اما آن‌طور که رئیس و یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به «دنیای اقتصاد» گفتند: وضعیت ذخایر غلات از جمله گندم مناسب است و نگرانی از این بابت نیست. اما بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص تامین نهاده‌های دامی به‌شدت مشکل داریم که باید برنامه‌ریزی در این راستا انجام شود. محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان ذخایر کالاهای استراتژیک، گفت: به‌طور خاص در خصوص تامین گندم که یک کالای استراتژیک است، تا پایان شهریور ماه نزدیک به ۹ میلیون تن تولید داریم که ۵/ ۱۱ میلیون تن نیاز کشور است.

با توجه به ذخایر گندم عملا برای سال آینده نیاز به واردات نداریم. در حال برنامه‌ریزی هستیم که در تولید گندم سال آینده هم به خودکفایی برسیم و مازاد آن را هم صادر کنیم. او با اشاره به کمبود نهاده‌های دامی ادامه داد: در بحث نهاده‌های دامی به‌شدت مشکل داریم و این مشکل هم باید با برنامه‌ریزی صحیح حل شود. در این راستا باید تولید داخل را افزایش دهیم و از سوی دیگر صادراتمان را مدیریت کنیم. در بحث ارز نیز به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم که مدیریت کنند و ارز مورد نیاز مربوط به نهادهای دامی از جمله ذرت، سویا و جو در اولویت قرار بگیرد تا مشکل برطرف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر ذخایر روغن نیز وضعیت خوبی دارد و در این بخش نیز مشکلی نداریم. در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار تن واردات برنج داشتیم و علاوه بر این برنج تولید داخل نیز داریم که قیمت برنج تولید داخل پایین آمده و مشکلی نداریم. همچنین غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت ذخایر کالاهای استراتژیک، گفت: برخی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی، گندم، روغن و برنج جزو کالاهای استراتژیک محسوب می‌شوند و میزانی هم برای ذخایر آنها تعریف شده است. با اطلاع می‌گویم که در این حوزه مشکل خاصی در کشور نیست و روند تامین و ذخیره روال عادی را طی می‌کند. او ادامه داد: البته در بحث دام و تامین برخی از نهاده‌های دامی مانند کنجاله ممکن است وقفه چند روزه‌ای پیش بیاید، اما در مجموع مشکل خاصی فعلا نیست.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تعلیق قرارداد غلات میان روسیه و اوکراین، گفت: وضعیت بازار جهانی و تحولاتی که در اوکراین به دلیل جنگ روسیه علیه این کشور اتفاق می‌افتد، امکان دارد که برای بازار نهاده‌ها و غلات دنیا مشکلی ایجاد کند که ما را هم تحت تاثیر قرار دهد. البته خوشبختانه تولید گندم در کشور از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود که مشکلی در حوزه کالاهای استراتژیک نداشته باشیم. نوری خاطرنشان کرد: ما نگرانی از بابت اینکه بازار غلات به دلیل تعلیق قرارداد ‌بین اوکراین و روسیه دچار مشکل شود و موجب افزایش قیمت‌ها و عدم دسترسی شود، نداریم. البته شاید تکانه‌هایی را شاهد باشیم، اما به‌طور اساسی چون خصوصا در تولید گندم وضعیت خوبی داشتیم خیلی متاثر نخواهیم شد. اما در خصوص نهاده‌های دامی احتمال اینکه تکانه‌هایی باشد و ما را تحت تاثیر قرار دهد، وجود دارد.