به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه با وجود گذشت ۳۴ سال از رحلت امام، اما ایشان زنده هستند، چرا که میراث، راه و کلام امام زنده است، افزود: امروز راه، سیره و کلام راهگشای امام‌خمینی‌(ره) برای ملت ایران و دیگر ملل آزاده جهان، بیش از هر زمان دیگری در جهان رونق و رواج دارد. رئیس‌جمهور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی بر توجه به تحول به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور گفت: امام خمینی‌(ره) در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود نگاه تحولی به دین و کارکردهای دین به عنوان یک اندیشه مترقی برای اداره جامعه داشت.

رئیسی افزود: امام راحل دین را نه یکسری اعمال و دستورات شخصی و فردی، بلکه دستوراتی کامل و مترقی برای اداره جامعه می‌دانست که می‌تواند نظام‌سازی و تمدن‌سازی کرده و جامعه‌ای به نام دین برپا کند. رئیس‌جمهور انسجام و وحدت و یکپارچگی را از دیگر پیام‌ها و آموزه‌های امام‌(ره) عنوان کرد و گفت: کسی حق ندارد کسی دیگر را طرد کند و کسانی که دل در گرو نظام و انقلاب و ولایت دارند، با وجود اختلاف سلیقه نیروهای انقلابند. رئیسی بر همین اساس متذکر شد که نباید با مسائل اساسی همچون اقتصاد برخورد سیاسی و کاستی‌ها و کم‌کاری‌های گذشته نبش قبر شود، بلکه همه باید با همت مضاعف و با همه وجود در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند. رئیس‌جمهور به تحلیل مقام معظم رهبری از اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: دشمن وقتی دید که با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها در حال پیشرفت هستیم و اعتراف کردند که فشار حداکثری بر ملت ایران شکست مفتضحانه خورده، توطئه جدیدی را رقم زد. رئیسی گفت: تلاش دشمن برای اغتشاش و التها‌ب‌‌آفرینی در کشور هم با حضور مردم به ویژه جوانان عزیز در صحنه شکست خورد و قطعا جنگ ترکیبی دشمنان بلااثر شده و جنگ شناختی و روانی آنها نیز نقش بر آب می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیوند معنویت و سیاست از جلوه‌های سیره امام راحل بود، خاطرنشان کرد: یکی از تحول‌هایی که امام خمینی‌(ره) ایجاد کرد، تحول در حوزه سیاست، آن هم در یک منطقه حساس و مهم دنیا بود، به نحوی که انقلاب امام، تمام معادلات سیاسی را در عالم به‌هم ریخت و معادلات جدید در عالم شکل گرفت. رئیس‌جمهور به دیدگاه‌های امام (ره) در خصوص جایگاه زن و جوانان نیز اشاره کرد و گفت: امام راحل همواره به کرامت زن و اعتلای جوانان توجه داشتند و نه تنها در سخن که در عمل هم این اعتقاد و باور را تحقق بخشیدند و انسانی صادق‌الوعد بودند.

استقلال سیاسی در ۲۰۰ سال اخیر

سید‌حسن خمینی نیز روز ۱۴خرداد در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی‌(س) با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی» بی‌تردید بزرگ‌ترین میراث امام است، گفت: فراموش نکنیم و فراموش نکنید که امام مبارزات خودشان را هرگز از مسیری غیر از «بیداری دل‌ها» طی نکردند. به گزارش جماران، سیدحسن خمینی اظهار کرد: «جمهوری اسلامی» بی‌تردید بزرگ‌ترین میراث امام است؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش. امروز هم ببینید در هر جا و هرکسی که با امام، نظام و جمهوری اسلامی زاویه دارد، تیغ هجمه و دشمنی خودش را نسبت به این ویژگی بزرگ و این نظام الهی معطوف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی» یک کالبد بسیار مقدسی است که در قالب قانون اساسی ما شکل گرفته، متشکل از دو قید بسیار مهم است، افزود: قید «جمهوریت» اتکای به آحاد مردم است. فراموش نکنیم و فراموش نکنید که امام مبارزات خودشان را هرگز از مسیری غیر از «بیداری دل‌ها» طی نکردند. امام در تمام لحظات مبارزه از آغازین روزهایی که در آن دفترچه نوشتند «قُلْ إِنما أعِظُکُمْ بِواحِدةٍ أنْ تقُومُوا لِلهِ» به بیداری دل‌های مردم توجه داشتند؛ نه کودتا، ترور، حرکت‌های خشن، تلاش برای استفاده از دست بیگانه و رفتن به سمت نیروهای غیر مردمی؛ و فقط بیداری مردم. یادگار امام تاکید کرد: عجیب هم نیست که این مرد، انقلابی به وجود آورد که بی‌تردید مردمی‌ترین انقلاب جهان است. در طول عمر ۴۰ و چند ساله انقلاب هم همواره این اتکا به باور عمومی مردم بوده است.

امام به این معنا پایه‌گذار جمهوری اسلامی است که جمهوری اسلامی یک نظامی برآمده از خواست‌های مردم است و بنابراین باید حفظ جمهوریت این مجموعه را نصب العین خودمان قرار بدهیم. وی یادآور شد: یکی از اصول مسلم جمهوری اسلامی که میراث و باقیات الصالحات امام است، بحث عزتی است که امروز در قالب «استقلال سیاسی کشور» وجود دارد. در طول تاریخ شاید ۲۰۰ ساله اخیر ایران هیچ دوره‌ای مانند دوره جمهوری اسلامی ما دارای استقلال سیاسی نبوده‌ایم. تلخی اینکه آمدن و رفتن حاکمان با دست خارجی بوده و حتی آخرین سلطان جائر این مملکت به اشاره و تصمیم، اگر نگوییم تحکم، حاکمان و سفرای غیر ایرانی تصمیم به ترک ایران می‌گیرد. امروز به یمن و برکت انقلاب اسلامی ما دارای حکومتی استقلال یافته و مستقل هستیم که سیاستش را درون کشور تعیین می‌کنیم؛ این درس بزرگی است. 

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه ممکن است توجه به نقاط ضعف موجب چشم‌پوشی از نقاط قوت شود، اظهار کرد: تلاش مهمی که در اثر بیداری اسلامی شکل گرفته، نقش بسیار مهمی که استقلال سیاسی کشور در منطقه داشته و قدرت فاتحانه و بزرگی که امروز انقلاب اسلامی در جهان و به خصوص منطقه دارد، یک نمونه‌اش بحث فلسطین و بیداری و ان‌شاء‌الله آزادی قدس شریف است. نباید کسی اینها را از یادها ببرد و فراموش کند.