دستیار ظریف: پیشنهاد ایران درباره یمن همچنان پابرجاست

«علی اصغر خاجی» روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه «المسیره» یمن تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تجاوز به این کشور اعلام کرد که راه حل، باید سیاسی باشد و به همین منظور یک طرح چهار ماده‌ای ارائه داد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه معتقد بودند که می‌توانند بدون اعطای امتیاز سیاسی به سایر طرف‌ها، مساله یمن را در مدت سه یا چهار ماه به صورت نظامی پایان دهند، افزود: اکنون متجاوزان به یمن با وجود گذشت ۶ سال از حمله نظامی، نه تنها به اهداف خود نرسیده‌اند، بلکه مردم این کشور توانسته‌اند با خلق معادله توازن و بازدارندگی، قدرت را به نفع خود تغییر دهند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی خاطرنشان کرد که جنگ نظامی در یمن بزرگترین بحران انسانی قرن را به وجود آورده و جان هزاران کودک و زن را گرفته و قحطی را گسترش داده است.

خاجی با ابراز امیدواری به اینکه کشورهای منطقه، آمریکا و دشمنان یمن درک کنند که جنگ نمی‌تواند راه حل باشد، تاکید کرد: ابتکار عمل ایران برای جلوگیری از تجاوز، رفع محاصره و آغاز گفت و گوی یمنی  یمنی همچنان به عنوان یک راه حل اساسی روی میز است.

وی اضافه کرد: یمنی‌ها از توانایی، شهامت و قدرت نظامی برای مقابله با اشغالگران و متجاوزان برخوردارند و به ایران نیازی ندارند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی و به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد، اما در حدود ۶ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.