در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان دوشنبه ۱۵ آبان ماه با فیصل بن فرحان تلفنی درباره این تحولات به گفت‌‌‌وگو پرداخت. امیرعبداللهیان و همتای سعودی هفتم آبان ماه نیز تلفنی گفت‌‌‌وگو کرده بودند. وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی اخیرا و در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در جده با یکدیگر دیدار و درباره اوضاع غزه و جنایات صهیونیست‌‌‌ها به گفت‌‌‌وگو پرداخته بودند. دو طرف در آن دیدار بر لزوم تلاش مشترک کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تاکید کرده بودند. قرار است نشست سران کشورهای اسلامی به درخواست سید ابراهیم رئیسی و سران برخی دیگر از کشورها از جمله عربستان سعودی، به زودی در ریاض برگزار شود. امیرعبداللهیان در سفر اخیری که به ترکیه داشت با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره این نشست به گفت‌‌‌وگو پرداخت و بر اساس اعلام وی اردوغان موافقت خود را با برگزاری این نشست اعلام کرد. سفر ابراهیم رئیسی به ریاض اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران پس از ۱۱ سال از آخرین سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسبق و رئیس دولت دهم محسوب می‌شود که ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ برای شرکت در اجلاس مکه راهی عربستان سعودی شد. نشست مکه به ابتکار ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان و برای بررسی بحران سوریه برگزار شد.

حال اجلاس ریاض بهانه‌ای شده تا رئیس‌جمهور ایران با حضور در این نشست که محوریت آن فلسطین و متوقف کردن جنگ در غزه است، با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی دیدار کند. پیش‌تر نیز وزرای خارجه دو کشور با حضور در تهران و جده دعوت‌نامه‌های سفر را تقدیم رئیسی و بن‌سلمان کردند. در همین خصوص وزیر خارجه عربستان در جریان سفر ۲۷ خرداد به تهران و دیدار با رئیس‌جمهور گفت: در این دیدار سلام‌‌‌های گرم خادمین حرمین شریفین ملک سلمان و محمد بن‌سلمان را خدمت ایشان (رئیس‌جمهور ایران) ابلاغ کردم. هر دوی این بزرگواران مایل هستند که سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان هر چه زودتر انجام شود و ایشان به دعوت صورت‌گرفته به زودی پاسخ دهند. با این حال روسای دو کشور به دنبال فرصت مناسبی برای سفر بودند که موضوع فلسطین این زمینه را به وجود آورد تا با حضور سید‌ابراهیم رئیسی در ریاض پس از بیش از یک دهه سردی و قطع روابط، دو طرف با ملاحظات کمتری و با تاکید بر اهمیت روابط و حفظ و تقویت آن، فضا را برای همکاری سطح بالا و فعال کردن کمیسیون همکاری‌های مشترک تقویت کنند.

پیش‌تر و در جریان سفر ۲۷ مرداد وزیر خارجه ایران به جده و دیدار با ولیعهد سعودی دو طرف توافق کردند تا همکاری‌های دوجانبه را تقویت کنند. همان روز امیرعبداللهیان در توییتی دیدار با بن‌سلمان را این‌‌‌گونه روایت کرده است: صبح جمعه با امیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌محمد بن‌‌‌‌‌‌‌‌‌سلمان ولیعهد عربستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌سعودی به مدت ۹۰ دقیقه در جده دیدار داشتیم. گفت‌‌‌وگوی صریح، بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرده، سودمند و نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی. با اراده روسای دو کشور، بر مناسبات دوجانبه پایدار در همه زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تاکید شد. در منطقه بر «امنیت و توسعه برای همه» اتفاق نظر داریم. این سفر همچنین تاکید دوباره‌‌‌ای بر تقویت روابط دوجانبه با نگاه به مسائل منطقه‌‌‌ای بر اساس بیانیه ۱۰ مارس در پکن است و نشان می‌دهد دو طرف بر اساس گام‌‌‌های متوازن در حال برداشتن قدم‌‌‌های آهسته اما مستمر برای تعیین‌تکلیف پرونده روابط دوجانبه هستند. «دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر و در تاریخ ۲۸ مرداد در گزارشی با عنوان دیدار ۹۰ دقیقه‌‌‌ای پس از ۸ سال به سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان طی چند ماه آینده اشاره کرد. در این گزارش آمده است: دیدار سطح بالای امیرعبداللهیان با ولیعهد سعودی می‌تواند سرعت بیشتری به روابط بدهد و در این چارچوب محتمل است که ظرف ماه‌‌‌های آینده رئیس‌جمهور ایران با سفر به عربستان صفحه جدیدی را در روابط تهران و ریاض رقم بزند.