ماموریت مخبر در بلاروس

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری قرار است فردا به بلاروس سفر کند. این سفر یک روزه همزمان با سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس صورت می‌گیرد. بنا به گفته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، مخبر به دعوت رسمی نخست‌وزیر بلاروس، سه‌شنبه ۲۵ مهرماه در سفری یک روزه با مقامات عالی این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

جمشیدی افزود: دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس بلاروس و همچنین برگزاری جلسات گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیات‌های عالی دو کشور از جمله برنامه‌های سفر معاون اول رئیس‌جمهور است. وی تصریح کرد: ملاقات‌های دوجانبه روسای جمهور در حاشیه اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین سفر آقای لوکاشنکو به تهران در اسفند سال گذشته نشانگر مهیا بودن توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی است که می‌تواند در سفر پیش‌رو به توافقاتی مهم برای دو کشور نیز بینجامد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به همراهی برخی از وزرا و مسوولان ذی‌ربط در این سفر با مخبر، اظهار کرد: سیاست تحریمی کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل اقتضا می‌کند که اشتراکات بیشتر و راهکارهای دوجانبه افزون‌تری برای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی ایجاد شود که این موضوع مهم به‌طور جدی در دستور کار دولتمردان ایرانی در این سفر قرار دارد. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که روز ۱۸مهر ماه «الکساندر راگوژنیک»، وزیر صنایع بلاروس به ایران سفر کرده بود. مخبر در آن دیدار بر ضرورت رفع مشکلات پولی و بانکی بین دو کشور تاکید کرده و خواستار در دستور قرار گرفتن دلارزدایی در روابط ایران و بلاروس شده بود.

او همچنین گفته بود به دنبال آن هستیم تا در سفر‌های هیات‌های سیاسی دو کشور تصمیم‌های مهم و ضروری برای استفاده از پول‌های ملی دو کشور در تبادلات اقتصادی اتخاذ شود. وزیر صنایع بلاروس نیز در جریان دیدارش از ایران، آمادگی کشورش برای میزبانی از معاون اول رئیس‌جمهور را اعلام و ابراز امیدواری کرده بود که در سی‌امین سالگرد ارتباطات سیاسی دو کشور شاهد جهش اساسی در روابط اقتصادی ایران و بلاروس باشیم.

پیش از این نیز ایران اسفند ماه سال گذشته میزبان «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس پس از ۱۷سال بود. ابراهیم رئیسی و لوکاشنکو در آن دیدار، طی مراسمی نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه دوکشور را امضا کردند. امضای ۸ سند همکاری میان دو کشور از دستاوردهای سفر لوکاشنکو به ایران در راستای ارتقای روابط دوجانبه تهران و مینسک بود. ایران و بلاروس در حالی به استقبال سی‌امین سالگرد ارتباطات سیاسی دو کشور می‌روند‌ که سیاست تحریمی کشورهای غربی علیه ایران و بلاروس می‌تواند نقطه اتکایی در توسعه روابط دو کشور باشد. براساس گزارش‌ها تا کنون ۶ بسته تحریمی از سوی اتحادیه اروپا و چند برنامه تحریمی از سوی آمریکا و برخی دیگر ازکشورهای غربی به دلیل همراهی با روسیه در جنگ با اوکراین علیه بلاروس اعمال شده است.

براساس گزارش‌ها، پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در مینسک در مردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد، توافقات اجرایی و متقابلا سودمندی بین نهادها و موسسات اقتصادی دو کشور صورت گرفته است. همچنین اخیرا سفرهایی ازسوی هیات‌های نفتی بلاروسی به ایران و برعکس به بلاروس صورت گرفته و مذاکرات خوبی بین طرفین درباره همکاری‌های تخصصی نفتی آغاز شده است. ایران در جریان این گفت‌وگوها آمادگی‌اش را برای تامین و تعمیر تجهیزات پیشرفته نفتی بلاروس به خصوص تامین کاتالیست‌ها و سایر اقلام مورد مذاکرات طرف‌های نفتی دو کشور اعلام کرده است. دو کشور همچنین آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های مالی‌–‌بانکی، صنایع سنگین، کشاورزی، دارویی و گردشگری اعلام کرده‌اند. مسائلی که می‌تواند درجریان سفر روز سه‌شنبه مخبر به مینسک به‌طور جدی‌تری دنبال شود.