آغاز گفت‌وگوهای خروج آمریکا از عراق؛ دو ماه دیگر

کامران بخاری: با کاگینز شروع می‌کنیم و می‌خواهم از شما بپرسم، این قاطعیت یا تهاجم فزاینده ایرانی‌‌‌ها از طریق نیروهای نیابتی‌‌‌شان را که از جنگ غزه برای پیشبرد نفوذ ژئواستراتژیک خود استفاده می‌‌‌کنند، چگونه می‌‌‌بینید؟ و این چه تاثیراتی بر حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه که به نوعی رو به پایان بود، بر جای خواهد گذاشت؟

مایلز کاگینز: چند روز پیش در اربیل بودم و فضا میان مردم اربیل تغییر کرده است. بسیار متفاوت از اولین سفر من به اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۹. دلیل این تغییر به دلیل حمله ایران و شبه‌نظامیان همسو با آن است که بیش از ۱۷۰ حمله را در حال حاضر در عراق و سوریه انجام داده‌اند که عمدتا علیه نیروهای آمریکایی هدف گرفته شده است. حملات موشکی بالستیک همچنین منجر به کشته شدن تجار و غیرنظامیان در داخل اقلیم کردستان عراق شده است، منطقه‌ای که به مدت دو دهه پس از تهاجم آمریکا برای سرنگونی صدام، به ندرت به این شیوه مورد حمله قرار گرفته است. اکنون در نقطه‌‌‌ای هستیم که بین ایالات متحده و ایران و شبه‌‌‌نظامیان و نیروهای نیابتی آن رفت و برگشت حملات وجود دارد که در روزهای اخیر منجر به ترور مدیر امور خارجی کتائب حزب‌‌‌الله و یکی از رهبران اطلاعاتی آنها توسط ایالات متحده شده است. در این راستا اظهاراتی بین واشنگتن و بغداد وجود داشته و به دنبال تداوم همکاری با ورود دو کشور به نوع جدیدی از روابط هستند که من پیش‌بینی می‌کنم حضور آمریکا در عراق و سوریه در این رابطه تا آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت.

ما می‌‌‌دانیم و دیده‌‌‌ایم که شبه‌‌‌نظامیان شیعه در سوریه و عراق اقدامات خود را به دستور ایران انجام می‌‌‌دهند، اما حملات دریایی نوع جدیدی است. حوثی‌ها حمل‌ونقل تجاری در منطقه دریای سرخ را مختل می‌کنند. ارتش ایالات متحده چگونه به این موضوع به عنوان یک چالش نگاه می‌کند؟ من می‌‌‌دانم که حملات هوایی در حال انجامی داریم و به نظر می‌رسد به ما کمک می‌‌‌کند تا تاسیسات حوثی‌‌‌ها را هدف قرار دهیم. به نظر می‌رسد این یک چالش جدید است. نظر شما در مورد فضای دریایی ایجاد شده چیست؟

کاگینز: شکی نیست که سلاح‌‌‌های به کار گرفته شده در دریای سرخ از ایران می‌‌‌آیند و ایالات متحده برای حفاظت از کشتی‌‌‌های تجاری، ائتلافی از نیروی دریایی بین‌المللی را تشکیل داده است. این یک رویه رایج است و ما می‌دانیم که امنیت دریایی برای تجارت جهانی مهم است. اگر فناوری پیشرفته و صلاحیت ملوانان آمریکایی نبود، چند کشتی غیرنظامی وجود داشت که توسط حوثی‌‌‌ها آسیب دیده یا منهدم می‌‌‌شد. دفاع از این خطوط کشتیرانی به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. آمریکا این را به رسمیت می‌‌‌شناسد و جهان نیز بر این باور است که آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت برای نظم بین‌المللی و معیشت مردم در سراسر جهان ضروری است و من فکر می‌‌‌کنم حمایت مستمری در واشنگتن از عملیات دریایی برای توقف عملیات حوثی‌‌‌ها وجود خواهد داشت.

