این مقام ناتو در اظهارات بدون سند بر نقش ایران در اوکراین به عنوان چالشی بزرگ برای امنیت ما در اروپا و همچنین در خاورمیانه تاکید کرد و گفت:« مثلا در اوکراین، ما از ۱۰۰۰ پهپاد [ساخت ایران] صحبت می‌‌‌کنیم. این همه تخریب و چنین نقض قوانین بین‌المللی را شاهد هستیم.» مقامات آمریکایی و غربی ایران را متهم کرده‌‌‌اند که ده‌‌‌ها پهپاد به کرملین داده است، از جمله آنها شاهد-۱۳۶ و ۱۳۱ برای استفاده از آنها در اوکراین. جوآنا روز چهارشنبه پس از دیدار آیزاک هرتزوگ، رئیس‌‌‌اسرائیل از مقر ناتو در بروکسل و در پس‌‌‌زمینه مذاکرات برای توافق‌نامه مشارکت جدید بین این ائتلاف و اسرائیل، وارد سرزمین‌‌‌های اشغالی شد. جوآنا در زمان حضور در اسرائیل با اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر و همچنین نمایندگانی از بخش‌‌‌های امنیتی و فناوری پیشرفته اسرائیل دیدار کرد. او همچنین از«تکنیون» - موسسه فناوری اسرائیل در حیفا بازدید کرد.

یک دیپلمات اسرائیلی به المانیتور توضیح داد که یک توافق چهار ساله به دو طرف اجازه می‌دهد تا پروژه‌‌‌های جدید را بدون نیاز به مراجعه مجدد به تصمیم‌گیرندگان سیاسی برای تایید در هر مورد، پیش ببرند. چارچوب جدید همچنین اولویت‌‌‌های مشارکت را بازنشانی می‌کند و تاکید بیشتری بر همکاری در زمینه تهدیدهای نوظهور، نوآوری، انعطاف‌‌‌پذیری، تغییرات آب و هوا و موارد دیگر خواهد داشت. او گفت که ناتو اسرائیل را تامین‌‌‌کننده امنیت می‌‌‌داند نه مصرف‌کننده امنیت. به این ترتیب، ائتلاف به اسرائیل، به‌ویژه در زمینه‌‌‌های فناوری و اطلاعات هواپیماهای بدون سرنشین، مهندسی معکوس تسلیحات و استراتژی‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیر، از جمله در بهداشت عمومی، علاقه‌‌‌مند است. جوآنا به المانیتور گفت که در به نتیجه رسیدن مذاکرات در مورد مشارکت بین دو طرف خوش‌بین است. وی افزود: «ما پیشنهاد جدید خود را برای یک شراکت چهار ساله به اسرائیل ارائه کرده‌‌‌ایم.»

او ادامه داد: «سمت ما بسیار جاه‌‌‌طلب و خوش‌بین است، البته برای شروع هم پایه محکمی داشتیم. ما نزدیک به ۲۰ سال است که با اسرائیل شریک هستیم. من می‌‌‌گویم یکی از ستون‌‌‌های پیشنهادی ما فناوری‌‌‌های جدید و نوآوری در اکوسیستم‌هاست. ما اکنون منتظر پیشنهاد متقابل اسرائیل هستیم که باید در چند هفته آینده دریافت کنیم. ما امیدواریم که در آینده‌‌‌ای نزدیک، همکاری جدید و تقویت‌شده خود را پیش ببریم.» هنگامی که اسرائیل برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ با ناتو وارد تعامل شد، پس از امضای توافق‌نامه اسلو با سازمان آزادیبخش فلسطین، روابط آنها بیشتر در چارچوب گفت‌وگوی مدیترانه‌‌‌ای بود؛ «یک مجمع برای همکاری بین ناتو و هفت کشور در اطراف دریای مدیترانه.» جوآنا می‌‌‌گوید: «در طول سال‌ها، اسرائیل به عنوان یک «رژیم همفکر» که می‌تواند در زمینه نوآوری‌‌‌های فناورانه کمک کند، برای این ائتلاف (نظامی) جذاب‌‌‌تر شده است.»

جوآنا می‌‌‌افزاید: «درست است که توجه ناتو در حال حاضر بر جنگ اوکراین، به سمت شرق متمرکز شده است، اما منطقه جنوبی [دریای مدیترانه] هنوز برای ما بسیار مهم است. مبارزه با تروریسم نیز برای ما یک اولویت است. ما تاکید زیادی بر مشارکت‌‌‌های خود داریم، در خلیج فارس، ابتکار همکاری استانبول، گفت‌وگوی مدیترانه، همه اینها برای ما بسیار مهم هستند.» در ماه مارس، گروه شبکه اروپایی ELNET با همکاری موسسه Mitvim، یک اندیشکده اسرائیلی، میزبان اولین سمینار ناتو در چارچوب توافق‌نامه آبراهام بود که بر محیط امنیتی چالش‌برانگیز و فرصت‌‌‌های ناشی از این توافقات، به‌‌‌ویژه در رابطه با امنیت دریایی، منابع انرژی جایگزین و تهدید تعمیق اتحاد روسیه و ایران متمرکز بود. جوآنا به المانیتور گفت که این ائتلاف از توافق‌نامه آبراهام حمایت می‌کند و به‌‌‌دنبال جایی است که بتواند بیشترین سهم را در پیشبرد ثبات در منطقه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: «دیدار اسحاق هرتزوگ از مقر ناتو در بروکسل بسیار مهم بود. این اولین بار بود که یک رئیس اسرائیل در شورای آتلانتیک شمالی سخنرانی کرد.» در این نشست، هرتزوگ یک ادعای قوی برای حمایت از توافق‌نامه آبراهام مطرح کرد. جوآنا می‌‌‌گوید: «ناتو البته یک سازمان است نه یک کشور، بنابراین نمی‌تواند عضو یا امضاکننده این توافق باشد، اما ما همه ابتکاراتی را که ثبات را افزایش می‌دهند، به‌‌‌ویژه در منطقه بسیار ناآرام خاورمیانه تشویق می‌‌‌کنیم. فراموش نکنید که سایر کشورهای پیمان آبراهام نیز با ناتو شریک هستند. ما از تلاش‌‌‌ها برای گسترش دایره توافقات حمایت می‌‌‌کنیم.»