آغاز زودهنگام ماراتن مجلس

هرچه به زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم، تصویر روشن‌تری از دسته‌بندی‌ها و احتمال نامزدی چهره‌های مختلف نمایان می‌شود. تصاویری که شاید از ۱۶مرداد با پیش‌ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس وضعیت آرایش سیاسی انتخابات آینده را آشکارتر کند. اما خبرها تاکنون از فعال شدن برخی سلبریتی‌های اصولگرا، فعال شدن چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها، فعالیت گسترده جبهه پایداری، فعالیت انتخاباتی نزدیکان قالیباف، تصمیم احتمالی علی لاریجانی برای ارائه لیست و حتی فعالیت نزدیکان حسن روحانی برای انتخابات مجلس حکایت می‌کند.

 خیز سلبریتی‌های اصولگرا برای مجلس

براساس شنیده‌های «دنیای اقتصاد» علی‌اکبر رائفی‌پور یکی از این چهره‌هاست که ظاهرا امسال قصد دارد شانس خود را برای ورود به بهارستان بیازماید. او که طی سال‌های گذشته پیش از انتخابات ادوار مختلف مجلس همواره توصیه‌هایی برای نامزدهای انتخابات مجلس داشته و بارها در سخنانش بین هوادارانش بر شفافیت نمایندگان تاکید کرده حالا تصمیم گرفته نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شود. رائفی‌پور در سخنانی که چندی پیش از او منتشر شد بر اهمیت و نقش نمایندگان مجلس به عنوان یکی از قدرتمندترین مسوولیت‌ها در کشور تاکید کرده است. او پیش از انتخابات مجلس یازدهم نیز در سخنانی در میان مخاطبانش انتقاداتی به شورای ائتلاف انقلاب و حتی جبهه پایداری وارد کرده و به عدم هماهنگی میان آنها در معرفی نامزدهایشان و برخی اختلاف‌ها در جریان اصولگرا پرداخته بود. او سه سال پیش حتی از احتمال ارائه لیست انتخاباتی خبر داده بود؛ هرچند پس از پایان ثبت‌نام‌ها در مورد دلیل عدم ثبت‌نامش گفته بود: همه قرار نیست موتور ماشین باشند یک جایی هم ماشین باد لاستیک می‌خواهد.

با این حال خبرها حاکی از آن است که او این‌بار قصد دارد به انتخابات ورود کند. درصورت ثبت‌نام او در انتخابات پیش‌رو شاهد ظهور جریان جدیدی در انتخابات خواهیم بود؛ چرا که رائفی‌پور با وجود قرار گرفتن درجریان اصولگرایی زاویه‌هایی با تمام جریان‌های موجود در این اردوگاه دارد. درهمین حال با توجه به اینکه طرفداران و مخاطبان او جوانانی از طبقه مذهبی و گاه حتی ناراضی از وضع موجود هستند احتمال رای‌آوری او در صورت نامزدی در انتخابات مجلس نیز بالاست. البته در این بخش باید منتظر آمدن برخی دیگر از سلبریتی‌های اصولگرا هم باشیم. با این حال بعید است رائفی‌پور به تنهایی در انتخابات ورود کند؛ شنیده‌ها حاکی از تهیه لیست مستقل به سرلیستی این سلبریتی اصولگراست.

فعال شدن احمدی‌نژادی‌ها

براساس خبرهای رسیده به «دنیای اقتصاد» نزدیکان احمدی‌نژاد نیز برای کسب کرسی‌های مجلس فعال شده‌اند. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تایید این خبر گفت که آنها در شهرستان‌ها به واسطه پایگاه رای و محبوبیت احمدی‌نژاد درحال بستن لیست انتخاباتی خود هستند.

