به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: یک توافق رسمی که احتمالا باید توسط کنگره تایید شود، تضمین‌های امنیتی قوی‌تری را به اسرائیل در زمانی که ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، ارائه می‌کند. سه مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که نتانیاهو در آخرین تماس تلفنی خود با رئیس‌جمهور بایدن در ماه ژوئیه ایده توافق امنیتی آمریکا و اسرائیل را مطرح کرد. مقامات گفتند که نتانیاهو به بایدن گفت که می خواهد ران درمر وزیر امور استراتژیک و معتمد خود را برای ارائه جزئیات به واشنگتن بفرستد. یک مقام ارشد اسرائیلی به Axios گفت که درمر نیروی محرک این ایده است و مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن نتانیاهو، شروع به تلاش در جهت آن کرد. پارامترهای دقیق توافق پیشنهادی نتانیاهو مشخص نیست؛ اما مقامات اسرائیلی می گویند که قرار است بر تضمین های امنیتی ایالات متحده درباره تهدید نظامی احتمالی هسته ای ایران تمرکز کند.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که درباره مکالمات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نخواهد کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که دولت به «حمایت خود از عادی‌سازی کامل روابط [سعودی] با اسرائیل» و «به گفت‌وگو با شرکای منطقه‌ای خود [در خاورمیانه] درباره چگونگی پیشرفت بیشتر ادامه می‌دهد.» این سخنگو افزود: «عادی‌سازی و جزئیات هر توافق حاصل‌شده باید توسط دو کشور مستقل تصمیم‌گیری شود. مقامات اسرائیلی گفتند که نتانیاهو توافق امنیتی آمریکا و اسرائیل را چیزی می‌داند که می‌تواند در چارچوب توافق گسترده‌تری که ایالات متحده در تلاش است با عربستان سعودی به‌دست آورد که شامل توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل نیز می‌شود، امضا شود. به‌عنوان بخشی از مذاکرات پیرامون توافق، دولت بایدن و مقامات سعودی در حال مذاکره بر سر توافق امنیتی احتمالی هستند که تضمین‌های امنیتی به سعودی می‌دهد.

سعودی‌ها خواهان توافقی بودند که شامل تعهد ماده۵ به سبک ناتو باشد که در آن ایالات متحده با هرگونه حمله علیه عربستان سعودی مانند حمله به ایالات متحده برخورد می‌کند. یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن این درخواست را نپذیرفت؛ اما موافقت کرد درباره آنچه برخی از مقامات آمریکایی آن را تعهد «ماده ۵/ ۴» می‌خوانند، بحث کند؛ یک تضمین امنیتی که کمتر از انتظارات عربستان است، اما همچنان قابل توجه است. مقامات اسرائیلی گفتند که نتانیاهو و درمر خواهان چیزی مشابه هستند و فکر می‌کنند که در یک چارچوب گسترده‌تر از توافق آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل، دستیابی به چنین توافق امنیتی آسان‌تر خواهد بود. در سال۲۰۱۹، نتانیاهو و درمر که در آن زمان سفیر اسرائیل در واشنگتن بود، تلاش کردند تا توافقی مشابه از رئیس‌جمهور وقت ترامپ دریافت کنند. بسیاری از مقامات ارشد نهاد امنیتی اسرائیل با این ایده مخالف بودند و گفتند که چنین توافقی آزادی عمل ارتش اسرائیل را محدود می‌کند.