تظاهرات سراسری در ایران

به گزارش «ایسنا»، فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی در صبحگاه شنبه ۱۵ مهر گفت: در این عملیات شاهد درخشش استثنایی در صفحه زمین بودید که انگار آیات روح بخش قرآن روی زمین برای فلسطینی‌ها تفسیر می‌شود؛ این شکست از آن جهت برای اسرائیل سنگین و مهم است که فلسطین به تنهایی و بدون مشارکت هیچ قدرت دیگری توانست سنگین‌ترین ضربه هولناک شکست بار را به نظام امنیتی، دستگاه اطلاعاتی و ارتش رژیم وارد کند و آن افسانه ساخته شده شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را باطل کند. اهمیت در آن است که فلسطین توانست این پیروزی بزرگ را به دست آورد و اسرائیل این شکست بزرگ را بپذیرد پس هم شکست بسیار سنگین و هم پیروزی فلسطین بسیار درخشان بود.

به گزارش «ایرنا»، فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین گفت: بزرگ‌ترین شکست در تاریخ موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به این سو برای این رژیم و بزرگ‌ترین پیروزی برای نهضت فلسطین در عملیات طوفان‌الاقصی اتفاق افتاد. سردار سلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در عظیم‌ترین جنگ اطلاعاتی عالم شکست خورد که قابل جبران نیست، گفت: عملیات اخیر نشان داد صهیونیست‌ها فاقد مردان جنگی هستند و نمی‌توانند از نزدیک چشم در چشم رزمندگان فلسطینی با آنها مواجه شوند. سردار سلامی در ادامه گفت: عملیات طوفان‌الاقصی، محصول انباشته شدن و فشردگی و پرتراکم شدن بغض ملتی است که توسط غاصبان از سرزمین خود آواره شده است.

 هشدار به اسرائیل از تریبون نماز جمعه تهران

محور اصلی سخنان خطیب جمعه تهران نیز روز گذشته به موضوع حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مردم غزه اختصاص داشت‌. احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: ملت ایران بر اساس مبانی اعتقادی‌شان ۴۴ سال است در صحنه حمایت از مظلومان فلسطین هستند و به دنیا می‌گوییم به فضل خداوند تا آزادی قدس شریف و بازگشت فلسطینیان مظلوم به خانه‌هایشان با شعار «هر فلسطینی یک رای» ایران اسلامی در صحنه حمایت از این مظلومان باقی خواهد ماند. وی با اشاره برگزاری راهپیمایی شکرانه پیروزی مبارزان فلسطینی و محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی پیش از برگزاری نماز جمعه دیروز گفت: این حادثه بین‌المللی جهان اسلام از زمان آغاز اشغال فلسطین نه کم نظیر بلکه بی‌نظیر بوده است؛ سنگ کجا موشک و پهپاد و چترباز و اسیر گرفتن از صهیونیست‌ها کجا؟ همه‌چیز عوض شده و معادلات بین‌المللی تغییر کرده است و هیچ تردیدی نداشته باشید که این شرایط قصه را به آن سمت می‌برد که مقام معظم رهبری فرمود اسرائیل ۲۵ سال دیگرش را نخواهد دید.

