صالحی با اشاره به شرایط جدید شکل گرفته در منطقه، ‌‌‌ حضور جدی‌‌‌تر چین و جنگ روسیه علیه اوکراین تاکید کرد: «به هر حال هر کشوری دارد سعی می‌‌‌کند از این آب گل آلود برای خودش بهره لازم را ببرد. قضایا دارد خیلی آشفته می‌شود و ما در این آشفتگی وضعیت نسبتا معقولی را در حوزه نظامی، دفاعی و جبهه مقاومت در منطقه داریم. الان ایران یک قدرت منطقه‌‌‌ای است و این حقیقت را دوست و دشمن اذعان دارند. چون الان ما قدرت منطقه‌‌‌ای هستیم، فرصت خوبی است که بنشینیم با غرب و در راس آنها آمریکا یک گفت‌وگو و یک مذاکره وسیع‌تری را انجام دهیم. شاید اسمش را بگذاریم مذاکره سیاسی. ما تا الان با آمریکا چند بار مذاکره مستقیم داشته‌ایم، اما مذاکره حول محور‌‌‌های خاص بوده مثلا افغانستان، عراق، آزادسازی زندانی‌‌‌ها و برجام.»

صالحی ادامه داد: «الان به جایی رسیده‌ایم که مسائل در هم‌تنیده شده است، چین و روسیه به میدان آمده‌‌‌اند، قضیه اوکراین را شاهد هستیم و اهمیت روزافزون منطقه خاورمیانه به عنوان نقش‌‌‌آفرین در تامین انرژی دنیا نیز بر کسی پوشیده نیست. در این بین بعضی‌‌‌ها بر اساس شواهدی معتقدند آمریکا در حال افول است. باشد افول کند، ولی چه زمانی افول می‌‌‌کند؟ اگر تا سال دیگر افول کند می‌‌‌ارزد تا یک‌سال صبر کنیم. اما آمدیم و تا ۳۰ سال دیگر افول نکرد. ما باید در این ۳۰ سال چه کار کنیم؟ بالاخره ما باید مشکلمان را حل بکنیم.» رئیس‌‌‌ پیشین سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «من فکر می‌‌‌کنم شاید الان وقتش باشد که بتوانیم یک گفت‌وگوی همه‌جانبه‌‌‌ای داشته باشیم که شاید اگر عنوانی برایش داشته باشیم، همان گفت‌وگوی سیاسی باشد. چون گفت‌وگوی سیاسی دربردارنده همه جوانب است. برجام هم می‌تواند در زمره همین گفت‌وگو‌‌‌های سیاسی باشد. امنیت منطقه هم می‌تواند در آن باشد. مسائل اقتصادی هم می‌تواند باشد. همه موضوعات مبتلا به می‌تواند در این گفت‌وگو لحاظ شود.»

صالحی تصریح کرد: «چنین گفت‌وگو‌‌‌هایی اقتضائاتی دارد، اولا باید دستمان پر باشد. برای ورود به این گفت‌وگو باید آمادگی‌‌‌هایی داشته باشیم. ما یکسری عناصر قدرت را در منطقه داریم. عنصر نظامی مان قوی و واقعی است. البته برداشت غلوآمیز نشود. نمی‌‌‌خواهم با قدرت‌‌‌های نظامی دنیا خودمان را مقایسه کنم، ولی می‌توانیم از خودمان به خوبی دفاع کنیم.» او افزود: «شرط دیگر برای ورود به یک چنین گفت‌وگویی این است که باید انسجام و وحدت ملی را بیش از پیش تقویت کرده و آن را در معرض دید جهانیان قرار داد. این انسجام و وحدت ملی اگر تقویت شود، اگر طرف مقابل حس بکند دولت و ملت دستشان در دست هم است، حساب و کتاب دیگری می‌‌‌کند.» این مقام سیاسی کشور با تاکید بر اینکه، امسال سال انتخابات است، گفت: «ما باید کاری کنیم که بهانه به دست دیگران ندهیم و شاهد رفتار‌‌‌های ناهنجار در جامعه از هر طرفی که باشد نباشیم. خیلی باید با تدبیر عمل کنیم. این یک سال را باید با تدبیر جلو ببریم و انسجام و وحدت ملی خودمان را حفظ و تقویت کنیم. اگر این امر محقق شود، ما می‌توانیم وارد یک گفتمان سازنده و تقریبا هم‌وزن با غرب شویم.»

صالحی تاکید کرد: «وقتی منافع همه در نظر گرفته شود، احساسم این است که غرب و در رأس آنها آمریکا هم بی‌علاقه نباشند.» صالحی در نهایت گفت: «سازوکار آن هم می‌تواند مورد بحث قرار بگیرد. نخبگان کشور روی آن فکر بکنند و پیشنهادی جامع که در بر گیرنده عزت و منافع ملی باشد ارائه کنند.»