در این میان اما به نظر می‌رسد، کاندیداهای سه کرسی ریاست و نایب رئیسی کمتر از سایر کرسی‌های هیات رئیسه است. تاکنون برای کرسی ریاست مجلس جز محمدباقر قالیباف، الیاس نادران اعلام کاندیداتوری کرده و روز گذشته در صحن علنی مجلس اطلاعیه‌هایی را روی میز نمایندگان گذاشت و در این اطلاعیه انتقاداتی را به عملکرد رئیس و هیات رئیسه مجلس وارد کرد. همچنین باتوجه به آنچه در راهروهای مجلس به گوش می‌رسد تاکنون برای تصدی کرسی نایب رئیسی سه نماینده تلاش می‌کنند؛ عبدالرضا مصری، علی نیکزاد و مجتبی ذوالنوری. اما رایزنی‌ها برای کرسی‌های ناظرین و دبیران بسیار زیاد است تاجایی که گفته می‌شود بیش از ۴۰ نماینده در حال رایزنی برای تصدی این کرسی‌ها هستند.

اگرچه فراکسیون مستقلین به دلیل تعداد کم اعضا در انتخابات هیات رئیسه چندان فعال به نظر نمی‌رسد، اما فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت امروز دوشنبه جلسه را برای تصمیم‌گیری و انتخاب کاندیداهای نهایی برگزار می‌کند، اما اختلافات در این فراکسیون زیاد است و گمان می‌رود کاندیداهای جبهه پایداری به صورت مستقل در انتخابات هیات رئیسه شرکت کنند. اگرچه فراکسیون‌های سیاسی در اغلب تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذاری بیشتری دارند اما آن‌طور که برخی نمایندگان به «دنیای اقتصاد» گفتند فراکسیون‌های منطقه‌ای بیش از قبل برای انتخابات هیات رئیسه در سال چهارم فعال شده‌اند و نباید تاثیرگذاری این فراکسیون را کم در نظر گرفت.

مجلس انفرادی رای می‌دهد

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: با توجه به عملکرد ضعیفی که فراکسیون اکثریت مجلس داشته، معتقدم که صحن مجلس به فراکسیون تمکین نمی‌کند و انفرادی رای می‌دهند. البته قرار است امروز در خصوص کاندیداهای نهایی در فراکسیون انقلاب اسلامی تصمیم‌گیری شود، اما به اعتقاد من در صحن اتفاق دیگری می‌افتد. چون فراکسیون نتوانستند پاسخگوی انتظارات نمایندگان باشند. نمایندگان احساس می‌کردند این دوره انسجام در صحن در طرح‌ها و لوایح بیش از قبل است، اما فراکسیون نه تنها پشتیبانی نکرد، بلکه در برخی موارد به نمایندگان آسیب هم زد؛ به همین دلیل تمکین از فراکسیون امکان ندارد. او با اشاره به فضای مجلس تاکید کرد: انگار مجلس به تازگی شکل گرفته و همه طمع عضویت در هیات رئیسه را دارند. نادران هم روز گذشته اطلاعیه پخش کرد و در آن اطلاعیه به ضعف‌های رئیس مجلس اشاره و اعلام کرد که کاندیدا هستم و می‌توانم انتظارات را برآورده کنم. سایر کاندیداهای هیات رئیسه نیز به صورت انفرادی در حال تلاش و لابی هستند.

آقاتهرانی نمی‌آید

این نماینده مجلس اظهار کرد: آقای آقاتهرانی برای ریاست مجلس کاندیدا نمی‌شود و به نظر می‌رسد کاندیداهای ریاست تنها آقای قالیباف و آقای نادران باشند. برای نایب رئیسی مجلس هم آقایان ذوالنوری، مصری و نیکزاد فعال هستند. بیشتر کاندیداها برای کرسی ناظرین و دبیران مطرح هستند و تعداد آنها از حد انتظار خارج شده است. کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: معتقدم در انتخابات هیات رئیسه سال چهارم ترکیب هیات رئیسه فعلی مجلس تغییر می‌کند. او در خصوص رای قالیباف در اجلاسیه چهارم، گفت: رای قالیباف کاهش پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد نادران رای ناراضیان از اداره مجلس را جمع کند.