کارولین رز، می‌‌‌خواهم آنچه را که کاگینز توضیح داد در نظر بگیرم و از شما بخواهم آن را در چارچوب نظرات و مواضع خود قرار دهید و توضیح دهید چه اتفاقی از نظر استراتژیک در منطقه در حال رخ دادن است. چشم‌انداز امنیتی خروج از نظر استراتژیک برای ایالات متحده چه معنایی دارد؟

کارولین رز: همان‌طور که کاگینز اشاره کرد، مطمئنا آن چیزی که ما در شمال شرق سوریه و عراق با این حملات به تاسیسات ایالات متحده دیدیم، یک تحول بسیار قابل‌توجه بود. سه سرباز آمریکایی در حمله اخیر به برج ۲۲ کشته شدند. این کار، ایالات متحده را به یک چهارراه بسیار دشوار و چالش برانگیز سوق داده است. در حال حاضر، ایالات متحده در طولانی کردن خروج از شمال شرق سوریه و همچنین در عراق با کاهش سهم نیروهای خود و انتقال تعدادی از پایگاه‌های مختلف و تلاش برای اطمینان از تعداد مناسب نیرو، کمی بازی با اعداد را انجام داده است. اکنون با چنین جهشی در تشدید تنش، ما واقعا شروع به گسترش فراتر از آن کرده‌‌‌ایم. ما هرگز با این سرعت و دامنه، حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به تاسیسات و نیروهای آمریکایی را مشاهده نکرده‌ایم. بنابراین ایالات‌متحده اکنون در موقعیت بسیار دشواری قرار دارد که در آن باید تصمیم بگیرد که آیا نیروهای خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد یا به تدریج نیروهای خود را از منطقه خارج کند. و ما می‌بینیم و کاگینز به طور خلاصه به این موضوع اشاره کرد که چگونه اکنون دولت السودانی در عراق به طور رسمی بحث در این خصوص را آغاز کرده است.

آنها قرار بود از ۱۱ فوریه درباره جدول زمانی ائتلاف برای عقب‌نشینی تصمیم بگیرند و اکنون گمانه‌زنی‌هایی در مورد دعوت از نیروهای آمریکایی در عراق وجود دارد. نگرانی‌های زیادی در مورد خروج ایالات متحده از عراق در شمال شرق سوریه در وهله اول وجود دارد. آخرین گزارش فصلی کنگره که توسط دفتر بازرس کل ارائه شد، بر این ارزیابی است که شکاف‌های مختلفی در ظرفیت و عملکرد وجود دارد که در بین نیروهای امنیتی عراق، نیروهای ISF و همچنین نیروهای سوریه دموکراتیک SDF شناسایی شده است. در شمال شرق سوریه، با تهدید دائمی حمله ترکیه و همچنین با حملات شبه‌‌‌نظامیان وابسته به ایران، دولت سوریه و البته در عراق مواجهید. یک اقدام بسیار دشوار برای ایجاد تعادل بین نیروهای مختلف در داخل کشور دارید تا سعی کنید نفوذ ایران و همچنین حملات ایران علیه اهداف خاص را متعادل کنید. البته ما شاهد افزایش حملات به اهداف کردها در شمال عراق بوده‌ایم. بنابراین، همه اینها با نگاهی به این تصویر بزرگ، چشم‌‌‌اندازی نگران‌‌‌کننده را ترسیم می‌‌‌کنند که در آن ممکن است خروج سریع نیروهای ایالات متحده امکان‌‌‌پذیر باشد، به‌‌‌ویژه زمانی که محیط تهدید خصمانه‌‌‌تر می‌شود.

آنچه را که گفتید دنبال کنیم تا بدانیم که هدف نهایی ایران اساسا اصلاح ساختار امنیتی است. به عبارت دیگر، ایجاد یک معماری امنیتی جدید برای منطقه و آنچه که آنها برای آن تلاش کرده‌اند و این البته جدید نیست. به یاد دارم در سال ۲۰۱۱ زمانی که نیروهای آمریکایی پس از اشغال طولانی‌مدت از عراق عقب‌نشینی کردند، ایرانی‌‌‌ها از طریق نیروهای نیابتی خود در عراق، به شدت به ایالات متحده فشار می‌‌‌آوردند که وضعیت حضور نیروها را تمدید نکند و این مساله در آن زمان به جنجال تبدیل شد. اگرچه فشار بر ایالات متحده به نفع ایرانی‌هاست و آنها به فشار خود ادامه می‌دهند؛ زیرا دیده‌اند که آمریکا بارها ورود کرده و خارج شده است. اولین نوع یادآوری این است که دولت ریگان نیروهایش را از لبنان پس از حمله حزب الله به پادگان تفنگداران دریایی خارج کرد و این به ایرانی‌‌‌ها انرژی داد و به آنها گفت که اگر به اندازه کافی فشار بیاورید، می‌توانیم ایالات متحده را مجبور به خروج کنیم.

