در واکنش به هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، شامگاه روز پنج‌شنبه، سفیر این کشور در تهران توسط سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ شد. به گزارش «ایرنا»، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خطاب به سفیر سوئد گفت: «تکرار بی‌‌‌حرمتی به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در سوئد را به شدت محکوم می‌‌‌کنیم و مسوولیت کامل پیامدهای تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه دولت سوئد می‌‌‌دانیم.» کنعانی افزود: «ادامه بی‌‌‌حرمتی به مقدسات اسلامی و نفرت‌پراکنی از این راه، مصداق کامل خشونت سازمان‌یافته و اقدامی خصمانه علیه دو میلیارد جمعیت مسلمان جهان، انسان‌های خداباور و پیروان ادیان آسمانی تلقی می‌شود.» سفیر سوئد گفت: مراتب را سریعا به دولت متبوع خود منعکس می‌کند. همچنین وزرای امور خارجه ایران و عراق روز پنج‌شنبه اهانت به قرآن کریم در سوئد را قویا محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در گفت‌وگوی تلفنی فواد حسین و حسین امیرعبداللهیان، طرفین اهانت به قرآن کریم را اهانت به عقلانیت و آزادی بیان خواندند و رفتار غیرمسوولانه دولت سوئد را نکوهش و محکوم کردند. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق بر ضرورت تشکیل نشست سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند. پس از این اقدام، «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌‌‌وگو کرد. وزیر خارجه سوئد در این تماس تلفنی گفت که دولت این کشور هتک حرمت به قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان را محکوم می‌‌‌کند.

توبیاس بیلستروم عنوان کرد: «شخص نخست‌وزیر و بیانیه رسمی وزارت خارجه سوئد به صراحت اعلام کرده که این اقدام موضع دولت سوئد نیست.» وی با بیان اینکه پلیس سوئد مجوز برگزاری تجمعات را صادر می‌‌‌کند و احدی در سوئد برای اهانت به قرآن مسلمانان مجوز نداده است، یادآور شد: «اما این فرد سوءاستفاده کرده است و ما آن را محکوم می‌‌‌کنیم.» امیرعبداللهیان هم خطاب به همتای سوئدی گفت: «در حالی که سوئد داعیه پیشرو بودن در عرصه حقوق بشر را دارد، چگونه می‌تواند در کمتر از ۱۰ روز از تصویب شدن قطعنامه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در محکومیت توهین به مقدسات دینی، این‌گونه بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد؟» امیرعبداللهیان خطاب به وزیر خارجه سوئد گفت: «پلیس سوئد اجازه داد که با سوءاستفاده از آزادی بیان به هسته مرکزی وجدان، عقیده و اعتقاد همه مسلمانان جهان آشکارا توهین شود، در واقع این خشونتی آشکار علیه مسلمانان به شمار می‌‌‌رود.

اگر در مورد هر یک از ادیان ابراهیمی و کتب آسمانی دیگر نیز این اتفاق می‌‌‌افتاد باید علاوه بر محکومیت، فرد یا اعضای جریان خطاکار دستگیر و محاکمه شوند.» رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «در کنار بیانیه، فرد مرتکب این اهانت غیر‌قابل بخشش باید دستگیر، محاکمه و پاسخگوی اقدامات خود باشد. در غیر‌این صورت سوئد باید منتظر تصمیمات قاطع کشورهای اسلامی باشد.» همچنین وزیر امور خارجه در پی هتک حرمت قرآن کریم در نامه‌‌‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای عدم‌تکرار و جلوگیری از این پدیده موهن و درخواست از دولت‌‌‌های عضو‌‌‌ سازمان ملل برای برخورد شدید با آمران و‌‌‌ عاملان این اقدام شد.

حمایت لاریجانی از پیشنهاد نصرالله