به گزارش «ایسنا»، خطیب نماز جمعه تهران افزود: آنچه که تاکنون اتفاق افتاده تنها یک سیلی محکم جبهه مقاومت است؛ آب را به روی مردم غزه بسته‌اند، برق غزه را قطع کرده‌اند و ۱۲۰۰ آدم را کشته‌اند؛ اگر بخواهند به این جنایات ادامه دهند، تردید نداشته‌ باشند که سیلی‌های محکم‌تری خواهند خورد. مقام معظم رهبری فرمودند آنچه اتفاق افتاد زلزله‌ای ویران‌گر و شکستی غیر قابل ترمیم بود، شکستی که خودشان عامل آن بودند. وی در ادامه با اشاره به تلاش سران رژیم صهیونیستی برای تغییر چهره خود از «ظالم» به «مظلوم» گفت: ترفندی که رژیم صهیونیستی این روزها به کار گرفته است گرفتن چهره مظلومانه است و با دروغ‌هایی که در رسانه‌ها می‌گویند می‌خواهند چهره مظلومانه بگیرند. خطیب جمعه تهران همچنین با انتقاد از برخی تحلیلگران داخلی گفت: آنچه مایه تاسف است، تحلیل اندک تحلیلگران بی‌بصیرت در داخل است که جای جلاد و شهید را عوض کرده‌اند و به جای اینکه از مظلومین فلسطین حمایت کنند، از جنایتکاران صهیونیستی حمایت می‌کنند؛ آنها که کار جنایتکاران را توجیه کنند در حقیقت خود جنایتکارند و کسانی هستند که بمب بر سر مظلومیت فلسطین می‌ریزند.

 صدور قطع‌نامه

در پایان مراسم راهپیمایی روز گذشته قطع‌نامه ۶بندی راهپیمایی‌کنندگان در حمایت از عملیات غرورآفرین مبارزان فلسطینی صادر و قرائت شد. دربند اول این قطع‌نامه آمده است: اسرائیل رفتنی است و عملیات کوبنده مبارزان فلسطینی در یوم‌الله پانزدهم مهر نخستین گام برای فرو ریختن بنیان‌های سست این رژیم منحوس است و ضربات مهلک و نابود‌کننده و قوی‌تر ملت به پا خاسته فلسطین برای هدم این جرثومه فساد در پیش است. به آمریکا هشدار می‌دهیم بیش از این برای حفظ و حیات رو به اضمحلال این ولیده منحوس و اسب مرده تلاش نکند.

در بندهای دوم و سوم این قطع‌نامه نیز از وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور خواسته شده تا از طریق رایزنی و برقراری ارتباط با سران کشورهای اسلامی، اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه حرکت‌های ددمنشانه رژیم منحوس و سفاک صهیونیستی صورت گیرد. به گزارش «ایسنا»، این قطع‌نامه همچنین از هلال‌احمر خواسته تا با هماهنگی دستگاه‌های مسوول و انجام رایزنی‌ با مجامع بین‌المللی، اقدامات لازم برای کمک، حمایت و مداوای مجروحین حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه را فراهم نمایند.

حمایت علما و مراجع تقلید از مردم غزه

در کنار مراسم راهپیمایی روز گذشته مردم در سراسر کشور، مراجع عظام تقلید عظام آیات سیستانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی، بشیر نجفی و نوری همدانی در بیانیه و پیام‌هایی جداگانه‌ای بمباران مستمر نوار غزه را محکوم کردند و از همگان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین دعوت به عمل آوردند. به‌گزارش جماران، آیت‌الله‌العظمی سیستانی، در بیانیه‌ای با اشاره به بمباران مداوم نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه مناطق مختلف نوار غزه تاکید کرد: نوار غزه این روزها در معرض بمباران مداوم و حملات شدید و کم‌سابقه‌ای قرار دارد که تا این لحظه منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از شش هزار غیرنظامی بی‌گناه شده و افزودن بر آن، موجب آوارگی شمار زیادی از مردم و تخریب مناطق مسکونی گسترده شده است، این بمباران مناطق مختلفی را هدف گرفته به‌طوری که مکان ایمن برای پناه مردم باقی نمانده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این میان، همه جهان باید در مقابل این توحش شدید بایستند و مانع از زیاده‌روی نیروهای اشغالگر در اجرای طرح‌هایشان برای آزار و اذیت بیشتر مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین شوند. آیت‌الله سیستانی در بخش دیگری از این بیانیه خواستار پایان دادن به این تراژدی شد‌. آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله‌العظمی سبحانی، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی نیز در سخنان و بیانیه‌هایی حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند.