آنها در حالی وارد شهر شدند که غلظت آلاینده‌‌‌ها در هوا به بالاترین سطح ثبت‌‌‌شده رسیده بود و با دود ناشی از آتش‌‌‌سوزی‌‌‌های جنگلی در کانادا، خط افق تیره و تار شده است. نقاط دیدنی آشنا سایه‌های کم‌رنگ در دوردست بودند. ساختمان کرایسلر؟ کلاه نقره‌‌‌ای‌‌‌اش نمی‌‌‌درخشید. مجسمه آزادی؟ یک شبح در مه نارنجی مایل به قهوه‌‌‌ای است. پوینترها خیلی زود برای خود ماسک خریدند. او در حالی که روز سه‌‌‌شنبه در طبقه ۸۶ ساختمان «امپایر استیت» سعی داشت با دوربین به تماشای شهر بنشیند، اما عملا راه به جایی نبرد و چیزی برای دیدن وجود نداشت. سرویس ملی هواشناسی گفت که مه همچنان ادامه خواهد داشت زیرا سیستم آب و هوایی که آن را به اطراف جو می‌‌‌راند نسبتا راکد است. شاخص «AirNow» از «ناسالم» به «بسیار ناسالم» و در نهایت به «خطرناک» صعود کرده است.

شاخص کیفیت هوا در شهر نیویورک به یک رکورد جدید و ناخواسته رسیده و رکورد کیفیت هوا در روز سه‌‌‌شنبه را که برای ۲۱سال باقی مانده بود، شکست؛ آن هم درست در زمانی که آتش‌‌‌سوزی دیگری از کانادا هوای دود‌آلود بیشتری را به جنوب فرستاد. شهردار اریک آدامز در یک کنفرانس خبری گفت:  بسیاری از نیویورکی‌‌‌ها احتمالا وقتی از پنجره نگاه می‌‌‌کنند یا در خیابانی قدم می‌‌‌زنند، این سخنان را ناخواسته بر زبان می‌‌‌آورند: «این چه جهنمی است؟»

خواندن ارقام بالای آلودگی هوا در مکان‌‌‌های مه‌‌‌آلود مانند جاکارتا یا دهلی نو غیرعادی نیست. اما در نیویورک، جایی که قوانین ایالتی و فدرال به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای کمک کرده‌‌‌اند، نادر هستند. حتی این شهر استفاده از اجاق گاز را برای ساختمان‌‌‌های با عمر کمتر از ۷ سال ممنوع کرده است. کتی هوچول، فرماندار نیویورک  بدتر شدن کیفیت هوا را «بحران اضطراری» خواند که در سراسر ایالت نیویورک گسترش یافته است و از مردم خواست در داخل خانه بمانند: «لطفا اگر مجبور نیستید بیرون نروید.» بخش اعظم ایالت تحت هشدار مشاوره بهداشتی کیفیت هوا قرار دارد و این نشان می‌‌‌دهد که این شاخص از ۱۰۰ عبور کرده است.

در شهر نیویورک، کتابخانه‌‌‌ها در اوایل روز چهارشنبه بسته شدند. سواحل شهر خالی بودند. ساعت بازی یانکی‌‌‌ها در مقابل شیکاگو وایت ساکس تغییر یافت. با ورود این هوای آلوده، تقریبا شهر تعطیل شده است. مدارس دولتی از قبل برنامه‌‌‌ریزی شده بود که تعطیل شوند و این یکی از کارهایی بود که در لیست تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌های مسوولان شهری قرار داشت. با این حال قرار بود هزاران معلم و کارمند در یک کارگاه توسعه حرفه‌‌‌ای شرکت کنند. با آخرالزمانی شدن آب و هوا بار دیگر، بسیاری از نیویورکی‌‌‌ها برای یافتن ماسک به تکاپو افتادند. برخی از مسافران گفتند که هوای دودآلود روال مسافرت توریست‌‌‌ها را تغییر داده است: در طول همه‌‌‌گیری، مردم هنگام ورود به مترو ماسک‌‌‌های خود را می‌‌‌پوشیدند.

در هوای مه‌‌‌آلود نیویورک، آنها در خیابان ماسک ‌‌‌می‌‌‌زدند و در حالی که درهای قطارشان پشت سرشان بسته ‌‌‌می‌‌‌شد، آنها را ازصورت خود در‌می‌‌‌آوردند. نیویورکی‌‌‌ها در چند روز گذشته هوای دود‌آلود زیادی تنفس کرده‌‌‌اند، با اینکه خورشید سعی داشت از لابه‌‌‌لای ذرات آلوده خود را به سطح زمین برساند. این تصویری آشنا بود. جان واترز، فیلمساز، یک بار در مورد رانندگی به سمت هالیوود نوشت: «در آن دود نفس بکشید و احساس خوش‌‌‌شانسی کنید که فقط در لس‌‌‌آنجلس می‌توانید یک آفتاب رنگ‌‌‌پریده یا یک ماه خرمایی‌رنگ را ببینید.» این شاید دقیق‌‌‌ترین وصف‌‌‌حال از این روزهای نیویورک باشد.