امیرعبداللهیان ادامه داد: در مسیر دیپلماسی ما ماه‌‌‌هاست که مسیر مذاکرات و تبادل پیام غیرمستقیم با آمریکا را داریم و هیچ گاه به موضوع توافق موقت یا توافق کم در برابر توافق کم قائل نبودیم. وی افزود: تبادل زندانیان کاملا موضوع انسانی است و این موضوع هیچ ارتباطی با مساله آزادسازی اموال ما در بانک‌های خارجی ندارد. بنابراین در توافق امضا شده میان ایران و آمریکا از طریق طرف ثالث ما یک صورت جلسه در خصوص تبادل زندانیان داریم و یک صورت جلسه جداگانه در خصوص آزادسازی اموال بلوکه شده در خارج از کشور. وزیر امور خارجه به آزادی پول‌‌‌های ایران از انگلیس تا کره‌جنوبی هم اشاره کرد و ادامه داد: گام دوم اموال مالی بلوکه شده ما نزد انگلیس بود که با احتساب تاخیر پرداخت آنها، ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کردیم و این پول کاملا از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریمی سخت به دست ما رسید و توافق کردیم در هر مسیری که نیاز داریم استفاده کنیم و کالاهای غیر‌تحریمی را وارد کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اما در مساله اخیر شاهد هستیم که پنج‌شنبه گذشته اموال و دارایی‌‌‌های ما نزد بانک کره‌جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد و این موضوع چون یک شوک به سیستم بانکی کره وارد می‌‌‌کرد قرار شد که در چند مرحله این اتفاق بیفتد.وی افزود: با توجه به اینکه در اروپا این مبلغ کره‌جنوبی باید تبدیل به یورو شود، روندی چندروزه یا حداکثر چندهفته‌ای را پیش‌بینی کردیم و پس از تبدیل به یورو به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود. قرار است از این اموال برای خرید کالاهای غیر‌تحریمی استفاده کنیم که این نیز یک رفتار خصمانه است. وزیر امور خارجه بیان کرد: پول‌‌‌های ما که در کره‌جنوبی به دستور آمریکا بلوکه شده و ما زمانی می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم که مطمئن باشیم فرآیند انتقال آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان سفر اخیرم به پاکستان از طرف ثالثی پیامی دریافت کردم که آمریکا پیامی فرستاده که در خصوص توافق با ایران جدی هستیم ولی تاخیر به وجود آمده فنی است و ملاحظات سیاسی ندارد. وی افزود: بحث انتقال اموال و دارایی‌‌‌های بلوکه شده ایران کار بزرگی است که در دولت سیزدهم انجام می‌شود و از طرف‌‌‌های ثالثی که در این زمینه تلاش کردند هم تشکر می‌‌‌کنیم. وزیر امور خارجه بیان کرد: ما امروز این مطالبه بحق را داریم که چرا باید اموال ایران به خاطر نظر برخی زورگویان به صورت یک‌طرفه در کشورهای دیگر بلوکه شود.