کاگینز: آمریکا در حال اتخاذ تصمیماتی است که همواره زیربنای سیاست ایالات متحده بوده است و این دلیل خوبی دارد. ما در آمریکا نمایندگانی انتخاب کرده‌‌‌ایم و در سراسر آمریکا احساسات ضد مداخله در حال افزایش است. ما رئیس‌جمهور سابق ترامپ را داریم که اغلب درباره حذف آمریکا از عملیات خود به‌ویژه در سوریه صحبت کرده است.ایران می‌‌‌خواهد آمریکا را بیرون براند و نه تنها ایران، بلکه برخی گروه‌‌‌های سیاسی عراقی و ترکیه و روسیه و سوریه همگی می‌‌‌خواهند ایالات متحده از عراق، سوریه و خاورمیانه گسترده‌‌‌تر برای اهداف مختلف خود خارج شود. من فکر می‌‌‌کنم مذاکراتی که قرار است با واشنگتن و بغداد انجام شود در سفر آتی نخست‌‌‌وزیر محمد شیاع السودانی به کاخ سفید اعلام خواهد شد که پیش‌بینی می‌‌‌کنیم زمانی پس از ماه رمضان، شاید در اواخر آوریل یا مه ‌انجام شود. و این گفت‌وگوها احتمالا نام ائتلاف جهانی برای شکست داعش را تغییر خواهد داد.

رز: من کاملا موافقم و فکر می‌‌‌کنم وقتی به این پیام‌‌‌هایی که از سوی دولت السودانی رسیده است، نگاه می‌‌‌کنیم، قبلا پیام‌‌‌های مشابهی را نیز دیده‌‌‌ایم و این بازتاب بسیار واضحی از کششی است که او بین هر دو حزب در ایالات متحده احساس می‌‌‌کند. با گذشت زمان، ایالات متحده باید تلاش و راهی را شناسایی کند که انعطاف‌پذیری و ظرفیت عملیاتی بیشتری را با این ماموریت‌ها برای ایجاد شرکای کلیدی برای امنیت منطقه‌ای مورد هدف قرار دهد.

اخیرا یک حادثه در شمال شرق سوریه رخ داد که در آن شبه‌نظامیان به تاسیساتی حمله کردند. ممکن است جزئیات دقیقی نداشته باشم، اما به نظر می‌‌‌رسید که حمله به تاسیسات نیروهای SDF هدف قرار گرفت و پرسنل SDF یا عمدا هدف قرار گرفتند، زیرا آنها در تیراندازی متقابل بین شبه‌‌‌نظامیانی که سعی داشتند نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهند، قرار گرفتند. همچنین ما شاهد فشار مشابهی بر کردستان عراق از سوی ایرانی‌‌‌ها هستیم که چندی پیش با حمله هوایی خودشان به شمال غربی سوریه، شمال عراق و حتی جنوب غربی پاکستان حمله کردند. این با اتحاد ما با کردها چه می‌کند؟

کاگینز: ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه کاملا وابسته به حضور نیروهای آمریکایی در عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان عراق است. با توانایی نیروی هوایی و ارتش آمریکا، می‌توانیم نیروها را در مناطق دوردست برای مدت طولانی نگه داریم، اما این می‌تواند بسیار گران تمام شود. بهترین راه برای حمایت از نیروهای آمریکایی در سوریه، داشتن یک مرکز لجستیکی در داخل عراق و کردستان عراق است. این اقدامات شبه‌نظامیان به نفع داعش است. هنوز هسته‌های خوابیده داعش در سراسر سوریه و عراق وجود دارد و آنها از هر فرصتی برای مانور دادن و انجام ترور در ایست‌های بازرسی و حملات در مقیاس کوچک استفاده کرده‌اند. جهان باید به خاطر داشته باشد که هنوز ۱۰هزارجنگجوی داعش توسط نیروهای دموکراتیک سوریه بازداشت هستند. و علاوه بر این، ده‌ها هزار نفر از اعضای خانواده داعش وجود دارند که برخی از آنها هنوز این ایدئولوژی را حفظ کرده‌اند. با ۱۰هزار جنگجو از جمله ۲هزار جنگجوی تروریست خارجی که از بیش از ۵۰ کشور آمده‌اند، چه کنیم؟

