حسین امیرعبداللهیان در اظهاراتی در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده با بیان اینکه زمان آن فرا رسیده که کشورهای اسلامی روابطشان را با رژیم صهیونیستی قطع کنند، خواستار اعزام هیاتی از کشورهای اسلامی برای بررسی جنایات اسرائیل به غزه شد. امیرعبداللهیان بعدازظهر دیروز (چهارشنبه) ۲۶ مهر  طی سخنانی اظهار کرد: اقدام رژیم صهیونیستی با هیچ منطقی مطابقت ندارد.  وی در ابتدای این نشست با تسلیت به مردم فلسطین و مقاومت در پی حمله صهیونیست‌‌‌ها به بیمارستان المعمدانی در غزه اظهار کرد: جنایات این رژیم در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی روز شنبه هفتم اکتبر به علت مقاومت قهرمانانه فروریخت. آمریکا برای احیای رژیم فروپاشیده صهیونیستی برای مدیریت جنگ علیه غیرنظامیان  تلاش می‌‌‌کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین آمریکا را مسوول این جنایت‌‌‌ رژیم صهیونیستی خواند و افزود: آمریکا مسوولیت این جنایات را برعهده دارد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر اعمال مجازات‌‌‌هایی علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وی هرگونه جابه‌‌‌جایی اجباری ساکنان غزه را محکوم کرد. امیرعبداللهیان همچنین گفت: باید مجازات‌‌‌هایی علیه صهیونیست‌‌‌ها اعلام شود. وی خطاب به حاضران در نشست گفت: سیاست مستمر غصب اراضی فلسطین و ادامه شهرک‌سازی و قتل گروهی و ویران‌سازی و بازداشت و شکنجه کردن زنان و کودکان و کنترل منابع آب و برق و جلوگیری از ورود فلسطینی‌‌‌ها به مسجدالاقصی چیزی جز جنایت علیه بشریت نیست. حتی مراسم دینی مسیحیان نیز از این تجاوزگری‌‌‌ها مستثنی نیست.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: عملیات طوفان الاقصی ثابت کرد که موضوع فلسطین همچنان زنده و پویاست و فلسطین پس از طوفان الاقصی با قبل آن وضعیت متفاوتی خواهد داشت. وزیر خارجه همچنین پیشنهادهایی را در این نشست مطرح کرد. وی پیش از آغاز این نشست در دیدار وزیر مشاور در امور خارجی قطر در جده خواستار تحریم نفتی رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای مسلمان شد و گفت: کشورهای اسلامی که با این رژیم رابطه دارند، سفرا و دیپلمات‌‌‌های آن را فورا اخراج کنند. امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: رژیم صهیونیستی شکست سنگینی از مقاومت ملت فلسطین متحمل شده و اکنون آمریکا در حال احیای رژیم صهیونیستی است. امیرعبداللهیان گفت: دیدار جو بایدن از تل‌آویو در این مقطع و پس از این همه جنایت صهیونیست‌‌‌ها علیه فلسطینی‌‌‌ها و نیز جنایت جنگی و نسل‌کشی در بیمارستان المعمدانی غزه، نشان می‌‌‌دهد که آمریکا به طور کامل در کنار رژیم صهیونیستی است و واشنگتن بدون قید و شرط از جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت می‌‌‌کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: آمریکا باید بداند که امکانپذیر نیست که همه طرف‌‌‌ها خویشتنداری کنند و رژیم صهیونیستی هر چه بخواهد با حمایت آمریکا انجام دهد.رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است کشورهای اسلامی اقدامات فوری و عملی اتخاذ کنند و برخی کشورهای اسلامی که با رژیم صهیونیستی رابطه دارند، سفرا و دیپلمات‌‌‌های این رژیم را فورا اخراج کنند.

همچنین یک کمیته حقوقی و تخصصی در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای پیگیری جنایات مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی تشکیل شود و کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی را به طور کامل از جمله در زمینه نفتی تحریم کنند.  چهارمین پیشنهاد وزیرخارجه ایران به سازمان همکاری اسلامی در دیدار با همتای اندونزیایی در جده صورت گرفت. امیرعبداللهیان با تاکید بر تشکیل دادگاه جنایات جنگی برای جنایات صهیونیست‌‌‌ها، گفت: لازم است کمیته‌‌‌ تخصصی حقوقدانان اسلامی در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای اقدام جدی به منظور محاکمه جنایتکاران جنگی اسرائیل تشکیل شود.