البته قالیباف در تلاش است که رای خود را بالا ببرد. این افراد با نمایندگان وارد مذاکره می‌شوند. اما سایر کاندیداها به صورت انفرادی تلاش می‌کنند و هرکس از ظرفیت خود‌ استفاده می‌کند. این نماینده مجلس یادآور شد: امروز صبح ۳۳ نماینده شمال کشور جلسه‌ای دارند و بحث کاندیداهای انتخابات هیات رئیسه مطرح می‌شود. همچنین البرزنشینان، ترک زبانان و جنوبی‌ها هم جلسه‌ای برای انتخابات هیات رئیسه خواهند داشت. یعنی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی چون می‌بینند فراکسیون فعال نیست به سمت بخشی نگری می‌روند و در این شرایط کسی که توانایی دارد انتخاب نمی‌شود و افراد به صورت زد‌و‌بندی رای می‌آورند.

چراغ خاموش مستقلین

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه فراکسیون مستقلین برای انتخابات هیات رئیسه به صورت چراغ خاموش کار می‌کنند، اظهار کرد: فراکسیون مستقلین به صورت چراغ خاموش کار می‌کنند و هیچ چیزی را بروز نمی‌دهند و معتقدند که اگر برنامه خود را مطرح کنند فراکسیون اکثریت منسجم می‌شوند و بازار آنها کساد می‌شود. در همین زمینه کریم حسینی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: فعالیت‌های هیات رئیسه در حال حاضر عمدتا تشکیلاتی و فراکسیونی نیست. اعضای هیات رئیسه فعلی و اعضای هیات رئیسه‌های قبل به صورت انفرادی در حال رایزنی هستند. علاوه بر این افراد دیگری نیز به صورت انفرادی درحال رایزنی هستند.

تغییرات حداقلی در ترکیب هیات رئیسه

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد اغلب اعضای هیات رئیسه فعلی در انتخابات هیات رئیسه رای می‌آورند و ممکن است در انتخابات یک یا دو نفر از ترکیب فعلی هیات رئیسه تغییر کنند. این نماینده مجلس‌ ادامه داد: برای آقای قالیباف رقیب جدی که قابلیت رای‌آوری داشته باشد، وجود ندارد. پیش‌بینی قریب به یقین این است که اکثریت نمایندگان به آقای قالیباف رای می‌دهند و ایشان رئیس مجلس می‌شوند. به گفته حسینی ممکن است رای قالیباف برای ریاست مجلس در اجلاسیه چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد. چون برخی از گروه‌ها اعلام آمادگی کردند و برای ریاست مجلس کاندیدا دادند، اما درحال حاضر هنوز این گروه هیچ کاندیدایی را برای ریاست اعلام نکرده است.

همچنین حسن لطفی، نماینده رزن و عضو فراکسیون مستقلین در خصوص اقدامات فراکسیون متبوعش در انتخابات هیات رئیسه مجلس، گفت: آمار فراکسیون مستقلین در حدی نیست که بتواند برای هیات رئیسه کاندیدا معرفی کند. اما باید هیات رئیسه انتخاب شود که بتواند مقتدرانه از مواضع مجلس دفاع کند.

او ادامه داد: فراکسیون اکثریت در حال حاضر در حال رایزنی با نمایندگان است و اعضای جبهه پایداری فعالیت چندانی برای انتخابات هیات رئیسه ندارند. آقای نادران برای ریاست مجلس کاندیدا می‌شوند، اما بعید است که رای بیاورند. بنابراین ترکیب هیات رئیسه مجلس تغییر کمی خواهد داشت. همچنین احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: آقای قالیباف محور اصلی انتخابات هیات رئیسه آینده است. آقای نادران هم برای ریاست کاندیدا می‌شوند و روز گذشته ایشان اطلاعیه دادند که ایراداتی را متوجه هیات رئیسه و به‌طور خاص ریاست مجلس می‌کرد. ترکیب هیات رئیسه مجلس حتما تغییر می‌کند و رای آقای قالیباف به نسبت سال قبل احتمالا کاهش پیدا می‌کند.