این دیدار سطح بالا در حالی انجام می‌شود که روابط اسرائیل با واشنگتن با تنش مواجه است. وابستگی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر به قانون‌گذاران راست افراطی در دولتش، واشنگتن را در موقعیت نامناسبی قرار داده است. جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده، در ماه مارس زمانی که خواستار مصالحه با طرح‌‌‌های بحث‌‌‌انگیز نتانیاهو برای بازنگری در دستگاه قضایی اسرائیل شد، یک حمله عمومی نادر به سیاست داخلی اسرائیل انجام داد. قانون قضایی پیشنهادی باعث اعتراضات گسترده در اسرائیل و سرزنش یهودیان آمریکایی از جمله قانون‌گذاران در حزب بایدن شد. با وجود تنش‌ها، اسرائیل همچنان نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه است.

این کشور سالانه حدود ۸/۳میلیارد دلار کمک نظامی از واشنگتن دریافت می‌کند. اوایل ماه جاری، اکسیوس گزارش داد که ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا در برنامه‌ریزی نظامی مشترک بی‌سابقه علیه ایران شرکت کند. تنش‌ها با ایران در بحبوحه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ فروکش کرد. اسرائیل در آن زمان علیه توافق لابی کرد، اما به عنوان نشانه‌ای از نگرانی مداوم خود در مورد تلاش‌های واشنگتن، مقامات اسرائیلی گزارش دادند که آیا همکاری نظامی نزدیک‌تر با ایالات‌متحده می‌تواند دست آنها را در حمله یکجانبه به ایران ببندد یا خیر.

 ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز سه‌‌‌شنبه گفت که غنی‌‌‌سازی اورانیوم ایران پیشرفته‌‌‌تر از هر زمان دیگری است و هشدار داد که اسرائیل در حال آماده‌‌‌سازی برای موقعیتی است که در آن رویارویی اجتناب‌‌‌ناپذیر خواهد بود. با توجه به افزایش تنش‌‌‌ها، اسرائیل احتمالا از گزارش‌‌‌هایی مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد دارد تلاش‌‌‌ها برای ترغیب عربستان سعودی به عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل را افزایش دهد، استقبال می‌کند. جو بایدن روابط نزدیک‌‌‌تر بین دو شریک آمریکا را یکی از ویژگی‌‌‌های اصلی سفر خود به عربستان سعودی در ماه ژوئیه سال گذشته نامید، زمانی که از طرحی برای انتقال دو جزیره دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی رونمایی کرد. این توافق به دلیل توافقات امنیتی دوران جنگ سرد نیازمند تایید اسرائیل بود و منجر به موافقت ریاض با باز کردن حریم هوایی خود به روی پروازهای اسرائیل شد. با این حال، این تلاش‌ها با اقدام اخیر عربستان سعودی برای احیای روابط با ایران، رقیب اصلی اسرائیل، تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

این توافق که با میانجی‌گری چین انجام شد، واشنگتن را در سردرگمی فرو برد و نگرانی اسرائیل در مورد منزوی شدن در منطقه را برانگیخت. روز پنج‌شنبه، نیوزویک به نقل از یک فرمانده ارشد نظامی اسرائیل گفت که ایران همه‌جا هست و احتمال برخورد بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.امیر آویوی، سرتیپ ارتش اسرائیل گفت: احتمال وقوع برخورد بیش از هر زمان دیگری، در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته است. اما مشخص نیست که آیا عربستان‌سعودی با برقراری روابط با اسرائیل موافقت خواهد کرد یا خیر. این اقدام، جو بایدن را در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به یک پیروزی بزرگ در سیاست خارجی نائل خواهد کرد. روابط بین ایالات‌متحده و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری بایدن به دلیل اختلاف در سیاست انرژی، جنگ در یمن و حقوق بشر به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. در ماه مارس، وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که ریاض به واشنگتن گفته است که روابط خود را با اسرائیل در ازای ضمانت‌‌‌های امنیتی جدید و کمک به برنامه هسته‌‌‌ای غیرنظامی خود عادی می‌کند، اقداماتی که احتمالا با مقاومت کنگره مواجه خواهد شد.