وحیدی با نظر معاونش موافق نیست

کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس، گفت: وزیر کشور از مجلس وقت خواست تا برای ارائه توضیحاتی در خصوص بخشنامه معاون سیاسی‌شان به مجلس بیایند. آقای وحیدی در جلسه غیر‌علنی مجلس از بخشنامه معاون سیاسی‌شان اظهار بی‌اطلاعی و اعلام کردند که ممکن است نامه‌های زیادی از سوی معاونین ایشان به استان‌ها برود و این نامه هم یکی از آن نامه‌ها است. اما با اصل این بخشنامه اصلا موافق نیستم و معتقدم همکاری مجلس و دولت باید وجود داشته باشد. همچنین وزیر کشور اظهار کرد که معاونش اشتباه کرده و برخورد لازم را هم صورت می‌دهند.

نمایندگان عزل معاون سیاسی را می‌خواهند

او ادامه داد: وزیر کشور همچنین اعلام کرد که همه رده‌های وزارت کشور باید در سرکشی و پیگیری امور همراه نمایندگان باشند. ایشان اعتقاد داشتند که نمایندگان مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند و در رفع مشکلات هم دولت و هم مجلس سهم دارند و به صورت مشترک باید پیگیری کنند. وزیر کشور این وعده را دادند که به همه رده‌ها در صف و ستاد اعلام می‌کنند که با نمایندگان همکاری لازم را داشته باشند. همچنین عنوان کردند که برخورد لازم به دلیل این بخشنامه هم صورت می‌گیرد. البته اینکه برخورد لازم چیست مشخص نشد. اما نمایندگان با کمتر از عزل معاون سیاسی وزیر کشور موافق نیستند. این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات رئیس مجلس در این جلسه تاکید کرد: آقای قالیباف اعلام کردند از زمانی‌که بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور به دستمان رسید پیگیر بودم و با وزیر کشور صحبت کردم و این بخشنامه پذیرفته شده نیست. اختیارات نمایندگان در قانون مشخص است و این بی‌تدبیری که انجام شد به جایگاه دولت و مجلس آسیب زد و باید برخورد لازم با معاون سیاسی وزیر کشور انجام شود. حسینی تاکید کرد: چنانچه معاون سیاسی وزیر کشور عزل نشود قطعا استیضاح وزیر کشور کلید می‌خورد.

در چه صورتی وحیدی استیضاح می‌شود؟

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر با اشاره به جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس، اظهار کرد: آقای قالیباف جمع‌بندی این جلسه را به صراحت اعلام نکردند، اما احتمالا وزیر کشور باید تصمیماتی در خصوص معاون سیاسی بگیرد. به نظر می‌رسد اگر وزیر کشور معاون سیاسی‌اش را برکنار نکند، نمایندگان استیضاح را رقم بزنند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس وزیرکشور توضیحاتی را ارائه کردند و گفتند از بخشنامه معاون سیاسی مطلع نبودند که نمایندگان نپذیرفتند. ایشان توجیهاتی را می‌آوردند که این توجیهات با استقبال نمایندگان مواجه نشد و تعدادی از نمایندگان اعتراضات خود را اعلام کردند و آقای قالیباف به نمایندگی از مجلس جمع‌بندی کردند و نهایتا خواست مجلس این بود که معاون سیاسی وزیر کشور برکنار شود.

او تاکید کرد: اگر وزیر کشور معاونش را برکنار نکند خودش استیضاح می‌شود. چون هم تاکید رهبری این است که قوا با هم همکاری کنند و هم مردم مشکلات زیادی دارند که حل آن نیازمند همکاری دولت و مجلس است. از سوی دیگر نمی‌توان یک سال یک نماینده را کنار گذاشت و این موضوع خلاف قانون اساسی است. بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور ناشیانه، ضعیف و اشتباه بود و وزیر کشور برای جبران این اشتباه باید معاون سیاسی‌اش را برکنار کند. اگر وزیر کشور معاونش را برکنار نکند خودش استیضاح می‌شود.

همچنین سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: وزیر کشور اعلام کردند که از بخشنامه معاون سیاسی‌شان مطلع نبودند و درگیر مسائل سیل و زلزله در برخی استان‌ها بودند. ایشان اعلام کردند که بخشنامه معاون سیاسی غیر‌منصفانه بود و به دنبال حل این موضوع هستند. او ادامه داد: اگر وزیر کشور، بخشنامه را ابطال و معاون سیاسی را عزل نکند، استیضاح رقم می‌خورد. معاون سیاسی وزیر کشور جایگاه مجلس و نمایندگان را مخدوش کرد‌. در حقیقت بخشنامه معاون سیاسی وزیر با روح قانون اساسی منافات داشت.

بخشنامه لغو شد؟

غنی نظری خانقاه، نماینده خلخال در مجلس به تشریح جلسه غیر علنی پرداخت و گفت: توضیحات وزیر کشور قانع کننده نبود و ایشان تنها رفتار غلط معاون سیاسی‌شان را توجیه می‌کردند. اما همه نمایندگان به اتفاق گفتند بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور غلط است و وزیر کشور هم قبول داشت و اعلام کرد که من بخشنامه را لغو کردم. در حالی‌که ما یک سیاست اعلامی داریم و یک سیاست اعمالی اکنون این بخشنامه لغو شده اما بعدا می‌گویند که مجلس فشار آورد و لغو شد، اما شما کار خودتان را انجام دهید. او خاطرنشان کرد: مجلس تنها راضی به لغو بخشنامه نیست و نمایندگان خواستار عزل آقای غلامرضا هستند.

در حال حاضر بیش از ۹۳ نماینده استیضاح وزیر کشور را امضا کردند اگر تا شنبه معاون سیاسی وزیر عزل نشود، استیضاح قطعی است. چون نماینده‌ای که نتواند از حیثیت خودش دفاع کند چطور می‌تواند از مردم دفاع کند‌. اما به نظر می‌رسد وزیر کشور با توجه به جو مجلس حتما معاون سیاسی‌اش را عزل می‌کند. این نماینده مجلس ادامه داد: نگران هستیم که با این بخشنامه ابزار نظارتی ما از حیز انتفاع ساقط شود. حتی در مجالسی که با دولت‌ها بیشترین تقابل را داشتند شاهد چنین بخشنامه‌هایی نبودیم. این بخشنامه شائبه مهندسی انتخابات را ایجاد می‌کند.