گفتید که داعش از آنچه در حال رخ دادن است، یعنی تحرکات نیروهای نیابتی و سپس پاسخ آمریکا و پاسخ متحدان آمریکایی در این کشور سود می‌برد. اما آیا داعش می‌تواند با توجه به چرخش آونگ در جهتی دیگر در یک مفهوم جغرافیایی، بازگشت را انجام دهد؟

کاگینز: پیش‌بینی من این است که داعش نمی‌تواند این نوع بازگشت را داشته باشد و به جایگاهی که در سال‌‌‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ داشت، برسد. مسلما، داعش یکی از موفق‌‌‌ترین گروه‌‌‌های تروریستی در تاریخ مدرن است که می‌تواند سرزمین‌هایی را تصرف کند ، نگه دارد و یک دولت اولیه را در آن ایجاد کند.

رز: من کاملا موافقم که ما همه اینها را به سرعت مشاهده می‌کنیم، به‌خصوص اکنون که ایالات متحده شروع به کاهش پاسخ متناسب خود به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران کرده است. ما اکنون گزارش‌هایی را می‌بینیم که نشان می‌دهد ایالات متحده حملاتی را انجام داده است که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ پرسنل وابسته به شبه‌نظامیان شده است. بسیار محتمل است که ما همچنان شاهد این حملات باشیم. بنابراین ممکن است همه چیز خیلی سریع اتفاق بیفتد، اما برای سیاستگذاران ایالات متحده و شرکای آن بسیار مهم است که به مراحل بعدی نگاه کنند. عقب‌نشینی، هر چند طولانی یا کوتاه بر شرکای امنیتی و شروع گفت‌وگوهای صادقانه و گاه دشوار تاثیر خواهد داشت؛ در مورد آنچه که ایالات متحده و شرکای آن باید انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که کارها با بیشترین مسوولیت انجام می‌شود. به علاوه، چگونه می‌توان امنیت و ثبات محلی را به بهترین نحو حفظ کرد، در صورتی که خروج اجتناب‌ناپذیر باشد. من همچنین فکر می‌‌‌کنم که باید در مورد اینکه آیا خروج اصلا باید اتفاق بیفتد و اینکه چگونه ایالات متحده باید تلاش کند و ماموریت را در شمال شرق سوریه و عراق تغییر دهد و طراحی مجدد کند تا به اندازه کافی متناسب و تکمیل کننده مشاوره‌‌‌های جاری و کمک به ظرفیت‌‌‌سازی باشد، بحث شود.

واضح است و فکر نمی‌‌‌کنم ایرانی‌‌‌ها عقب‌‌‌نشینی کنند. این یک فرصت تاریخی برای آنهاست که می‌خواهند به آن ادامه دهند. آنها ضعف از جانب ایالات متحده را احساس می‌کنند و بنابراین می‌خواهند آمریکا را عقب برانند.

کاگینز: در چند هفته آینده شاهد ادامه این بحث دوجانبه در مورد حضور ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش در عراق خواهیم بود. من فکر می‌کنم همه باید در جریان پیام‌هایی که از بغداد می‌آید، باشند. من فکر می‌کنم برای همه مهم است که بدانند خطرات بسیار زیاد است، که هر نوع حمله می‌تواند یکسری ضدحمله ایجاد کند و تبدیل به گلوله برفی شود و در نهایت همه اینها بر مردم عادی، عراق، سوریه، فلسطین، یمنی‌ها و اسرائیل تاثیر می‌گذارد.

رز: بسیار مهم است که ببینیم شبه‌‌‌نظامیان مورد حمایت ایران چه نوع واکنشی علیه تاسیسات ایالات متحده و پرسنل آمریکایی مستقر در سراسر منطقه انجام می‌‌‌دهند.  اشتباهات اغلب ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین فکر می‌‌‌کنم تحلیل حملاتی که پس از واکنش متناسب ایالات متحده رخ می‌‌‌دهد بسیار مهم خواهد بود و ببینیم ایران می‌‌‌خواهد چه نوع پیامی را به نیروهای آمریکایی بدهد، به‌‌‌ویژه که آنها تلاش می‌‌‌کنند ائتلاف را تحت فشار بگذارند. همچنین مشاهده پیام‌‌‌هایی که مستقیما از ایران می‌‌‌آیند و همچنین آنچه می‌توانند با دیگر نیروهای نیابتی مانند حوثی‌‌‌ها در دریای سرخ انجام دهند، بسیار مهم است.