فرجام استیضاح وزیر؟

او در این نامه درباره دلیل برکناری‌اش نوشت: یک روز قبل از این تصمیم، اراده دولت بر این بود که از حق مردم صیانت کند و اجازه چنین مداخله‌ای را ندهد اما با مشاهده اصرار بعضی نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر و عدم رعایت مصالح قطعی کشور که تبعات آن آسیب جدی برای نظم و امنیت کشور به دنبال داشت، اینجانب ادامه کار را به مصلحت ندانستم و تصمیم به کناره‌گیری گرفتم.

بعد از این بود که قالیباف، رئیس مجلس نیز اعلام کرد چاره‌ای جز اعلام وصول این طرح نیست، اما بعد تصمیم دیگری اتخاذ شد و جلسه‌ای با تدبیر قالیباف میان استیضاح‌کنندگان و وزیر کشور برگزار شد که در نهایت منتج به تشکیل کمیته‌ای برای حل مشکلات استیضاح‌کنندگان شد. کمیته ۶ نفره سه نماینده مجلس و سه معاون وزیر کشور حضور دارند که قرار است مسائل را در دو هفته تعطیلات مجلس بررسی و حل کنند، اما اگر این جلسات به نتیجه نرسد، استیضاح اعلام وصول خواهد شد. برخی نمایندگان از این اقدام به عنوان راهکار رئیس مجلس برای منتفی کردن استیضاح یاد می‌کنند، اما مصطفی رضاحسینی‌ قطب‌‌آبادی از نمایندگان استیضاح‌کننده این را تعامل یک طرفه مجلس با دولت می‌داند. اما شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌و‌گو با شرق می‌گوید تا امروز ۳۵ نفر از نمایندگان روی تصمیم خود برای استیضاح وزیر کشور مُصر هستند.

مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی، نماینده شهر بابک و از امضاکنندگان استیضاح وزیر کشور، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به بی‌توجهی به مطالبات نمایندگان از سوی وزیر کشور گفت: نمایندگان از حل مشکلات حوزه انتخابیه که مرتبط با وزارت کشور بود کمتر نتیجه گرفتند و بی‌توجهی وزارت کشور به نمایندگان باعث شد که کاسه صبر نمایندگان لبریز شود و استیضاح کلید بخورد. او خاطرنشان کرد: استیضاح وزیرکشور در حال بررسی و رسیدگی بود تا معاون سیاسی وزیر کشور بخشنامه‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن اعتبار و حیثیت مجلس را زیر سوال برد. در حقیقت با این اقدام، معاون سیاسی وزیر کشور هم حرف حضرت امام مبنی بر اینکه مجلس در راس همه امور است را زیر پا گذاشت و هم توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر مشورت دولت با مجلس و نمایندگان را.

این نماینده مجلس ادامه داد: بعد از بخشنامه غلامرضا، وزیر کشور اصلاحیه‌ای زد، اما در عمل بسیاری از استان‌ها به بخشنامه معاون سیاسی پایبند ماندند و دستورات او را اجرا می‌کردند. با این اقدامات استیضاح وزیر قوت گرفت و با وجود قول‌هایی که ایشان در جلسه غیرعلنی داد، عزل معاون سیاسی حدود ۲ ماه زمان برد. از سوی دیگر موضوعات دیگر مربوط به ناامنی‌های موجود، سرقت، زورگیری‌ها، قاچاق و مایحتاج عمومی مردم در استیضاح مطرح بود. او تصریح کرد: استیضاح وزیر کشور باید طبق قانون به صحن مجلس می‌آمد اما اعتقاد آقای قالیباف این بود که با توجه به شرایط کشور این موضوع با تعامل حل شود. بنابراین از دو طرف خواستند که با هم صحبت کنند و همین اتفاق هم افتاد.

 اما در نهایت منتج به نتیجه نشد و استیضاح‌کنندگان بر استیضاح پایبند بودند، بنابراین قرار بر این شد که آقای قالیباف استیضاح را اعلام وصول کند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن، اظهار کرد: اما باز هم آقای قالیباف ملاحظه شرایط کشور را کرد و باز بحث تعامل را پیش کشید که از این طریق مشکل حل شود. بنابراین ایشان خواستند نشستی را با وزیر کشور بگذاریم و صحبت کنیم. بر همین اساس جلساتی در دفتر آقای قالیباف با حضور برخی از استیضاح‌کنندگان و وزیر کشور برگزار شد. در این جلسه نمایندگان دغدغه‌ها و مشکلات را گفتند و آقای وزیر صحبت مقدماتی را مطرح کرد، اما بعد از دو ساعت جلسه تمام شد. ما باز اصرار داشتیم که استیضاح باید اعلام وصول شود و آقای قالیباف خواست که فرصت دیگری داده شود تا آن جلسه به نتیجه برسد. بنابراین جلسه دیگری برگزار شد و نمایندگان به انحای مختلف نارضایتی‌های موجود در کشور از عملکرد وزارت کشور را مطرح کردند.

رضاحسینی قطب‌آبادی افزود: آقای قالیباف خواستند تا کمیته‌ای تشکیل شود و در این کمیته سه نفر از معاونین وزیر و سه نفر هم به نمایندگی از استیضاح‌کنندگان - شجاعی، فرشادان و شهبازی- بنشینند و ظرف دو هفته در مورد مسائل بحث کنند و به راهکار مناسب برای رفع مشکلات موجود در کشور برسند و اگر بعد از دو هفته به نتیجه‌ای که نمایندگان برای بهبود امور مدنظرشان است و آن اصلاحات انجام نشد، آن موقع آقای قالیباف استیضاح وزیر کشور را اعلام وصول می‌کند. او تاکید کرد: در واقع حکمیتی در کار نیست، بلکه تدبیری است که رئیس قوه مقننه داشتند و خواستند باز هم به دولت کمک کنند. آقای قالیباف بزرگی به خرج دادند تا مجلس تعامل خود با دولت را داشته باشد. این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: امیدواریم که جلسه این کمیته منتج به نتیجه شود. نام این اقدام را منتفی شدن استیضاح نمی‌گذارم، بلکه ناشی از تعامل آقای قالیباف و مجلس با دولت است.

 او در پایان اظهار کرد: افرادی که به نمایندگی از استیضاح‌کنندگان انتخاب شدند تا جلساتی را با معاونان وزیر کشور برگزار کنند، در دو هفته که مجلس تعطیل است حضور دارند و کار را پیگیری می‌کنند. همچنین احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز و از امضاکنندگان استیضاح وزیر کشور گفت: آقای قالیباف معتقد بود استیضاح وزیر کشور در شرایط فعلی به مصلحت نیست و باید حکمیتی تشکیل شود تا تشخیص دهد کدام موضوعاتی که نمایندگان مطرح می‌کنند درست و کدام نادرست است. این نماینده مجلس تاکید کرد: جلسه‌ای میان نمایندگان استیضاح‌کننده و وزیر کشور برگزار شد و نمایندگان استیضاح‌کننده قانع شدند که حکمیت تشکیل شود. این حکمیت باید نظر دهد نماینده‌ای که با فرماندار یا استاندار اختلاف دارد راست می‌گوید یا استاندار. علیرضا‌بیگی خاطرنشان کرد: اگر حکمیت نظری ندهد ممکن است که استیضاح مطرح شود، اما به نظر می‌رسد استیضاح منتفی است. به گفته او ۴ تا ۵ نفر در موضوع استیضاح وزیر کشور مخالف حکمیت بودند.