یمنی‌ها از ایران دستور نمی‌گیرند

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، وزیر امور خارجه ایران درباره اتهام‌‌‌زنی آمریکا به ایران درباره کمک ایران به ارتش یمن درباره حمله به کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ نیز توضیح داد: «آمریکا ایران را متهم می‌‌‌کند، این در حالی است که آمریکا خودش در کنار اسرائیل در جنگ قرار دارد. اگر ایران امروز متهم می‌شود به نادرستی از سوی آمریکا؛ آمریکا، متهم نیست بلکه خود مجرم است و باید در دادگاه جنایتکاران جنگی در کنار خلبانان و مقامات نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل، مقامات آمریکایی هم محاکمه شوند و باید عدالت حکم کند درباره رفتاری که آمریکا در کنار اسرائیل در ۷۷ روز گذشته داشته است.» امیرعبداللهیان تصریح کرد: «نیازی به ائتلاف نیست، آنها اگر دست از حمایت خود از این جنایت‌‌‌ها بردارند، در این شرایط منطقه امن‌‌‌تری خواهیم داشت و شرایط بهتری حتی برای انتقال انرژی در منطقه فراهم خواهد شد.»

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: «برای ایران، امنیت منطقه بسیار مهم است. ما به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم. ما اینکه آمریکا دست اسرائیل را همه‌‌‌گونه باز گذاشته و امروز تمام پایگاه‌‌‌های نظامی آمریکا در منطقه تسلیحات به تل‌‌‌آویو ارسال می‌‌‌کنند و فرماندهان نظامی، اطلاعاتی و مقامات سیاسی آمریکا با تمام توان در خدمت اسرائیل در نسل‌‌‌کشی مردم غزه کمر همت بسته‌‌‌اند را خطای استراتژیک آمریکا می‌‌‌دانیم.» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «راهکار، ایجاد ائتلاف در دریای سرخ نیست، راهکار متوقف کردن ریختن خون زنان، کودکان و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری فلسطین است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «در ۷۰روز گذشته بدون استثنا پیام‌‌‌های آمریکایی‌‌‌ها و غربی‌‌‌ها به ما، با تمرکز بر این است که دامنه و گسترش جنگ را ایران کنترل کند. حزب‌‌‌الله لبنان خودش تصمیم گرفت تا با درگیری در جنوب لبنان با رژیم صهیونیستی روبه رو شود. نیروهای یمنی در دفاع از مردم فلسطین اقداماتی را انجام دادند و گروه‌‌‌های مقاومت عراقی و سوری هم پایگاه‌‌‌های آمریکایی‌‌‌ها را مورد حمله قرار می‌‌‌دهند. آمریکا مرتب درخواست می‌‌‌کند کمک کنید برای توقف این روند، اما نمی‌شود شما یک طرف جنگ باشید و بخواهید دیگران در این ارتباط کاری نکنند. این شدنی نیست.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با بیان اینکه ما به صراحت مواضع خود را در ارتباط با دفاع فلسطین و اهمیت توقف جنگ اعلام کرده‌‌‌ایم، گفت: «طرف‌‌‌های آمریکایی در پیام‌‌‌هایی که به ما می‌‌‌دادند بر این موضوع تاکید می‌‌‌کردند که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم، ما نیز در پاسخ اعلام اعلام کرده‌‌‌ایم که ما نیز به دنبال گسترش جنگ نیستیم.» امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود گفت: «آنچه ما امروز در صحنه جنگ غزه می‌‌‌بینیم این است که به‌‌‌رغم میل نتانیاهو در خصوص ادامه جنگ، حامیان رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌‌‌اند که ادامه جنگ راهکار نیست و این وضعیت حیثیت آمریکا را به چالش کشیده است.»

امیرعبداللهیان درباره کنفرانس برگزار شده نیز گفت: «در کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین، نمایندگانی از ۶۹ کشور حضور داشتند. یکی از اهداف اصلی ما از برگزاری این نشست ایجاد هماهنگی بیشتر در مواضع سیاسی و بین‌المللی برای کمک به مردم فلسطین است.» وی افزود: «فلسطین متعلق به فلسطینی‌‌‌هاست و ما اکنون می‌‌‌بینیم برخی از کشورها تلاش دارند که به جای مردم فلسطین تصمیم بگیرند؛ خطا و اشتباهی که در ۷۵ سال گذشته نیز شاهد آن بوده‌‌‌ایم.» وزیر امور خارجه ایران در ادامه تشریح کرد: «آمریکا و اسرائیل به اتفاق هم در جنگ غزه و کرانه باختری به بن‌‌‌بست رسیده‌‌‌اند و امروز صحبت از این است که چگونه آمریکا از این جنگ خروج آبرومندانه داشته باشد. امروز در داخل کاخ سفید درگیری وجود دارد که چرا آمریکا به این میزان خود را به این جنگ گره  زده است.»

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در مورد دیدار اخیرش با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، در قطر نیز گفت: «این دیدار در آستانه سفر ایشان به مصر و انجام رایزنی‌‌‌هایی در مورد طرح‌‌‌هایی که در مورد توقف جنگ و تبادل اسرا مطرح است، انجام شد و با هم گفت‌‌‌وگو و مشورت داشتیم. رهبران مقاومت فلسطین سناریوهایی را در میدان جنگ و آینده سیاسی پس از جنگ با هدف احقاق حقوق ملت فلسطین دنبال می‌‌‌کنند.»

وزیر خارجه ایران درباره اولین گفت‌‌‌وگوی تلفنی روسای‌‌‌جمهور ایران و مصر و روابط تهران-قاهره نیز گفت: «ما در شهریور ماه توافقی را با وزیر خارجه مصر درباره بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی داشتیم. در این مسیر دیدار سران ایران و مصر را در حاشیه نشست ریاض داشتیم. در آن‌‌‌جا توافقات مهمی بین روسای‌‌‌جمهور دو کشور انجام گرفت و امروز هم بخشی از حرکت ما برای بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی را در چارچوب تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور شاهد هستیم. ما پیشرفت و توسعه مناسبات را به نفع دو ملت، منطقه و جهان اسلام می‌‌‌دانیم.»