در بیانیه پایانی این نشست مشترک که هفته پیش در مسکو با حضور ۶ کشور جنوب خلیج‌فارس برگزار شد، آمده بود: «وزیران شرکت‌کننده در نشست از همه تلاش‌های مسالمت‌آمیز از جمله ابتکار دولت امارات و تلاش‌های این کشور برای دستیابی به حل مسالمت‌آمیز مساله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو‌جانبه‌{با ایران} یا دادگاه بین‌المللی عدالت، براساس قواعد حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد برپایه مشروعیت بین‌المللی حمایت می‌کنند.» موضعی که با واکنش گسترده‌ای ازسوی ایرانیان درفضای مجازی و ازسوی دیگر از جانب مقامات کشور روبه‌رو شد. به دنبال موضع روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایران، وزارت خارجه سفیر روسیه را احضار و بر تعلق ابدی این جزایر به ایران تاکید و صدور این‌گونه بیانیه‌ها را در مغایرت با روابط دوستانه ایران و همسایگان توصیف کرد.

همزمان برخی از چهره‌های سیاسی کشور همچون علی‌اکبر ولایتی با توصیف روسیه به «دوستان روس» از آنها خواست تا سادگی نکنند. این دیپلمات پیشین همچنین در یادداشتی در این باره نوشت: روسیه به همان چاله‌ای افتاد که چندی پیش چین به درون آن افتاد. یعنی گمان می‌کنند که با تایید چنین ادعای نامربوطی روابط اقتصادی خوبی در آینده با امارات خواهند داشت. در واکنشی دیگر محمدجواد لاریجانی دیپلمات اسبق کشورمان در گفت‌وگویی با تسنیم با بیان اینکه اشتباه اخیر روسیه باید محکوم شود، گفت: روسیه و چین به امید جذب منافع کوتاه در پازلی که آمریکا طراحی کرده بازی کردند و به نظرم هر دو فریب خوردند. درهمین حال اقدام روسیه در نماز جمعه تهران نیز محکوم شد و محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از روسیه خواست تا فورا موضع خود را درباره جزایر سه‌گانه ایران اصلاح کند.  

توصیه به روسیه

مجلس نیز روز گذشته پس از بازگشت از تعطیلات به موضع اخیر روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایران واکنش نشان داد. به این ترتیب که محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی مجلس در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی مطالب بیانیه مشترک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را قویا رد می‌کند. به گزارش «ایسنا» وی گفت: به همسایگان ایران از جمله روسیه اعلام می‌کنیم که حفظ ثبات و توسعه اقتصادی منطقه تنها بر مبنای رعایت اصول حسن همسایگی از جمله احترام به تمامیت ارضی کشورمان میسر است.  تمامیت ارضی ایران با خون صدها هزار تن از پاک‌ترین و شجاع‌ترین جوانان این آب‌وخاک حفظ شده است و ما در این خصوص با هیچ طرفی مماشات نمی‌کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: به علاوه، روسیه که خود قربانی توسعه‌طلبی‌های ژئوپلیتیک‌ غرب و ناتو و در حال نبرد علیه آن است، نباید به برنامه ژئوپلیتیک‌ غرب برای بی‌ثبات‌سازی خلیج‌فارس کمک کند، آن هم در حالی که ایران تنها ضامن ثبات در خلیج‌فارس و خنثی‌کننده برنامه‌های خطرناک غرب در این منطقه حساس است. قالیباف گفت: مبنای عمل ایران در سیاست خارجی، تعامل با همه دولت‌های مشروع بر اساس منافع ملی با رعایت سه اصل عزت، مصلحت و حکمت است. بر این اساس امروز ایران و روسیه به عنوان دو کشور مهم منطقه، در حال طراحی و پیشبرد همکاری در حوزه‌های مختلف بر مبنای منافع مشترک هستند، ولی همسایه روس ما باید بداند مسیر همکاری از رهگذر احترام به خطوط قرمز مردم ایران، از جمله تمامیت ارضی و استمرار حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی می‌گذرد. به همگان یادآور می‌شویم اسناد متقن تاریخی گواه تعلق این جزایر به ایران است و بیانیه‌های سیاسی نمی‌تواند واقعیت‌های تاریخی را مخدوش کند.

پوتین عذرخواهی کند

در ادامه واکنش‌ها در مجلس، حبیب‌الله ده‌مرده، نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیانیه مشترک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی از رئیس‌جمهوری روسیه خواست تا در اسرع‌وقت اشتباه فاحش خود را جبران و عذرخواهی کند. وی خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت: جناب آقای پوتین! از سیاستمداری چون شما و چنین اظهارنظری بسیار بعید است؛ ضرورت دارد در اسرع وقت این اشتباه فاحش خود را جبران و عذرخواهی کنید. حمیدرضا حاجی‌بابایی،نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جزایر سه‌گانه پاره‌تن ایران بزرگ و پر افتخار است و خون ایران در رگ‌های آنها جاری است، اظهار کرد: از روسیه مدعی فهم معادلات بین‌المللی انتظار می‌رفت از افتادن در حلقه فریب غربی‌ها برای عوض‌کردن صورت مساله خودداری کنند.  همچنین غلامحسین کرمی، نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت: به دولتمردان روسیه درباره موضع نسنجیده آنها درباره خلیج همیشه فارس و جزایر آن متذکر می‌شوم که لازم است یک‌بار با دقت تاریخ مبارزات جنوب به خصوص مبارزات مردم غیور دشتی و تنگستان را مطالعه کنند و بدانند که «خاک» و «وطن» ما ناموس ما است و در این موضوع با هیچ کس نه شوخی داریم و نه هیچ اشتباه سهوی و لفظی را می‌پذیریم.