همچنین گریگوریان که روز یکشنبه وارد تهران شد، چهارشنبه با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر محمد باقری در این دیدار با تاکید بر اینکه تحولات و روندهای امنیتی در قفقاز جنوبی بر امنیت منطقه تاثیرگذار است، اظهار کرد: «تداوم تنش در این منطقه به نفع دو کشور ارمنستان و آذربایجان و سایر کشورهای منطقه نیست و باید تلاش‌‌‌ها بر رفع این اختلافات و تنش‌‌‌ها متمرکز شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کمک به رفع این تنش‌‌‌ها را دارد.» وی با اعلام آمادگی ایران برای اعزام ناظر به مرزهای دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، گفت: «ارتقای توان دفاعی و توانمندی‌‌‌های نظامی هر کشوری نباید با اهداف و نیات تهاجمی همراه باشد.» سرلشکر باقری تاکید کرد: «صلح و آرامش در منطقه به نفع همه کشورهاست و امنیت در منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای مغایر با آرامش منطقه است.» وی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای ایجاد بحران در منطقه وجود ندارد، افزود: «تفرقه و ناآرامی سیاست‌‌‌های بیگانگان است و کشورهای منطقه باید با گفت‌وگو مسائل و مشکلات خود را حل کنند.» سرلشکر باقری در مورد برگزاری رزمایش اخیر آمریکا در خاک ارمنستان نیز گفت: «حضور بازیگران جدید و خارج از منطقه به پیچیدگی و عدم‌ثبات می‌افزاید.» این مقام ارشد ارمنستان پیش‌تر با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و رایزنی کرده بود.

 تاکید بر چارچوب ۳+۳

حسین امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با آقای آرمن گریگوریان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری ارمنستان دیدار داشتم. تاکید کردم بحران قفقاز از طریق مشارکت بازیگران داخلی و همسایگان این منطقه (چارچوب۳+۳) قابل حل و فصل است.»

وی افزود: «با بیان نگرانی از وضعیت آوارگان قره‌‌‌باغ، آمادگی ایران جهت ارسال کمک‌‌‌های بشردوستانه را اعلام کردم.» دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان روز دوشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد.

توافق اولیه ایران و آذربایجان

همزمان با این تحولات هیاتی از نیروی دریایی ارتش ایران با سفر به جمهوری آذربایجان در رزمایش دریایی مشترک این کشور و قزاقستان به عنوان ناظر شرکت و ریاست این هیات با فرمانده نیروی دریایی ارتش آذربایجان دیدار کرد. خبرگزاری ترند گزارش داد که طبق اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، دریابان سبحان باقروف، فرمانده نیروی دریایی جمهوری آذربایجان با کاپیتان محمدرضا خزایی، که ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت، دیدار کرد. در این دیدار بر اهمیت

رزمایش خزری-۲۰۲۳ به طور ویژه تاکید شد و اهمیت برگزاری رزمایش‌‌‌های مشترک نیروهای دریایی آذربایجان- ایران در دریای خزر در آینده نیز مورد توجه قرار گرفت و توافقی اولیه دراین زمینه انجام شد. اما هنوز تاریخ دقیقی برای برگزاری این رزمایش مشترک تعیین نشده است. گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که توسعه همکاری‌‌‌های دفاعی و نظامی ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار دو کشور قرار دارد.