به گزارش «ایسنا» متن پیام حسین امیرعبداللهیان به این همایش که توسط رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه قرائت شد، به این شرح است: دخالت خارجی، پدیده تروریسم و ایجاد نا‌امنی در برخی کشورهای منطقه همه توجهات و منابع محدود این کشورها را به خود معطوف کرده و چالش‌های زیست‌محیطی به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. این وضعیت، مدیریت پایدار محیط‌زیست را با موانع جدی روبه‌رو ساخته و تخریب سرزمینی را شدت بخشیده است. در منطقه غرب آسیا جنگ‌ها و بحران‌های چند دهه اخیر، ‌سازوکارهای منطقه‌ای و زیرساخت‌های موجود برای همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله محیط‌زیست را تضعیف کرده یا از بین برده‌اند. این درگیری‌ها آثار دهشتناکی بر محیط‌زیست منطقه که باید به عنوان یک کلیت واحد دیده شود، تحمیل کرده، نابودی منابع آبی و تالاب‌ها، آسیب به منابع زیستی و تخریب سرزمینی به گونه‌ای بوده است که در بهترین حالت نیازمند دهه‌ها همکاری نزدیک منطقه‌ای برای بازسازی این منابع هستیم.

در این کنفرانس چالش نوظهور و فرامرزی تغییرات اقلیم، توفان‌های گردوغبار، آلودگی دریایی و آلودگی رودخانه‌های مرزی که مناطق گسترده‌ای از جهان و منطقه اطراف کشور ما را دستخوش تبعات ناگوار خود ساخته، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا راه‌حل‌هایی برای کاهش تبعات و مدیریت این چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی از طرف کارشناسان ارائه شود. از آنجا که چالش‌های زیست محیطی رابطه‌ای تنگاتنگ با دیگر مسائل اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی، سیاسی - امنیتی و همچنین فرهنگی دارند، هر گونه همکاری در سطح منطقه‌ای نیازمند حمایت و همراهی نهادهای ذی‌ربط داخلی و کارگزاری‌های بین‌المللی برای فراهم نمودن منابع مالی و ارائه و انتقال فناوری‌های لازم و همچنین ظرفیت‌سازی جهت تحکیم و تداوم این همکاری‌هاست.

جای تاسف است که دولت‌های توسعه‌یافته که بیشترین سهم را در مداخلات نظامی و بزرگ‌ترین نقش را در آلودگی محیط‌زیست به‌ویژه تغییرات اقلیمی داشته‌اند، برخلاف تعهدات مندرج در قراردادهای بین‌المللی، به مسوولیت‌های تاریخی خود توجهی ندارند. تاسف بار‌تر آنکه برخی از این کشورها سیاست‌های غیرقانونی خود نظیر تحریم‌های یکجانبه را حتی بر حوزه‌هایی چون همکاری‌های محیط‌زیستی تحمیل می‌کنند؛ در حالی که این همکاری‌ها خیر و منفعت جهانی را تعقیب می‌کنند. در سطح منطقه‌ای گام‌های کوچکی برای نشان دادن اراده سیاسی جمعی جهت پرداختن به فوری‌ترین چالش‌های زیست محیطی و مدیریت منابع به منظور تامین همه‌جانبه حقوق نسل فعلی و آینده برداشته شده است.