از آغاز برگزاری نخستین نمایشگاه گردشگری تهران تا امروز همواره این امید و چشم‌انداز مطرح شده که آیا ایران می‌تواند از همه پتانسیل‌های بالقوه‌اش به عنوان یکی از ۱۰ کشور دنیا که دارای بیشترین آثار تاریخی است، بهره ببرد و جایگاهی در گردشگری دنیا به دست آورد؟ موفقیت چشم‌گیر ترکیه و کشورهای عربی در این زمینه بارها از سوی مسوولان به چالش کشیده شده است. بسیاری می‌پرسند چرا ایران با وجود تاکید بسیار در جذب گردشگر از سوی مسوولان در همه دولت‌ها تا امروز نتوانسته در جایگاه محکمی در منطقه بایستد؟ حال باید دید با رویکردی که دولت سیزدهم در پیش گرفته، گردشگران جهان از درهای گشوده ایران به رویشان، استقبال می‌کنند؟

 ضرغامی: بدمستی بعد از آن با من!

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سخنرانی‌اش را با اعلام این خبر شروع کرد: «شهروندان بیش از ۵۰ درصد کشورهای دنیا می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند.»  ضرغامی در ادامه این داستان را تعریف کرد: «یک بنده خدایی پول سیاهی برداشت و به میخانه رفت و سفارش یک خمره شراب ناب داد، صاحب میخانه گفت نمی‌شود. آن بنده خدا گفت با این پول سیاه یک سبوی ناب بده، اما باز پذیرفته نشد. بعد درخواست کرد که یک پیمانه شراب بگیرد، اما باز هم صاحب میخانه با آن پول نپذیرفت. آن بنده خدا گفت پس مقداری شراب در پیمانه بریز که فقط من روی آن دست بکشم. صاحب میخانه گفت این کار چه مشکلی از تو حل می‌کند و چه فایده‌ای دارد. آن طرف گفت تو فقط اجازه بده من روی پیمانه یک دست بکشم بدمستی بعد آن با خود من. یعنی با یک امکان کوچک کارهای بزرگ صورت می‌گیرد. عزیزان گردشگری هم نیازمند یک نگاه و حمایت کوچک هستند.»

 از اصول عدول نکنیم

ابراهیم رئیسی که مفتخر به دستاوردهای وزیر  گردشگری شده؛ درحالی که تاکید بر انداختن طرحی نو در این حوزه می‌کرد، گفت: «برخی بهانه می‌آورند و می‌گویند اگر بخواهیم گردشگری فعال شود باید نسبت به یکسری اصول و مبانی تجدیدنظر کنیم، این حرف نادرستی است. با حفظ اصول امروز جاذبه‌ها در ایران اسلامی به میزانی است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.»  تاکید رئیس‌جمهور بر تمدن کهن ایران و اینکه درهای بناهای هزارساله نباید بسته بماند یکی دیگر از سخنانش بود که کف‌زدن حضار سالن سران را به دنبال داشت. او ادامه داد: « دشمنان با ایران‌هراسی به دنبال آن هستند که مردم دنیا را با این علاقه‌ای که برای آمدن به ایران دارند منصرف کنند.»  

 گردشگری جهان نفس کشید

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری هم در این نشست از حس فوق‌العاده‌اش برای در ایران بودن سخن گفت. او آخرین آمار بخش گردشگری سازمان ملل متحد را دلگرم‌کننده دانست: «آمار گردشگری جهان به ۸۴ درصد قبل از شیوع کرونا رسیده است و گردشگری جهان در مسیر بازیابی قرار دارد. ایران هم افزایش ۵ درصدی گردشگری داشته و امیدواریم با لغو روادیدها، تبادلات فرهنگی و اقتصادی‌اش افزایش یابد.»

 رشد ۵۲ درصدی گردشگر

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری هم در این نشست اعلام کرد: «در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته است.» و از برگزاری انواع برنامه‌ها و حضور اینفلوئنسرها گفت و غرفه‌هایی که هر یک استان‌ها برپا کرده‌اند. حال باید دید که این نمایشگاه چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد و اینکه ایران می‌تواند امید داشته باشد که در گردشگری حداقل به کشور همسایه، ترکیه برسد که توانسته در سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیون گردشگر را جذب کند و چشم‌اندازش برای سال ۲۰۲۴ جذب ۶۰میلیون توریست و کسب درآمد ۵۶ میلیارد دلاری از محل گردشگری باشد.