به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فونیکس» چین در پاسخ به این سوال که بعد از عضویت و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، ایران به بریکس هم خواهد پیوست و به نظر شما این برای ایران و این دو سازمان چه تاثیری خواهد داشت؟ گفت: ‌‌‌ اخیرا در نشست دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی شرکت کردم. در آنجا دیدگاه‌‌‌های اعضای اصلی و همچنین اعضای مهمان و دوستان بریکس که دعوت شده بودند از جمله جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و دیگر کشورها تبادل شد.

وی گفت: همه اینها کمک می‌کند با توجه به موقعیت ویژه ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک ایران، ما بتوانیم هم از این ظرفیت‌‌‌ها به خوبی استفاده کنیم هم توانمندی‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت‌‌‌های کشور ایران را با دیگر اعضا در شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به اشتراک بگذاریم. امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، به ایران برای مقابله با تحریم کمک می‌کند؟ عنوان کرد: ما سازمان شانگهای را یک سازمان با کارکردهای متنوع و متفاوت می‌‌‌بینیم. آنچه مهم است این است که از ظرفیت‌‌‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم و سایر حوزه‌‌‌ها بتوانیم به خوبی در راستای منافع همه طرف‌‌‌ها و همه اعضای شانگهای برخوردار بشویم.

وی درباره مناسبات ایران و روسیه نیز با بیان اینکه روابط ایران و روسیه روابط ممتاز و راهبردی است، گفت: اولا ما در حوزه استقلال سیاسی به شعار اصلی که در قانون اساسی‌‌‌ به آن پرداخته شده، یعنی نه شرقی و نه غربی پایبند هستیم. امیرعبداللهیان توضیح داد: یعنی ما نه سلطه قدرتی را در غرب یا قدرتی در شرق را خواهیم پذیرفت، نه اجازه می‌‌‌دهیم که چنین نگاهی را نظام‌‌‌های سیاسی در غرب یا شرق نسبت به ایران داشته باشند. امیرعبداللهیان اضافه کرد: روابط ما با روسیه علیه هیچ طرفی نیست. همین جا می‌‌‌خواهم با استفاده از فرصت با صراحت بگویم که ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین جنگ نیستیم و از ابتدای این جنگ هر دو طرف را به صلح، مذاکره و توافق از طریق مذاکره و دیپلماسی دعوت کردیم.