جبهه پایداری چه می‌کند؟

شنیده‌های دیگر از دست‌به‌کارشدن محمدصادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری برای پیدا کردن چهره‌های جوان و انقلابی شهرستان‌ها حکایت می‌کند. او اردیبهشت ماه سال جاری در نشستی گفته بود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی در شناسایی و انتخاب فرد اصلح اصول و موازینی دارد که طبق آن به نامزد‌ها در شاخص‌های مختلف که با ضریب‌های متفاوت اعمال می‌شود، نمره می‌دهد و ارزیابی را انجام می‌دهد و افراد از بالاترین نمره به‌ترتیب وارد لیست می‌شوند. محصولی راجع به برنامه‌های جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات‌های پیش‌رو نیز گفته بود که ما هیچ‌گونه رجحان و اولویتی برای اعضای پایداری جهت حضور در لیست نداریم و هر کسی که پای نظام و ارزش‌ها بایستد، جز جبهه پایداری به حساب می‌آوریم ولو اینکه وی عضو جبهه پایداری نباشد.

با این حال مجموع تحرکات اردوگاه اصولگرایان تا این جای کار نشان می‌دهد که همچون انتخابات گذشته راه جبهه پایداری از دیگر اصولگرایان احتمالا جدا می‌شود؛ اگرچه این جریان در انتظار مشخص شدن موضع انتخاباتی پاستورنشینان است. تحولات کشور به خصوص حوادث سال گذشته و نوع مواضع پایداری‌ها در مورد حوادث ۱۴۰۱ این جدایی را آشکارتر از گذشته کرده است تا آنجا که بسیاری از اختلاف‌های عمیق میان اصولگرایان خبر می‌دهند. برخی براین عقیده‌اند که پایداری‌ها در انتخابات امسال با توجه به اهداف مشترکشان از مجلس آینده متحد اصلی پاستورنشینان خواهند بود.

لاریجانی هم می‌آید

رصد تحرکات اخیر علی لاریجانی و نزدیکانش نیز نشان می‌دهد احتمال ارائه لیست انتخاباتی ازسوی او جدی‌تر شده است. «دنیای اقتصاد» در گزارشی که در تاریخ ۱۸تیرماه با عنوان ۴ برداشت از آینده سیاسی لاریجانی منتشر کرده بود چهار سناریو را در مورد اکت احتمالی لاریجانی در انتخابات آتی ترسیم کرده بود. در سناریوی اول آن گزارش پیش‌بینی کرده بود که او ترجیح خواهد داد به جای ورود مستقیم به انتخابات دست به تهیه لیست انتخاباتی از چهره‌های نزدیک به خود بزند و لیستی با حمایت خود راهی مجلس شورای اسلامی کند. آن گزارش حتی از فعال شدن تیم انتخاباتی او در برخی شهرستان‌ها پرده برداشته و از پیشنهاد به آذری‌جهرمی برای نامزدی خبر داده بود.

حالا خبرهای رسیده به «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که او به آذری‌جهرمی پیشنهاد حضور در انتخابات مجلس را داده ولی ظاهرا او تا به حال این دعوت را رد کرده است. در همین حال بسیاری بیانیه اخیر علی لاریجانی را در محکومیت قرآن‌سوزی و حمایت از پیشنهاد سیدحسن نصرالله در اخراج سفرای سوئد از کشورهای اسلامی را دلیلی بر فعال شدن مجدد او در فضای سیاسی کشور قلمداد می‌کنند. همزمان با این اخبار، گزارش‌های رسیده دیگر به «دنیای اقتصاد» از فعال شدن حسن روحانی و نزدیکانش برای رسیدن به یک لیست انتخاباتی حکایت می‌کند. از سوی دیگر فعالیت محمد‌باقر قالیباف و نزدیکانش برای انتخابات مجلس نیز قوت گرفته است.

براساس این خبرها تیم قالیباف درتلاش است تا با بستن لیست قوی وارد مجلس شود. در این بین می‌توان به سخنان محمد مهاجری استناد کرد که معتقد است قالیباف تلاش خواهد کرد جریان نسبتا مقتدری را در مجلس همراه خود داشته باشد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ پیروز شد، زحمت کمتری برای مواجهه با یک مجلس مستقل داشته باشد. درهمه این خبرها البته هنوز اطلاعاتی از فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان در دست نیست. شاید در روزهای نزدیک به ثبت‌نام اطلاعات بیشتری از دسته‌بندی‌های انتخاباتی در همه جریان‌ها منتشر شود.