جبهه در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اولویت اول شریان از ابتدا این بود که مجموعه‌های منتقد شورای ائتلاف را دور هم جمع کند تا بر اساس شاخصه‌های تعیین شده و شایسته‌گزینی و نفی سهمیه‌بندی، برای تهران لیست ارائه دهند.

رسایی در پاسخ به سوالی در مورد نسبت شریان با لیست «شورای وحدت» نیز تاکید کرد: صراحتا به شورای وحدت اعلام کردیم که در عمل باید به شاخص‌گرایی و نفی سهمیه ‌باندی پایبند باشد. تاکید کردیم فردی مثل آقای باهنر با شاخص‌های ما هم‌خوانی ندارد و اگر تصور شورای وحدت این است که در ائتلاف با ما می‌تواند به گزینه‌ای مثل باهنر برسد، از ابتدا اعلام کردیم که چنین امری ممکن نیست. اشاره او به سرلیستی محمد‌رضا باهنر در لیست شورای وحدت است. پیش از این نیز ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان تاکید کرده بود اگر در انتخابات زمینه برای ائتلاف با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دیگر جریان‌ها بر اساس شاخص‌های اعلام شده توسط آنها فراهم نباشد، لیست مستقل خواهند داد. هشداری که برای دیگر اصولگرایان ظاهرا چندان اهمیتی نداشت.

خطر بزرگ‌تر شدن «امنا»

حالا آنچه می‌تواند خطر «امنا» را برای دیگر اصولگرایان جدی‌تر کند، بزرگ‌تر شدن این جریان نوپاست. همچنان‌که روز گذشته رسایی مسوول کمیته انتخابات جبهه شریان از تلاش برای پیوستن گروه‌های بیشتری از جریان اصولگرا به این تشکل خبر داد و تاکید کرد: با این‌حال اگر این امر محقق نشد، تلاش می‌کنیم اشتراکات ما در معرفی لیست با این گروه‌ها حداکثری باشد و با اشتراک حداکثری وارد انتخابات شویم. رسایی در ادامه سخنانش به بررسی گزینه‌ها در «اُمناء» اشاره کرد و گفت: بنای امناء بر این است، افرادی که بر اساس شاخص‌ها امتیاز بیشتری بیاورند به مردم معرفی شوند.

وی با بیان اینکه برای ما مهم است گزینه‌ای معرفی کنیم که استقلال داشته باشد و خود را پاسخگوی مردم بداند، نه جریانات قدرتمند پشت صحنه، اظهار کرد: نماینده‌ای که نه «وکیل‌الدوله» باشد، نه «خصم‌الدوله»، نه در برابر دولت سنگ‌اندازی کند، نه کارش مدح و ستایش دولت باشد. چرا که وقتی نماینده استقلال داشته باشد بر اساس مصالح ملی عمل می‌کند، اما اگر به احزاب و گروه‌ها و پدرخوانده‌ها وابستگی داشته باشد، دیگر نماینده مردم نیست. در کنار این سخنان، روز گذشته مسعود زریبافان به عنوان سخنگوی این ائتلاف (امنا) نیز منصوب شد. اما این همه تحولات در درون جریان اصولگرا نیست. همچنان‌که روز گذشته امیر‌ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از ارائه لیست نهایی این شورا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر هفته جاری خبر داد.

براساس شنیده‌های «دنیای اقتصاد» قرار شده رسما اعلام نشود که شورای ائتلاف با پایداری‌ها به ائتلاف رسیده‌اند، ولی خبرها حاکی از آن است که مذاکرات میان آنها مثبت بوده و پایداری‌ها سهم ۷کرسی از مجلس دوازدهم را از شورای ائتلاف گرفته‌اند. به این ترتیب درحالی که تنها ۱۱روز به انتخابات باقی است ترکیب لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان درحال روشن شدن است. این‌بار اصولگرایان با ۳لیست به رقابت با یکدیگر در انتخابات مجلس آتی خواهند پرداخت‌.